Wet en genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Wet en genade

Berichtdoor xsidd » 28 mei 2011 09:55

Beste mensen,

Ik ben zoekend naar de Gezonde leer.

De Heere Jezus zegt in Johannes 14 vers 21 (Herziene Statenvertaling)

21 Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Welke wet(geboden) behoren wij te dienen?

Romeinen 7 vers 22, 23 en 26(Herziene Statenvertaling)

22 Want naar de innerlijke mens verheug ik mij in de wet van God.
23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is.
26 Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde.

Er staat ook geschreven. Romeinen 8 vers 2

2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.

Is de wet de 10 geboden?

Ik probeer het op een rijtje te krijgen voor mezelf, maar ik kom er niet uit....

De 1 zegt, van de 10 geboden zijn er een paar vervallen... Zondags Heiliging? De ander zegt nee, de 10 geboden zijn de geboden die we in liefde voor Hem horen na te leven...

Er staat ook in het Woord.

Hebreen 10 vers 16

16 Want na eerst gezegd te hebben: Dit is het verbond, dat Ik met hen na die dagen zal sluiten, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal die in hun verstand schrijven,

Sommige Christenen geloven dat de Genade de wet laat vervallen. Romijnen 6 vers 14

14 Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.

Hoe staan Julie hier tegenover?

groeten xsidd

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Behoren wij de 10 geboden na te leven, in liefde voor He

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2011 10:52

Er waren in de tijd dat Jezus op aarde wandelde (ook op de sabbat) al mensen die zich zo bezig
hielden met de wet en geboden, en Hij antwoordde:
Gij zult de Here uw God liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel
uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede , daaraan GELIJK is, gij zult uw naaste
liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Rom.13 Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben, want wie de ander lief heeft,
heeft de wet vervuld.

Gal. 5;16 dit bedoel ik, wandelt door de Geest en voldoet niet aan het begeren van het vlees
want dat gaat in tegen de Geest, want deze staan tegenover elkaar, zodat wij niet zomaar
kunnen doen wat wij zelf willen.

Wij zijn vrij van de wet, maar we moeten dit gebruiken om aan de Geest te gehoorzamen.

Galaten 5: 22
Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid,
trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Tegen zodanige mensen is de wet niet. Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees
met zijn harttochten en begeerten gekruisigd.

De werken van het vlees zijn; hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, veten,
twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap,
brasserijen enz.

Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weer een slavenjuk opleggen door allerlei regeltjes bedacht door mensen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Wet en genade

Berichtdoor 1a2b3c » 28 mei 2011 11:09

Welke wet(geboden) behoren wij te dienen? de 10 geboden?

Ik denk de wet van Christus maar niet om iets te verdienen, want zalig worden we uit genade. Maar dan dienen we Hem uit liefde in de kracht van de Heilige Geest.

Gal.2:19 Want ik ben door de wet voor de wet gestorven, opdat ik voor God zou leven.
Rom.7:6 Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter.

In de tien geboden staat: gij zult niet echtbreken maar Jezus zegt: wie een vrouw aanziet om haar te begeren heeft al overspel met haar gedaan in zijn hart.
En: gij zult niet doden maar Jezus zegt: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur.

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 28 mei 2011 11:35

Ik denk wel eens: zou met de wet der zonde iets van hetzelfde gewicht bedoeld worden als de wet van de zwaartekracht? Dus: we zijn nou eenmaal gebonden aan de wet der zwaartekracht, daarom valt alles naar beneden , en zo ook: het is nou eenmaal zo dat we gebonden zijn aan de wet der zonden, daarom kunnen we niet anders dan zondigen (door onze val in Adam zijn we onder deze wet terecht gekomen). Tenzij we door Christus vrijgemaakt zijn van de wet der zonden (. Romeinen 8 vers 2
2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood. )
De wet van de Geest van het leven in Christus Jezus is zoals Schaapje ook zegt de wet van het elkaar liefhebben.
Dit is zoals ik deze zaken vaak probeer uit te leggen voor mezelf. Ik ben niet thuis in de grondtalen, dus heb geen idee of het onzin is wat ik hier zeg, en dat het woord wat voor wet gebruikt wordt absoluut geen natuurwet kan betekenen...
Neeltje Jans

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2011 11:48

quote="Neeltje Jans" Dus: we zijn nou eenmaal gebonden aan de wet der zwaartekracht, daarom valt alles naar beneden , en zo ook: het is nou eenmaal zo dat we gebonden zijn aan de wet der zonden, daarom kunnen we niet anders dan zondigen (door onze val in Adam zijn we onder deze wet terecht gekomen).

Zo is het helemaal Neeltje Jans.
Rom.8: 3 want de wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees.....God
heeft Zijn Zoon gezonden om die wet in het vlees te volbrengen, omdat het voor ons onmogelijk is.

Daarom is er wedergeboorte nodig, een nieuwe mens het ontvangen van de Geest van God,
die ons wil leiden in dat nieuwe leven.

vers 7 het vlees, onze natuurlijke zondige staat, onderwerpt zich niet aan God.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 28 mei 2011 12:13

Door het lezen wat Schaapje zei werd ik aan iets ondekt.

Ik vraag mezelf sterk af, hoe word ik meer vervuld met Gods Geest om de vruchten van Gods Geest te ontvangen?

Door zodoende de Wet van de Liefde te vervullen. De Wet van Liefde te doen, uit Liefde voor Hem!

Ik bemerk wel dat ik graag iets wil doen, mischien mag ik verwachten?? Ja, ik mag verwachten want er staat in Psalm 42 vers 12 (Herziene Statenvertaling)

12 Wat buigt u zich neer, mijn ziel,
en wat bent u onrustig in mij?
Hoop op God, want ik zal Hem weer loven;
Hij is de volkomen verlossing van mijn aangezicht en mijn God.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 mei 2011 12:18

xsidd schreef:De 1 zegt, van de 10 geboden zijn er een paar vervallen... Zondags Heiliging? De ander zegt nee, de 10 geboden zijn de geboden die we in liefde voor Hem horen na te leven...

Hebreen 10: 16 Want na eerst gezegd te hebben: Dit is het verbond, dat Ik met hen na die dagen zal sluiten, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal die in hun verstand schrijven,

Als gelovige heb je de wet van Christus in je hart dus zal dat, als het goed is in de praktijk geen problemen opleveren, ondanks dat de zondagsheiliging in de wet van Christus niet voor komt.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 28 mei 2011 12:48

Romijnen 3:27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

De wet onderhouden is vrucht van het geloof.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2011 13:04

quote="Marieke1984"Romijnen 3:27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.

Beste Marieke je slaat een paar versen over.
vers 28 Want wij zijn van oordeel dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt zonder de wet.
Marieke schreef:
31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.
Marieke schreef:

Precies Marieke zoals in Galaten staat
de Vrucht van de Geest is liefde.

Het zal niet helpen als je de tv de deur uit doet in dit geval en een hekel hebt aan je medemens

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mei 2011 13:09

@Marieke
Ik ken trouwens de uitdrukking "vrucht van geloof" niet zou je mij een tekstverwijzing kunnen
geven ?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 mei 2011 14:53

xsidd schreef:Welke wet(geboden) behoren wij te dienen?

de grote opdracht (mat 28) leert ons dat we de discipelen alles moeten leren onderhoudenwat Jezus ons geleerd heeft.

de wet leert ons hoe we elkaar lief kunnen hebben zodat we God ermee verheerlijken.
De Heilige Geest geeft ons de kracht daartoe.
maar die moet wel ontvangen willen worden. het is geen automatisme. zie ook paulus in efeze; de discipelen daar waren niet alleen verkeerd gedoopt, maar ook niet vervult met de Heilige Geest.
zonder de Heilige Geest blijft het voortploeteren uit eigen kracht, hoe goed bedoelt ook.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 mei 2011 08:58

Hartellijk dan allemaal, voor Julie inbreng!!

Nu ben ik wat aan het lezen in de Bijbel.

Mattheus 5 vers 17 tot en met 20

17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

Vers 20 valt me op.

In welk licht kan ik dit zien?

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 29 mei 2011 10:01

xsidd schreef:Hartellijk dan allemaal, voor Julie inbreng!!

Nu ben ik wat aan het lezen in de Bijbel.

Mattheus 5 vers 17 tot en met 20

17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.

Vers 20 valt me op.

In welk licht kan ik dit zien?

Ik denk dat je door moet lezen, dat vanaf vs 21 de uitleg komt. De Farizeeën hielden zich letterlijk aan de wet, maar volgens de Heere Jezus was dat niet genoeg. In vs 48 komt de slotconclusie:
48 Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Dat is wat God wil, dat we volmaakt zijn omdat Hij ons zo gemaakt heeft, naar Zijn beeld en gelijkenis.
Neeltje Jans

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mei 2011 12:16

quote="1a2b3c"

In de tien geboden staat: gij zult niet echtbreken maar Jezus zegt: wie een vrouw aanziet om haar te begeren heeft al overspel met haar gedaan in zijn hart.
En: gij zult niet doden maar Jezus zegt: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur.

@xsidd

Dit is wat Jezus vraagt van ons, zodat onze gerechtigheid overvloediger is dan schriftgeleerden
en de Farizeën, Het gaat niet meer over uiterlijkhden maar om het innerlijke van de gelovige.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2011 15:24

Marieke1984 schreef:Romeinen 3:27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs.

Mag ik je er op wijzen dat het woord "wet" hier niet gaat over de 10 geboden (dat denken wij vaak als het om de wet gaat) maar het gaat dan vaak (en zo ook hier) om de thorah, de wetboeken exodus, numeri, leviticus, deuteronomium). De wet en de profeten is dan in feite het hele oude testament.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”