Zondebesef.... een vorm van depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ShaRe
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Zondebesef.... een vorm van depressie?

Berichtdoor ShaRe » 15 apr 2010 19:02

Beste mensen,

Ik hoop binnenkort een klein essay te schrijven over het onderwerp zondebesef en depressie.
In onze gezindte wordt toch vaak de nadruk gelegd op het gevoel van zondebesef. Wie ben je tegenover een rechtvaardige God.
Affijn, ik hoef het denk ik voor de meeste onder ons niet uit te leggen :wink:

De vraag is:
Hoe zie je zondebesef? Is dit een gevoel? Of iets wat je 'weet' ?
En hoe werd je hierin opgevoed? wat zie je om je heen gebeuren?

Goed, verhalen zijn welkom!
Alvast bedankt.

elbert
Moderator

Re: Zondebesef.... een vorm van depressie?

Berichtdoor elbert » 16 apr 2010 20:02

Ik ga allereerst reageren op de titel: "Zondebesef.... een vorm van depressie?"
Nee, een depressie is een psychische aandoening. Zondebesef is dat niet.

Gevoel en weten komen er wel bij kijken, maar zijn zelf niet het zondebesef.
We moeten ons bedenken dat zondebesef allereerst iets is wat geloofd moet worden.
Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God (Rom. 10:17). Meer specifiek is het zondebesef uit de wet van God: de wet doet zonde kennen (Rom. 3:20).
Ik leer dus dat ik een zondaar ben door de wet van God.
Dat weten is dus allereerst een geloofsweten: hoewel ik hier nooit ten volle zal kunnen bevatten hoe groot mijn zonde is, toch krijg ik door het geloof daar wel een besef van. Wanneer ik groei in die kennis (daar meer en meer oog voor krijg), zal ik dus groeien in het besef van de zonde en ook in het 'gevoel' ervan. Hoe beter ik ook besef wat God van mij vraagt (nl. om Hem lief te hebben boven alles en mijn naaste als mezelf), hoe meer ik ook leer beseffen dat ik daar niet aan voldoe.
Dat besef ervan kan alleen ontsporen richting depressie, als we daarnaast niet horen van de overvloedige genade die er is in Christus. We kunnen ook wel stellen dat we zonder Christus ook niet kunnen zien hoe groot onze zonden zijn. Wie de Redder Jezus Christus leert kennen, leert ook beseffen hoe groot de zonde is, omdat Hij voor ons is gestorven, want Hij deed wel ten volle wat God van Hem vroeg. Juist op Golgotha zien we zowel onze zonde, als onze Redder, tegelijkertijd. Het gaat wel samen.

Het is moeilijk om mijn opvoeding samen te vatten, omdat je over verschillende bronnen/mensen kunt spreken die van invloed zijn op je opvoeding, maar ik denk wel dat ik dit evenwicht van jongsaf meegekregen heb: het volstrekt ernstig nemen van de zonde en tegelijkertijd het wijzen op God die om onze zonden weg te nemen Zijn Zoon naar deze wereld heeft gestuurd.
Waar ik ook oog voor kreeg is dat wat in mijn persoonlijke leven realiteit is (zonde), om me heen in de wereld ook realiteit is. Om een voorbeeld te geven: toen ik als jongen boeken las over de Tweede Wereldoorlog en de gruwelen die daarin gebeurd zijn, tot me door liet dringen, was dat een bevestiging van wat ik hoorde uit de Bijbel: het is dus waar wat over de mens (en dus ook mezelf) gezegd wordt, dat we tot zulke dingen in staat zijn en dat we zonder Gods genade niet kunnen om voor Hem te kunnen bestaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 17 apr 2010 10:36

De eerste stap naar de verzoening met God is het besef dat men zondig is „De zonde is wetteloosheid". „Wet doet zonde kennen" (1 Johannes 3:4; Romeinen 3:20). Om zijn schuld in te zien moet de zondaar zijn karakter toetsen aan Gods grote maatstaf van gerechtigheid. Het is een spiegel die de volmaaktheid van een rechtvaardig karakter toont en de zondaar in staat stelt de tekortkomingen in zijn eigen karakter te ontdekken.
De wet kan de mens wel zijn zonden tonen, maar kan hem niet redden. De wet belooft het leven aan hem die gehoorzaamt en zegt dat de dood het loon is van de overtreder. Alleen het evangelie van Jezus Christus kan de mens vrijspreken of bevrijden van de veroordeling en de bezoedeling van de zonde. De zondaar moet zijn zonden belijden voor God, wiens wet hij vertreden heeft en geloven in Jezus, zijn zoenoffer. Zo krijgt hij „vergeving voor de zonden die tevoren gepleegd zijn" en heeft hij deel aan de goddelijke natuur. De zondaar wordt een kind van God, „ontvangt de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: `Abba, Vader'".
Staat het hem nu vrij Gods wet te overtreden? De apostel Paulus zegt: „Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet". „Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?" Johannes zegt: „Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar" (Romeinen 3:31; 6:2; 1 Johannes 5:3).
Door de wedergeboorte komt het hart in harmonie met God en richt het zich naar Gods wet. Wanneer deze ingrijpende verandering zich heeft voorgedaan in het leven van de zondaar, is hij overgegaan van de dood tot het leven, van zonde tot heiligheid, van overtreding en opstandigheid tot gehoorzaamheid en trouw. Er is een eind gekomen aan het oude leven van vervreemding van God. Het nieuwe leven van verzoening, geloof en liefde is begonnen. Dan is „de eis der wet vervuld in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest" (Romeinen 8:4). Dan zal de ziel zeggen: „Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de ganse dag" (Psalm 119:97).

De heiligmaking die tegenwoordig in de godsdienstige wereld op de voorgrond treedt, wordt gekenmerkt door zelfverheerlijking en minachting voor Gods wet.
Hieruit blijkt dat ze in strijd is met de Bijbel. Haar voorstanders beweren dat heiliging een kwestie van een ogenblik is en dat men door het geloof alleen tot volmaakte heiligheid kan komen. Ze zeggen: „Je hoeft maar te geloven en je zal de zegeningen ontvangen". Ze menen dat er geen bijkomende inspanningen worden vereist van degene die de zegeningen ontvangt. Ze verwerpen ook het gezag van Gods wet door hun bewering dat ze de geboden niet hoeven te onderhouden. Maar kan de mens heilig zijn in overeenstemming met Gods wil en Gods karakter zonder in harmonie te leven met de beginselen die de uitdrukking fijn van zijn wezen en zijn wil, en die aantonen wat God graag heeft?

Het verlangen naar een gemakkelijke godsdienst die geen strijd, geen zelfverloochening, geen prijsgeven van de dwaasheden van deze wereld vereist, heeft de leer van de zaligmaking door het geloof en het geloof alleen heel populair gemaakt. Maar wat zegt Gods Woord hierover? De apostel Jacobus zegt: „Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden?... Wilt gij weten, gij dwaas mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isak op het altaar legde? Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken... Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof' (Jacobus 2:14-24).

Hoewel het leven van de christen gekenmerkt moet zijn door nederigheid, mag het niet getekend zijn door droefheid of zelfverachting. Iedereen moet zo leven dat hij Gods goedkeuring kan wegdragen en God hem kan zegenen. Het is niet de wil van onze hemelse Vader dat wij ooit veroordeeld worden of in de duisternis blijven. Het is geen bewijs van ware nederigheid als wij het hoofd laten hangen en aan zelfbeklag doen. Wij mogen tot Jezus gaan om gereinigd te worden, en daardoor zonder schaamte of verwijt staan tegenover de wet. „Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt" (Romeinen 8:1,2). Door Jezus worden de gevallen zonen van Adam "zonen Gods". "Want Hij, die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit één; daarom schaamt Hij Zich niet hen broeders te noemen" (Hebreeën 2:11).
Het leven van een christen moet een leven van geloof, overwinning en vreugde zijn. „Want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft; ons geloof" (1 Johannes 5:4).

van www.agp-internet.com
(Grote Conflict, E.G.White)
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Dagmar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dagmar » 17 apr 2010 21:04

Het zondebesef is een moeilijk topic, ik heb er ooit eens wat over op papier gezet, maar of het veel waard is, judge yourself.
Het begint met een verlangen, maar dat onvervulbaar is in deze wereld, zodat het als een verlies aanvoelt. Als je het in cijfers zou moeten uitdrukken, dan zou sprake zijn van een schuld.
Dat verlangen, omdat het onvervulbaar is, vermengd zich met de wens van deze schuld bevrijd te worden.
Het oneindig sterk verlangen, zoals dat oorspronkelijk werd ervaren, wordt het verlangen naar de dag van de komst van Jezus.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 apr 2010 21:36

Beide. Ik weet dat ik zonde doe door de 10 geboden tegenover mijn handel&wandel te leggen. Maar ook lees ik dat gewoon in de bijbel.
Het is regelmatig ook een gevoel. ALs ik zie ik machtig goed God voor mij is en ik dan bedenk hoe moeilijk ik het vind om de 10 geboden te houden, maar ook vaak weinig moeite er voor doe om niet te zondigen, dan voel ik mij enorm zondig.

Zondebesef is m.i. totaal niet nutteloos. Het kan (als je het goed 'gebruikt') terug sturen naar God.
Zondebesef is er bij mij echt niet altijd. Nee, dat God het goede in mij wil werken is er zeker net zo vaak!

Ik heb geleerd dat ik over 'het zondig zijn' goed moet nadenken. Dat ik het moet geloven en het gevoel niet moet negeren. Maar... dat ik daarin niet mag blijven hangen. Dat ik er altijd mee naar God moet gaan.

Om mij heen zie ik van alles. Van het 'met de paplepel ingieten' dat je zondig bent en blijft en verder niets. Tot: maak je niet druk, God vergeeft wel. Je bent geweldig, je bent een parel, enz. enz.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 19 apr 2010 09:02

Ik las laatst het bekeringsverhaal van mw. Grietje de Vries. Als je dat leest, lijkt het voor mij als lezer wel alsof zondebesef en schuld zich uiten in een vorm van depressie. http://www.theologienet.nl/jeugdenbekering.html
Of misschien kwam dat vroeger op deze manier meer voor dan nu? Ik weet het niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2010 18:36

BigSmile schreef:Ik las laatst het bekeringsverhaal van mw. Grietje de Vries. Als je dat leest, lijkt het voor mij als lezer wel alsof zondebesef en schuld zich uiten in een vorm van depressie. http://www.theologienet.nl/jeugdenbekering.html
Of misschien kwam dat vroeger op deze manier meer voor dan nu? Ik weet het niet.

Dat kan nog steeds. Volgens mij zijn er verschillende volgordes:

1. Je raakt depressief. Daardoor ga je negatieve dingen meer zien en benadrukken, dus ook de zonde... en wordt je zondebesef groter
2. Je ontdekt je zonden, hoe slecht je bent en daardoor raak je juist depressief.

En ik denk dat het nog steeds wel voorkomt.

MW zegt wijze dingen. We moeten niet doen alsof we geen zonde kennen. We moeten er ook niet mee blijven zitten. We moeten er mee naar God toe gaan, onze zaligmaker kan met onze zwakheid meevoelen.... en bij God mogen we altijd genade ontvangen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 13 mei 2010 14:22

ShaRe schreef:Beste mensen,

Ik hoop binnenkort een klein essay te schrijven over het onderwerp zondebesef en depressie.
In onze gezindte wordt toch vaak de nadruk gelegd op het gevoel van zondebesef. Wie ben je tegenover een rechtvaardige God.
Affijn, ik hoef het denk ik voor de meeste onder ons niet uit te leggen :wink:

De vraag is:

Goed, verhalen zijn welkom!
Alvast bedankt.

"Zondebesef" vind ik een "vaag" iets.
Het woord "zondebesef" komt niet eens in de bijbel voor, duidelijk iets wat door mensen in het leven is geroepen.
Nu hebben we overigens niet te strijden tegen vlees en bloed maar tegen een de machten der duisternis dus....
satan is mijns inziens het brein achter deze manier van bekering.
Ellende, verlossing, dankbaarheid.
Het klinkt heel vroom maar het is een gevaarlijk iets omdat je nooit weet wanneer je voldoende zondebesef hebt om je te bekeren.
Het kan inderdaad overslaan in "depressie" het zal de eerste en de laatste niet zijn die het overkomt.
En dat is niet de bedoeling van het evangelie.
Ik geloof dat door "wet van Mozes" iedereen weet wat zonde is.
Door de wet van Mozes kan iedereen zien dat hij/zij zondaar is, en dus een verlosser nodig heeft.
1 gebod overtreden is allen overtreden!
Het is Gods plan geweest om een oplossing te geven tegen de zonde, waardoor wij eeuwig kunnen leven.
Jezus Christus droeg eenieder zijn zonde die gelooft!

Ik geloof dat elk mens dat gered wil worden, zich zal moeten bekeren.
"omkeren" van zijn/haar oude leven en opstaan in een nieuw leven met Christus door de doop
Rom. 6
We zullen radicaler moeten worden i.p.v oeverloos af te wachten tot God ons gaat bekeren.
God is zelf als mens 2000 jaar geleden naar deze aarde gekomen, Hij heeft gegeven wat Hij kon geven, nu wij nog!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Terug naar “Archief”