TheKeimpe schreef:De zondag houd ik graag in ere als rustdag en gedachtenis als de opstandingsdag.
De andere feestdagen zijn voor mij van minder belang, natuurlijk, als er op 25 december kerk gehouden wordt ter gedachtenis aan de geboorte van Christus, dan blijf ik niet weg. Maar als men zou besluiten om voortaan er geen feestdag meer van te maken, dan komt de geboorte van Christus wel aan de orde als de betreffende zondag uit de Catechismus wordt behandeld. Want niet nadenken over Zijn Komst lijkt mij een zeer kwalijke zaak, waartoe is het anders beschreven?
Eenzelfde redenering volg ik voor het paasfeest. Als dat niet meer op de eerste zondag na de eerste nieuwe maan in de lente wordt gehouden, dat zou mij niet raken. Maar het wonder van lijden, sterven en opstanding is het absoluut waard om overdacht te worden, maar dat gebeurt ook al rondom het Heilig Avondmaal.
Hemelvaart en pinksteren komen ook aan de orde in de Catechismus, want ook deze heilsfeiten zijn het waard overdacht te worden. Maar evenzo hecht ik persoonlijk geen grote waarde aan de exacte vierdatum.
Ik zie het kerkelijk jaar als een mooie leidraad om eenzijdigheid in de prediking te voorkomen, het dwingt om over meerdere aspecten uit de Schrift na te denken, maar voor mij is het niet meer dan dat.
de exacte vierdatum vind ook niet zo belangrijk, maar het is wel goed dat er dagen zijn, dat er speciaal aangedacht word, en dan mag er best wat meer aandacht aan besteed worden.
alleen word het al snel een dag dat je wat leuks gaat doen, familie komt etc. en dat het eigenlijk doel vervalt. dat is niet goed. je moet er eigenlijk wel echt mee bezig zijn dan