Sabra schreef:Het is zeker niet zo dat bijzondere scholen betere cijfers halen qua slagingspercentage en gemiddeld slagingscijfer (bron: de onderwijsbijlage van Elsevier). Dit is dus een argument wat geen hout snijdt.
Ik praat liever over de praktijk in dit geval.
Ik heb met verschillende onderwijsinspecteurs gesproken.
Zij spraken hun waardering uit over diverse elementen en onderdelen van het bijzonder onderwijs waar ze zeer blij mee waren. En hoopten dat het regulier onderwijs op die gebieden ook eens wat meer zou ontplooien.
Een practisch voorbeeld is de ouderbetrokkenheid. Neem anders ontwikkeling en ontplooiing van leerlingen.
Verder is het presteren niet alleen afhankelijk van gemiddelde cijfers en slagingspercentages. Dat weet Elsevier, en dat weet jij mogelijk ook.
Neem alleen al de betrokkenheid van docenten, sfeer,betrokkenheid van kinderen, uitval op korte en langere termijn, zo kan ik nog wel even doorratelen.
Ik ben overigens de laatste die zal ontkennen dat er onder de scholen ook scholen zitten die minder presteren. Het algemene beeld geeft overigens wat anders aan.
Zo ook voor bepaalde moslimscholen die onderzocht zijn. Het onderwijs is daar gedegen en er worden bijzondere resultaten behaald met de aloochtone kinderen, resultaten waarvan men verwacht dat die niet gehaald zouden worden op een reguliere basisschool.
(Ik voer hier overigens geen pleidooi voor wildgroei van moslimscholen. )
Maar goed...we wijken af...het gaat je om iets anders.
terug naar dat.
Zie je dan geen enkele meerwaarde van bijzonder onderwijs tov regulier onderwijs?
En andersom gezien...als de overheid voor niets meer verantwoordelijk hoeft te zijn wat met religie te maken heeft, wat voor gevolgen heeft dat allemaal wel niet?
Wat zou een kind in een basisschoolklas voor meerwaarde beleven aan het feit dat hij op een reguliere basisschool zit? Meer inzicht in de multiculturele samenleving om hem heen? Gaat hij het jongetje waarmee hij na schooltijd mee speelt beter begrijpen wanneer hij ook nog eens bij hem in de klas zit?