Oproep top 2000

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Oproep top 2000

Berichtdoor StillAwake » 02 dec 2013 09:42

Aan het einde van dit jaar zend radio 2 de top 2000 weer uit.
Iedereen mag stemmen op zijn of haar favoriete muziek.

Ook mag je zelf 5 nummers toevoegen aan de lijst.
Zodoende wil ik iedereen oproepen om te stemmen op een christelijk nummer, zodat mensen wellicht toch op een positievere manier het jaar eindigen dan met "Beelzebub has a devil put aside for me" (Queen - Bohemian Rhapsody), en er wellicht ook nog iets vanuit gaat.

Stemmen kan op
http://stemmen.top2000.nl/#!/index.html ... &view=list
Laatst gewijzigd door StillAwake op 02 dec 2013 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Oproep top 2000

Berichtdoor mealybug » 02 dec 2013 10:08

StillAwake schreef: "Beelzebub has a devil put aside from me" (Queen - Bohemian Rhapsody),

''For
me '' is het.
Already awake? :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 dec 2013 10:10

mealybug schreef:
''For
me '' is het.
Already awake? :wink:

Is aangepast! Dom van mij, dank voor je oplettendheid!
Neemt niet weg dat het niet de meest opbeurende tekst is waarmee (ervanuitgaand dat Queen weer de no.1 positie pakt) veel Nederlander hun jaar afsluiten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 dec 2013 10:20

StillAwake schreef:Is aangepast! Dom van mij, dank voor je oplettendheid!
Neemt niet weg dat het niet de meest opbeurende tekst is waarmee (ervanuitgaand dat Queen weer de no.1 positie pakt) veel Nederlander hun jaar afsluiten.

Dit lied beeldt zijn verborgen schuld uit over zijn homosexualiteit, welke gelijk staat aan crimialiteit in de maatschappij van destijds, en is een lied, gewijd aan zijn moeder.

Die schuld is menige homoseksuele kerkganger zelfs niet meer eigen.
Denk daar eens over na, als je wilt.
Niets is altijd wat het lijkt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 dec 2013 10:46

StillAwake schreef:Aan het einde van dit jaar zend radio 2 de top 2000 weer uit.
Iedereen mag stemmen op zijn of haar favoriete muziek.

Ook mag je zelf 5 nummers toevoegen aan de lijst.
Zodoende wil ik iedereen oproepen om te stemmen op een christelijk nummer, zodat mensen wellicht toch op een positievere manier het jaar eindigen dan met "Beelzebub has a devil put aside for me" (Queen - Bohemian Rhapsody), en er wellicht ook nog iets vanuit gaat.

Stemmen kan op
http://stemmen.top2000.nl/#!/index.html ... &view=list

Wat zou het signaal dan moeten zijn?
Het overgrote merendeel van de liedjes heeft onchristelijke teksten.
Ik zal niet zeggen dat alle 2000 liedjes onverantwoord zijn, smaken verschillen, maar het slaat m.i. nergens op om opeens met zn allen op Mijn Gebed van DC Lewis (wat een ophef was daar over destijds!) of een ander reli-popliedje te stemmen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 dec 2013 10:46

mealybug schreef:Dit lied beeldt zijn verborgen schuld uit over zijn homosexualiteit, welke gelijk staat aan crimialiteit in de maatschappij van destijds, en is een lied, gewijd aan zijn moeder.

Die schuld is menige homoseksuele kerkganger zelfs niet meer eigen.
Denk daar eens over na, als je wilt.
Niets is altijd wat het lijkt.

Mercury zelf heeft nooit willen vertellen waar het nummer over gaat.
De lezing dat het over zijn geaardheid ging heeft hij zelfs altijd ontkend.

Maar zelfs als dat zo is is op deze tekst erg veel af te dingen, en is het (hoewel muzikaal briljant) niet de meest wervende en evangeliserende tekst uit de moderne muziek.
Mijn voorstel is dan ook om te gaan stemmen op christelijke liederen (bijvoorbeeld Pride van U2, Gloria van U2, Rivers of Babylon van Boney M, This is the life van Dream Theater, en songs uit het repertoire van Simon and Garfunkel) omdat daarmee toch een behoorlijk groot publiek wordt bereikt.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 dec 2013 10:50

schelpje3 schreef:Wat zou het signaal dan moeten zijn?
Het overgrote merendeel van de liedjes heeft onchristelijke teksten.
Ik zal niet zeggen dat alle 2000 liedjes onverantwoord zijn, smaken verschillen, maar het slaat m.i. nergens op om opeens met zn allen op Mijn Gebed van DC Lewis (wat een ophef was daar over destijds!) of een ander reli-popliedje te stemmen.

Het signaal zou moeten zijn dat christenen het goede nieuws wat ze hebben gekregen willen verspreiden.
Als dat kan door een niet christelijk radiostation daarvoor te gebruiken moeten we dat dus ook doen.
Ikzelf ben bekeerd doordat ik met christelijke muziek in aanraking kwam. Natuurlijk is dat absoluut geen eindstation, maar wel een trigger geweest. Zou ik de enige zijn?
Er is voldoende christelijke muziek voorhanden om mensen mee te bereiken.
En als er in heel Nederland 1 persoon is die door een dergelijke actie aan het denken wordt gezet is dat al een waardevolle uitkomst!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 dec 2013 11:00

Maar dan moet je niet de Top 2000 daarvoor gaan gebruiken. Dat is een instituut heb ik begrepen van de kinderen. Het wordt elk jaar populairder, trip down memory lane voor velen, ook in het buitenland wordt meegeluisterd, dus dat wekt wrevel op.
Als een songtekst enigszins reli is, wordt dat niet begrepen, of erger nog, verkeerd begrepen.
Het is wel vaker over U2 hier gegaan, ik geloof alleen als iets echt is, dat je een verandering moet kunnen zien.
Radicale breuk met de wereld.
Heeft Bob Dylan niet iets dergelijks, verandering van religie, gedaan? Veranderde zelfs zijn naam?
Maar goed, daar gaat het hier niet over, jij wilt dat we een Hollands gebruik gaan veranderen, door hier en daar een reliliedje te laten horen. Meer kan het niet worden, want het Urker Mannenkoor krijg je er echt niet ingestemd hoor. :wink:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 dec 2013 11:07

Dank voor de tip.

Maar ik zie eigenlijk geen reden om voor christelijke nummer te stemmen. Vaak blijft de kwaliteit (in mijn oren) achter op de seculiere muziek. Daarnaast ben ik een liefhebber van (hard-)rock. ACDC zal bijvoorbeeld eerder mijn stem krijgen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 dec 2013 11:17

Faramir schreef:Dank voor de tip.

Maar ik zie eigenlijk geen reden om voor christelijke nummer te stemmen. Vaak blijft de kwaliteit (in mijn oren) achter op de seculiere muziek. Daarnaast ben ik een liefhebber van (hard-)rock. ACDC zal bijvoorbeeld eerder mijn stem krijgen.

http://www.jesus-is-savior.com/Evils%20 ... ohnson.htm

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2013 11:18

Stemmen op muziek in een lijst die is samengesteld door mensen die niets met de muziek van doen hebben trekt mij niet zo. Derhalve worden zulke programma's door mij structureel genegeerd en beluisterd noch bekeken. Het enige wat mij er toe zou kunnen motiveren heeft met muziek weinig van doen en is vaak toch maar kort in beeld. :lol:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2013 11:20

Faramir schreef:Dank voor de tip.

mealybug schreef:http://www.jesus-is-savior.com/Evils%20in%20America/Rock-n-Roll/brian_johnson.htm

Ik heb het artikel even vluchtig doorlezen maar word er niet echt blij van. Een citaat:

Bon Scott's eternal destiny in the Lake of Fire will be hotter than anyone could possibly imagine

Dat geloof je toch zelf niet beste Mealybug? Een barmhartige God die iemand voor eeuwig straft vanwege een liedje? Het is toch duidelijk dat de zanger een rol speelt in Highway to Hell die niets over zijn eigen persoonlijke visie hoeft te zeggen? Of vind je dat Al Pacino ook voor altijd moet branden vanwege zijn rollen in Devil's Advocate en the Godfather? Als mensen muziek serieus gaan nemen kan het een slechte invloed zijn ja, maar moet een artiest daarom maar ophouden muziek te maken? Dan benadeelt hij weer anderen die het onderscheid wél kunnen maken en er van genieten en dat is ook zonde.

Het oordeel van de schrijver is een zwaar oordeel en hij laadt daarmee hete kolen op zijn hoofd, want hoe hij anderen oordeelt zal hij geoordeeld worden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 dec 2013 12:54

schelpje3 schreef:Maar dan moet je niet de Top 2000 daarvoor gaan gebruiken. Dat is een instituut heb ik begrepen van de kinderen. Het wordt elk jaar populairder, trip down memory lane voor velen, ook in het buitenland wordt meegeluisterd, dus dat wekt wrevel op.
Als een songtekst enigszins reli is, wordt dat niet begrepen, of erger nog, verkeerd begrepen.
Het is wel vaker over U2 hier gegaan, ik geloof alleen als iets echt is, dat je een verandering moet kunnen zien.
Radicale breuk met de wereld.
Heeft Bob Dylan niet iets dergelijks, verandering van religie, gedaan? Veranderde zelfs zijn naam?
Maar goed, daar gaat het hier niet over, jij wilt dat we een Hollands gebruik gaan veranderen, door hier en daar een reliliedje te laten horen. Meer kan het niet worden, want het Urker Mannenkoor krijg je er echt niet ingestemd hoor. :wink:

Het leuke van die top2000 is juist dat je mag stemmen wat erin moet komen te staan. De top2000 is eerder een keer "gekaapt" toen Avond van Boudewijn de groot Queen ooit van de eerste plek stootte.
Dat is ingebakken in het systeem, en daar is dus niets mis mee.
Bovendien staan er christelijke nummers in de lijst. Het zou alleen mooi zijn als deze worden gedraaid op het moment waarop de meeste luisterdichtheid wordt behaald. De laatste avond dus.
Het verhaal wat je hier over Bob Dylan verteld ken ik niet (ik vermoed dat je in de war bent met Cat Stevens, die sinds hij moslim is als Yusuf Islam door het leven gaat), maar een naam is uiteindelijk alleen maar vorm.
U2 is een band die vanuit een christelijke levensovertuiging maatschappijkritisch wil zijn. In hoeverre dat een radicale breuk met de wereld is (en wát een radicale breuk met de wereld precies dient in te houden) is iets waar wij uiteindelijk niet over gaan.
En dat argument van een Hollands gebruik veranderen vond ik wel grappig. De hele sinterklaasdiscussie is niets anders dan dat, en ook op Refoweb lees ik voldoende mensen die sinterklaas als een soort goddelijke parodie zien, en daarmee dit gebruik het liefst af zouden willen schaffen.
Ik neem aan dat je het met me eens bent als ik stel dat de sint oudere papieren heeft dan de top2000?

Het Urker mannenkoor is inderdaad vrij kansloos, daar zijn we het in elk geval over eens!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 dec 2013 13:54

Ja kan hoor, dat ik die 2 zangers heb verward, zoveel weet ik er ook niet (meer) vanaf. Vroeger was ik wel op de hoogte ja. De muziek die mijn ouders ten strengste afkeurden, vanwege de tomeloze herrie, vinden mijn kinderen nu gezapig en saai. :mrgreen:
Als ik zeg dat de muziek van nu ooit ook als klassieke muziek zal worden gedraaid (nou ja, niet alles natuurlijk) kunnen ze zich niet voorstellen.
Heel soms raak ik zelfs ontroerd door een "hitje" als ik dat voorbij hoor komen.
Het liedje van dat meisje (Ouboter...?) dat ze haar moeder mist, vond ik heel ontroerend.
Ook stuurde iemand me een link van een zangeres, van een liedje dat over dementie ging. (Leonie Meier geloof ik).
Maar ja, dat is geen top 40 noch top 2000 spul.

Even terugkomend op het bewust kiezen van een reli-getint plaatje of CDtje, nee, ik ga het niet doen.
Ik zie er nog steeds het nut niet van.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 dec 2013 14:34

schelpje3 schreef:Even terugkomend op het bewust kiezen van een reli-getint plaatje of CDtje, nee, ik ga het niet doen.
Ik zie er nog steeds het nut niet van.

Het is ook niet zo dat ik je wil dwingen ;-)
Het kan alleen op sommige mensen een heel positieve uitwerking hebben.
Van jou weet ik overigens dat jij er qua muziek nogal andere meningen op na houdt dan ondergetekende, dus dat we het hier ook niet over eens zijn verbaasd me eigenlijk niet zo ;-)

Terug naar “Archief”