Vandaag werden de eerste onderzoeksresultaten bekend gemaakt;
wikipedia schreef:Op woensdag 4 maart werd een eerste persconferentie over de oorzaak van het ongeluk gegeven door de Onderzoeksraad voor veiligheid. Hier werd gemeld dat een technisch mankement aan de basis lag van de crash. Toen het vliegtuig op 1950 voet vloog en met de automatische piloot de landing had ingezet, gaf de linker radio-hoogtemeter een foute hoogte van -8 voet aan. Deze fout beïnvloedde de automatische piloot. Met het gashendelsysteem, dat het motorvermogen regelt, trok de automatische piloot het motorvermogen dicht, waardoor het vliegtuig snelheid minderde. De piloten, die eerder wel de fout in de radiohoogtemeter hadden opgemerkt, reageerden niet op deze wijziging. Pas toen het vliegtuig de overtreksnelheid had bereikt en een waarschuwing werd gegeven, werd door de piloten gereageerd door vermogen te geven. Het vliegtuig was toen al gedaald tot een hoogte van 150 meter en de reactie kwam te laat. De radio-hoogtemeter had gedurende de laatste 8 vluchten voor het ongeval twee keer eerder een foute aanwijzing gegeven.
Ik vind het persoonlijk bepaald niet de ergste crash uit de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis; het is erg dat er 9 mensen bij om zijn gekomen, maar het had nog een stuk erger kunnen zijn.
Het vreemde aan deze crahs vind ik dat de piloten zich niet aan de regels hebben gehouden; de standaard procedure is dat de piloten de auto-pilot (automatisch vliegen) en auto-throttle (automatisch gas geven) er niet vanaf hebben gegooid zodra deze storing zich voordeed, toen zaten ze nog op 1950 voet / 600 meter hoogte en was er alle tijd om de landing handmatig voort te zetten, óf om een doorstart te maken.
Mijn aanvulling op bovenstaande bron is dat het volgas geven van de piloten totaal geen zin heeft gehad, hoogstwaarschijnlijk stonden namelijk de auto-pilot en de auto-throttle nog aan. De auto-throttle heeft de gashandle gelijk weer naar 'idle' (stationair) gezet.
Wat vind je van deze crash? Wat was je reactie? Geschrokken en voorlopig niet (meer) vliegen? Of is een crash van een vliegtuig even 'vanzelfsprekend' voor je als een auto-ongeluk dat in het verkeer is?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties; mocht je nog aanvullingen of opmerkingen hebben over mn verhaal; write it down!