de bijbel spreekt over het priesterschap van alle gelovigen. in handelingen verspreiden gewone gelovigen het evanglie en (in b.v. antiochie) dopen deze normale gelovigen in water en met Heilige Geest! Als Barnabas erheen gestuurd wordt dan zegt hij: "prima, ga zo door!"
de tweedeling tussen apartgezetten en leken is verfoeilijk! elke christen is apart gezet en heeft de opdracht gekregen om al Gods geboden te onderhouden. inclusief die van het dopen van nieuwe discipelen.

hebr 5 zegt dat we allemaal allang leraren hadden moeten zijn. maar omdat de kerk een onheilig partnerschap met de academische wereld aangegaan is mag alleen een zielig klein aantal van Gods gemeente naar God wil leven en moet de rest tevreden gehouden worden met toehoorderschap als de gemeente samenkomt.
de kerk opgedeelt in specifieke groepen waar je dan bij hoort is m.i. ook een vreemd iets. De kerk is een grote familie waarin vele gezinnen zijn. in die gezinnen worden de jongeren door de ouderen opgevoed (discipelschap) zodat die nieuwe gezinnen kunnen stichten.
Door gelovigen voor een postadres te claimen werhoud je dat die gelovige groeit en uiteindelijk zelf vader of moeder van een nieuw gezin wordt. ook ontstaat er zo partijschappen omdat er een nnatuurlijke scheiding wordt aangebracht.
in kleine gezinsstructuren spelen familieleden uit andere gezinnen een grote rol zonder dat er de angst bestaat dat een gezinslid 'gestolen' wordt.
ooit een gezin van 1000 leden zien functoneren? zou de vader alle kinderen even goed kennen? komen al die kinderen tot ontplooing?
een gezin van 1000 leden heeft iets ongebreidels, iets ziekelijks! zo ook een grote gemeente. er zit (om een ander beeld te gebruiken) teveel vet in het lichaam. een lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid aan, de rest gaat het lichaam ongewild tegenwerken. zo ook in de gemeente.
de bijbelse voorwaarden voor de ambten zijn losgelaten en vervangen door academische maatstaven. dit verhinderd dat de kinderen in de gemeente in de gemeente zelf tot wasdom kunnen komen.
kleine groepen, of dat nu huisgroepen in een grote kerk zijn of huiskerken zijn in staat om alle leden te laten groeien. iedereen kan met zijn of haar talenten en gaven aan de slag. zelfs het ''alles gemeenschappelijk hebben' ideaal komt soms in de kleine groep aardig nabij omdat er intens met elkaar meegeleefd wordt. is er dan een nood, dan springt iedereen bij, ook als dat financiele offers vraagt. daar wordt niet druk over gedaan, want je bent er immers voor elkaar. net zoals in een familie!
over het vieren van het avondmaal; gelovigen worden opgeroepen om dat te vieren als ze bijeen zijn. waar twee of drie bijeen zijn is Gods Geest. in een vreemdogende manier is de kerk op dat moment daar. een probleem als je in termen als gezag, ambt, leer etc. denkt. maar volkomen normaal als je samen een in Christus bent en daat uiting aan wilt geven! er is niks in de bijbel te vinden die dat tegengaat. er bestaan geen leken in gods gemeente! wij zijn allen geheiligd en volkomen toegerust! we zijn (net als aaron en zijn zonen) allen door bloed (in ons geval van Christus) gereinigd. een exte ordinatie is heiligschennid omdat het de reeds aanwezige heiliging door Christus bloed ontheiligd!
iederen wordt in een gezin geboren. (niemand is zonder bevalling in een weeshuis terecht gekomen!) net zo in Gods koninkrijk, we worden in een geestelijk gezin wedergeboren. de doop hoort daarbij. daarom kan m.i. doop niet los van een geestelijk gezin staan.
maar laten we wel wezen; dat geestelijke gezin kan heel klein zijn 2 of 3 gelovigen. en dat gezin heeft geen dubbel geheiligde voorgangers nodig.
het mag duidelijk zijn dat ik iets tegen de uitbesteding van oudstentraining aan de academische wereld en tegen de tweedeling priester (dominee)/ leek heb. het heeft in de kerk de nadruk gelegd op theologie in plaats van het naleven van al wat god geboden heeft. en daarmee leeft de kerk in zonde.
academische opleidingen, denominaties en kerkordes hebben valse leren niet kunnen tegen houden en heeft de kerk niet op een hoger plan gebracht. de europese kerk van vandaag is een zwak afgietsel van wat was en van wat elders is en van wat mogelijk is
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"