De man en het feest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joshuadelange
Verkenner
Verkenner

De man en het feest

Berichtdoor joshuadelange » 02 nov 2010 03:48

Er was eens een man die een feest aan het geven was. Niet zomaar een feestje op de zaterdagavond, maar een feest dat nooit meer zou stoppen. Hij had wat te vieren, zullen we maar zeggen. De man had zijn allerbeste vrienden uitgenodigd en samen deden ze gewoon van die dingen die je nou meestal op feesten doet. Samen zorgden ze voor het feest. Als een vriend bijvoorbeeld op hardcoremuziek wilde dansen, deed iedereen mee. Als iemand klassieke muziek met zijn viool wilde maken, kwam iedereen om hem heen zitten om naar hem te luisteren. Als de man een film wilde kijken, schoven ze alle banken voor de tv en keken ze met z’n allen naar de film. Ze hadden een geweldige tijd samen en op een dag vroeg de man zijn allerbeste vrienden om naar buiten te gaan en nog meer mensen uit te nodigen op het feest, zodat het nog gezelliger kon worden. De vrienden waren laaiend enthousiast over dat idee en haalden iedereen naar binnen die ze op straat tegenkwamen want, vertelde ze, dit was een feest waar ze nooit meer bij weg zouden willen. De man werd voorgesteld aan de nieuwe gasten en al gauw werden zij ook goede vrienden.

Tientallen jaren gingen voorbij en het feest ging maar door. De vrienden van de man waren al oud geworden en overleden. Hun kinderen waren er nu om het feest te vieren. Omdat ze waren opgegroeid in het feest, was alles normaal voor ze en snapten ze soms niet helemaal waarom ze eigenlijk een ballon opbliezen of de slingers ophingen.
Maar als de man zijn lievelingsfilm weer wilde zien, keken ze gehoorzaam mee. Hun ouders hadden het ook gedaan, dus het zou wel goed zijn. Maar als de man met hun wilde praten hoorden ze hem niet, omdat ze te druk waren met de film, of met dansen, of met de slingers ophangen.
De mensen buiten het feest begonnen verdrietig te worden omdat ze al tijden niet meer naar een goed feest waren geweest en gewoon niet wisten waar ze een goed feest konden vinden. Ze zochten overal voor gezelligheid, maar vonden het nergens.

Nog meer jaren gingen voorbij en ook de kinderen van de vrienden waren oud geworden en overleden. De kleinkinderen van hun ouders waren natuurlijk ook opgegroeid bij het feest en kenden elkaar alleen via hun ouders en gingen naar het feest omdat ze dat altijd al hadden gedaan. Op een dag wilde een van de kleinkinderen viool spelen, maar een ander kleinkind wilde dansen op hardcoremuziek. Ze kregen ruzie en deden allebei hun eigen zin. Omdat het luisteren naar een viool best lastig gaat als er ook nog hardcoremuziek in de kamer keihard aanstaat, besloten de helft van de kleinkinderen de helft van de ballonnen en de slingers mee te nemen en naar een andere kamer te gaan. De man wilde nog zijn gasten bij elkaar houden, maar de kleinkinderen waren zo druk bezig met het eraf halen van de slingers, dat hem niet hoorden. De andere kleinkinderen hoorden ook niets, omdat ze dachten dat de man alleen had gepraat tegen hun grootouders en dat de man zulke dingen gewoon niet meer deed tegenwoordig. Ze verwachten dus niets en sloten zich zo steeds langzamer van de man af.

Omdat de kleinkinderen niet wisten wat een echt feest was, begonnen ze zelf te bedenken hoe ze het beste feest konden vieren. En omdat ze elkaar niet liefhadden als de vrienden van de man dat ooit deden, kregen ze ruzie over wie het best feest had en welk feest het meest leek op het feest van hun grootouders. De vioolspelers zeiden dat de man het luisteren naar viool veel beter vond dan de herrie die hardcoremuziek maakt. De hardcoremuziek dansers snapten niet dat de man zulke saaie muziek interessant kon vinden. De man stond gewoon bij hun in de kamer, maar niemand die het idee kreeg om het hem zelf te vragen.
En ze maakten nog meer ruzie. De vioolspelers maakten ruzie over wie de juiste toonhoogte had terwijl de hardcoremuziek dansers ruzieden over hoe hard de muziek moest staan.
Zo kwamen er heel veel verschillende feesten in alle soorten en maten; feesten waar niet gepraat mocht worden of feesten waar juist hard geschreeuwd moest worden, feesten waar iedereen precies moet doen zoals ze afgesproken hadden en feesten waar iedereen alles rommelig door elkaar hun eigen ding ging doen.

Ondertussen hadden de mensen buiten het feest ook hun eigen feestjes verzonnen, en ze leken sprekend op die van de kleinkinderen van de man. Buitenstaanders zagen het verschil niet en op zoek naar gezelligheid probeerden ze alles uit, maar niets was zo gezellig als het feest dat de man ooit met zijn allerbeste vrienden was begonnen. Terwijl het feest was bedoelt als een gezellige groep vrienden die samen met de man geweldige dingen beleefde, hingen de feesten nu aan elkaar met ruzie, regels, tradities en manipulatie waar de man compleet buiten stond.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: De man en het feest

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2010 11:08

Ik vind 'm eigenlijk erg goed gevonden!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2010 17:02

Ik ook. Ook al kan ik me een kerkdienst met hardcore nog niet zo goed voorstellen... maar het idee is helder. Laten we zoeken naar eenheid.... zoals God de kerk heeft bedoeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joshuadelange
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joshuadelange » 02 nov 2010 22:51

Bedankt voor de positieve reacties! Ook al is het geen hardcore, ik had was laatst bij een aanbidding dienst waar iPhone's werden gebruikt als instrumenten. Was erg lachen!

In het verhaal gaat het er niet alleen om dat de kerk nu zo gescheiden is, dat is een gevolg van wat het echte probleem is dat ik duidelijk wil maken. Doordat we de dingen zijn gaan doen omdat het 'gewoon' is en omdat 'we dat altijd al hadden gedaan', zijn we compleet de weg kwijtgeraakt. We zijn nu bezig met een structuurtje en met regeltjes waar we God compleet buiten laten.

We bidden netjes elke avond en lezen na het eten uit de bijbel. We gaan zelfs elke zondag naar de kerk. Maar is dat het dan? Is dat het christelijke leven? Niet het christelijke leven dat ik in handelingen en de evangeliën lees. In die boeken werden de doden opgewekt, de blinden genezen en kwamen er duizenden mensen op een dag naar Jezus. Dat is totaal anders dan wat wij meemaken. Wij mogen blij zijn als de kerken iets minder snel leeglopen dan vorige jaren.

De eerste christenen waren niet bezig met kerkje spelen, ze waren bezig met God. Omdat ze een persoonlijke relatie met hem hadden kenden ze God op een heel andere manier dan wij God nu kennen. In plaats van dat ze de wereld veroordeelden gingen ze de wereld in met de kracht die Jezus hun gegeven had. In plaats van dat ze angstig Halloween veroordeelden en er ver vandaan bleven, dreven ze demonen uit alsof het niets was.

De eerste christenen verstonden God's stem en wisten precies wat God van hun wilde. In plaats van dat ze even hun gebedje opzeggen en daarna verder gingen, luisterde de eerste christenen wat God nu eigenlijk te vertellen had. Wij moeten eerst 5 maanden goed nadenken en minstens 10 'bevestigingen' hebben voordat we het 'leiding' durven te noemen. Hoe anders dan in handelingen waar ze visioenen zagen en dromen hadden en nadat God gesproken had binnen 5 minuten onderweg waren.

Jezus is voor zoveel meer gestorven dan voor een gratis toegangskaartje naar de hemel. Wat zouden we moeten als we dan eindelijk in hemel zitten? Het gaat om onze relatie met God, die blijft voor eeuwig. En die relatie zijn wel als moderne christenen compleet kwijt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2010 09:35

Hm, waar ik vooral moeite mee heb ik met de kerkelijke verdeeldheid, dat iedereen zijn eigen "feestjes" heeft gemaakt waar het 1 geheel zou moeten zijn. Wat dan precies het gevolg zal zijn weet ik niet. Ik denk dat je met je "De eerste christenen verstonden God's stem en wisten precies wat God van hun wilde" iets doorschiet. Ze hebben ook zo hun vragen, problemen, zonden.... In de brieven van de apostelen aan de gemeenten worden vragen waar men mee zit beantwoord, Paulus vermaand waar zonde is, wijst terecbt... en moedigt aan. Ook lees ik in de gemeenten zelf bijv. niet dat doden worden opgewekt. Het kan ik zie het meer gebeuren bij zending dan in de kerk. Ik denk dat je moet uitkijken dat je niet een te rooskleurig beeld van de eerste gemeenten schetst. Daar ging ook vanalles mis. Wel kunnen we er veel van leren (hoe men met elkaar omging, alles deelde enz)

Verder ben ik het met je eens. Ook dat een iPhone-dienst leuk kan zijn. Deze zomer op Flevo Rend Collective Experience gezien, die doen dat ook :)

http://www.youtube.com/watch?v=gaJ4A7mXJH8
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joshuadelange
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joshuadelange » 03 nov 2010 22:03

Marnix schreef:Ik denk dat je met je "De eerste christenen verstonden God's stem en wisten precies wat God van hun wilde" iets doorschiet. Ze hebben ook zo hun vragen, problemen, zonden....

Ik denk dat ik ik me hier niet zo duidelijk heb gemaakt. Het verstaan van God's stem is inderdaad geen middel waarmee we allemaal gegarandeerd een perfect leven mee kunnen leiden. Zoals jij al aangeeft gebeurde dat helemaal niet in met de eerste christenen. Wat ik bedoelde is dat christenen nu helemaal God's stem niet meer verstaan en als ze dat willen, maken ze er een heel mistig circus van waarbij ze meer een relatie met de bevestigingen hebben dan met God zelf.

Natuurlijk scheer ik heel veel dingen over 1 kam en is dit zeker niet het geval bij iedereen. Ik probeer alleen de kerk aan te moedigen meer met God dan met het 'christendom' bezig te zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2010 13:51

En dat is een goede zaak. Ik zie ook teveel kerkcultuur, vechten om behoud van die cultuur, veroordeling van mensen die een bepaalde kerkcultuur niet delen, levensgrote discussies over kleine bijzaken etc. Het gebeurt zo vaak dat de menselijke invulling van het kerk-zijn centraal komt te staan ipv het Hoofd, Jezus Christus.

Terug naar “Archief”