Tempo zingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lendy
Verkenner
Verkenner

Tempo zingen

Berichtdoor Lendy » 13 dec 2012 11:36

Waar men bij het zingen van de Psalmen nooit over nadenkt is - hoewel iedere gemeente haar gemiddeld tempo heeft - ieder couplet in dezelfde Psalm niet altijd gelijk ligt. Als de gemeente luistert naar de organist en wederkerig de organist naar de gemeente (waar de organist uiteraard de leiding heeft!) ... dan komt het op het einde van iedere regel en zeker op het eind van het vers altijd goed.
Als variant hier het volgende.
Stel (wat men tegenwoordig kan) dat men op het idee komt om iedere Psalm (naar het tempo van de gemeente waarbinnen het plaatsvindt) computerbestuurd - iedere keer als die gezongen wordt tegelijk op te nemen - zodat de gemeente (daarna!) zonder organist altijd de Psalmen kan zingen .... en men denkt dan "Dat hoeft dan per Psalm te gebeuren ... uiteraard in deze gemeente X, want, vanzelf, in gemeente Q zullen ze standaard een ander tempo hebben ... en daarna is alles OK, zeker als dan alle /150 !/ psalmen een keer gezongen zijn` .... dan heeft men het wel mis als dat ook NIET per vers is gebeurd. WANT ieder vers onderling heeft z´n eigen tempo. Dit heb ik nagetrokken. Via kerkdienst gemist , met een programma, waar de tijd exact gemeten wordt heb ik Psalm 75 vers 1 en vers 6 gemeten. Het eerste vers duurt 3 en een halve seconde korter. Dat is ook logisch, want het gebruikte aantal lettergrepen vraagt in vers 6 veel meer uitspraak in tijd dan vers 1. Bij het tegelijk afdraaien was men in de vijfde regel van vers 1 al bij MEN, terwijl men bij vers 6 `nog maar` bij MAAR van de 5de regel was. Dus in de praktijk ... wat overigens denk ik niet snel zal gebeuren ... zou het bij computerbesturing grondig mis kunnen lopen.
Deze opmerking mag men zien als een stukje toegevoegde waarde in de praktijk van de gemeentezang. Dan heb ik het nog niet eens over ritmisch of niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Tempo zingen

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2012 12:31

Wat is precies je vraag?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 13 dec 2012 12:55

Ik denk dat Lendy organist is en bang is dat het orgel ooit vervangen wordt door een computer en hij/zij die dik betaalde bijbaan verliest ;)
Om dat tegen te gaan worden we gewaarschuwd dat het hele boeltje in de soep loopt als een computer de samenzang orkestreert.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2012 13:04

blijblij schreef:Ik denk dat Lendy organist is en bang is dat het orgel ooit vervangen wordt door een computer en hij/zij die dik betaalde bijbaan verliest ;)
Om dat tegen te gaan worden we gewaarschuwd dat het hele boeltje in de soep loopt als een computer de samenzang orkestreert.

Het is een goede gewoonte je even voor te stellen, wanneer je ergens binnen komt :wink:
Ik snap het punt niet en blijblij kennelijk ook niet (helemaal).
Maar ach, misschien zijn we hier dichterbij dan we nu denken. 8-[

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 13 dec 2012 13:59

Tempo wordt gezongen met de vierdaagse,maar als de Psalmen gezongen worden zoals ze gezongen moeten worden heeft men geen last van tempo :-({|= zingen wat dat dan ook mogen zijn in de Kerk komt dat niet voor.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 dec 2012 16:04

blijblij schreef:Ik denk dat Lendy organist is en bang is dat het orgel ooit vervangen wordt door een computer en hij/zij die dik betaalde bijbaan verliest ;)

Best een goed idee om de organist te ontslaan en zijn loon op Woord en Daad te storten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2012 16:41

boer schreef:
Best een goed idee om de organist te ontslaan en zijn loon op Woord en Daad te storten.

...tezamen met het traktement van de dominee, het loon van de koster, kortom: opheffen die gemeentes. Dat is toch in de lijn van jou?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 dec 2012 21:54

schelpje3 schreef:...tezamen met het traktement van de dominee, het loon van de koster, kortom: opheffen die gemeentes. Dat is toch in de lijn van jou?
je moet eens afleren om alles in uitersten te trekken, totaal zwart wit en uit proportie. Het valt me steeds meer op dat gereformeerden daar erg ''goed'' in zijn.

Alleen de organist wordt vervangen door een computer, de rest valt meoeilijk op te heffen.
Wel eens van accapella zingen gehoord trouwens, deden de vroege christenen ook.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 dec 2012 22:00

bij ons verdienen de organisten net zoveel als de ouderlingen en diakenen.

Alleen de ds is een betaalde functie, en in sommige gemeentes de koster. Maar in kleine gemeentes is dat ook gewoon vrijwilligerswerk.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 13 dec 2012 22:06

meribel schreef:bij ons verdienen de organisten net zoveel als de ouderlingen en diakenen.

Alleen de ds is een betaalde functie, en in sommige gemeentes de koster. Maar in kleine gemeentes is dat ook gewoon vrijwilligerswerk.

Dat is raar. Een organist heeft veel werk aan het spelen. Voorbereiden en uitvoeren. En je doet het niet snel goed. Daar mag best wat tegenover staan. Kosters doen ook veel werk, vaak ook doordeweeks, dat zou voor mij ook wel betaald mogen worden.
Ouderlingen en diakenen zijn ambtsdragers, dus geen vrijwilligers.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 dec 2012 22:09

Kvinna schreef:Dat is raar. Een organist heeft veel werk aan het spelen. Voorbereiden en uitvoeren. En je doet het niet snel goed. Daar mag best wat tegenover staan. Kosters doen ook veel werk, vaak ook doordeweeks, dat zou voor mij ook wel betaald mogen worden.
Ouderlingen en diakenen zijn ambtsdragers, dus geen vrijwilligers.

er zijn vele commissies in de kerk, en veel mensen die veel werk doen. Maar we doen het toch allemaal voor hetzelfde Doel?

Natuurlijk, je mag een organist best betalen als je dat met elkaar vind, of als hij het fulltime voor zijn werk doet is dat prima,maar ik vind het niet raar dat het bij ons niet is.

Zelf ben ik een tijd hulpkoster geweest, ja het kost veel tijd maar wat geeft dat?

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 13 dec 2012 22:16

Vrijwilligerswerk is prima, maar als iemand bijzondere vaardigheden inzet (organist) of erg veel tijd er in steekt (koster), vind ik het redelijk als er een (vrijwilligers)vergoeding tegenover staat.
Hoewel waardering het meest belangrijk is, maar geld kan een uiting van waardering zijn.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 dec 2012 22:22

Kvinna schreef:Vrijwilligerswerk is prima, maar als iemand bijzondere vaardigheden inzet (organist) of erg veel tijd er in steekt (koster), vind ik het redelijk als er een (vrijwilligers)vergoeding tegenover staat.
Hoewel waardering het meest belangrijk is, maar geld kan een uiting van waardering zijn.

als een koster er zoveel tijd in steekt dat het een baan is, natuurlijk betaal je hem dan. Daarom betaal je de dominee toch ook?
En als een organist geen tijd heeft voor ander werk erbij dan betaal je hem ook, vind ik echt wel logisch.

Onze organisten ( zijn er vier ) rouleren met elkaar, dus je hoeft maar 1 keer per 14 dagen. Dat is prima te doen.

Maar ik vind het prima hoor, dat grote kerken hun organisten betalen.
Ik wilde alleen aangeven dat het niet standaard overal is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2012 11:28

meribel schreef:

als een koster er zoveel tijd in steekt dat het een baan is, natuurlijk betaal je hem dan. Daarom betaal je de dominee toch ook?
En als een organist geen tijd heeft voor ander werk erbij dan betaal je hem ook, vind ik echt wel logisch.

Onze organisten ( zijn er vier ) rouleren met elkaar, dus je hoeft maar 1 keer per 14 dagen. Dat is prima te doen.

Maar ik vind het prima hoor, dat grote kerken hun organisten betalen.
Ik wilde alleen aangeven dat het niet standaard overal is.

Een koster en organist worden betaald, omdat zij vaak ook doordeweeks moeten werken. Trouw- en rouwdiensten zijn er, dank- en biddag, zodat ze dan een (halve) snipperdag moeten nemen. Als ze tenminste er nog een baan naast hebben. Er zijn maar weinig kerken die echt een fulltime koster kunnen betalen en deze hebben er vaak nog een bijbaan naast.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 dec 2012 11:56

Bij ons worden de organisten niet betaald.
Ik vind dat de meeste organisten achter of voor het orgel zitten voor een eigen organistische bevrediging.
Want daar lijkt het vaak op, men gaat op in zichzelf en wil boven de zang uitkomen.
Deze organisten staan helemaal niet ten dienste van de samenzang. Het zijn prima solisten voor een concert, maar daar houdt het dan mee op.
De beste organisten vind ik de mensen die muzikaal zijn, verstand hebben van de maten en toonhoogten waarin gezongen zou moeten worden.
En het liefst de goede amateurs.

En ik ken er velen. Zij passen zich aan en stellen zich bescheiden op als ondersteuning.

Nu heeft een kerkorgel sowieso al wat eigenschappen, de toon volgt later dan de aanslag en het vereist een speciale techniek in de begeleiding.
Als solist maakt het niet uit.

Dus kies ik voor een vleugel of piano samen met bijvoorbeeld een hammondorgel, beiden houden elkaar goed in balans en dat komt ten goede van de samenzang.
Kortom begeleidend spelen is een ondersteunende bescheiden wijze om harmonie en balans aan te brengen.

Overigens geldt voor een begeleidende band dezelfde regels, waarbij ook het drummen geen storende factor mag zijn met wapengekletter.

Mijn man heeft 40 jaar diensten begeleid ook trouw en begrafenisdiensten en heeft nog nooit een cent ervoor gevraagd.

Terug naar “Archief”