Romeinen behandel ik al met de bijbelkring waar ik lid van ben.
Overigens ben ik nogal een autodidact. Dus voor mijzelf de bijbel bestuderen doe ik al volop. Bevalt mij goed. Jammer dat de tijd altijd zo beperkt is!
Romeinen, is dat eigenlijk niet een bijbelboek voor gevorderden? Ik heb in Romeinen de indruk, dat we een brief lezen van een man die enorm doorwrocht is in de Schriften (de Tenach), en bij wie die enorme zee aan kennis èn inzicht daarin (!) samenkomt in die brief.
Wil je werkelijk begrijpen waar Paulus het over heeft, zul je meer moeten kennen dan wat hij op dat moment in Romeinen schrijft. Er zit een enorme oud-testamentische achtergrond in. Wil je daar inzicht in hebben, dan heb je nog wel wat te bestuderen.
Zo is Deuteronomium bijvoorbeeld een heel belangrijk boek in het OT. Om die reden heb ik dat boek in een vrij vroeg stadium van mijn studie van het OT bestudeerd. Deuteronomium is een van de meest geciteerde boeken in het NT. (Ook in Romeinen. Zo wordt in
Romeinen 10 o.a. geput uit de rede van Mozes zoals die in
Deuteronomium 29-
30 staat.) En in de boeken die volgen op Deuteronomium vind je ook veel verwijzingen naar dat boek. Voorbeeldje: leg
1 Koningen 11 (m.n. het begin daarvan) maar eens naast
Deuteronomium 17.