Numeri 5 vers 31 schreef:De man gaat vrijuit, de vrouw moet boeten voor wat ze misdaan heeft
Dit is toch niet rechtvaardig?
Moderator: Moderafo's
Numeri 5 vers 31 schreef:De man gaat vrijuit, de vrouw moet boeten voor wat ze misdaan heeft
Numeri 5 schreef:11 De HEERE sprak tot Mozes:
12 Spreek tot de Israëlieten en zeg tegen hen: Wanneer iemands vrouw afgeweken is en zij trouwbreuk tegen hem pleegt,
13 dat een andere man met haar geslapen heeft en er een zaadlozing plaatsgehad heeft, en het bleef voor de ogen van haar man verborgen, zij wist het geheim te houden dat zij zich verontreinigde, en er was geen getuige tegen haar, en zij niet betrapt werd,
14 maar er over hem een geest van achterdocht gekomen is, zodat hij achterdochtig geworden is tegenover zijn vrouw, terwijl zij zich verontreinigd heeft, óf er is een geest van achterdocht over hem gekomen, zodat hij achterdochtig geworden is tegenover zijn vrouw, terwijl zij zich niet verontreinigd heeft,
15 dan moet de man zijn vrouw bij de priester brengen en haar offergave voor haar meebrengen: een tiende efa gerstemeel. Hij mag er geen olie op gieten en er geen wierook op leggen, want het is een graanoffer voor achterdocht, een graanoffer van gedachtenis, dat herinnert aan de ongerechtigheid.
16 En de priester zal haar naar voren doen komen en haar voor het aangezicht van de HEERE plaatsen.
17 De priester moet heilig water in een aarden pot nemen en van het stof dat op de vloer van de tabernakel ligt, moet de priester wat nemen en in het water doen.
18 Daarna moet de priester de vrouw voor het aangezicht van de HEERE plaatsen en het hoofdhaar van de vrouw losmaken; en hij moet het graanoffer van gedachtenis op haar handen leggen, dat is het graanoffer voor achterdocht. En in de hand van de priester zal het bittere water zijn, dat de vervloeking meebrengt.
19 En de priester moet haar laten zweren, en tegen de vrouw zeggen: Als niemand met u geslapen heeft, en als u, terwijl u uw man toebehoorde, niet bent afgeweken in onreinheid, wees dan vrij van dit bittere water dat de vervloeking meebrengt!
20 Maar u, indien u, terwijl u uw man toebehoorde, bent afgeweken, en indien u uzelf hebt verontreinigd, en een andere man met u gemeenschap gehad heeft buiten uw eigen man,
21 dan moet de priester de vrouw met de eed van de vervloeking laten zweren. De priester moet tegen de vrouw zeggen: De HEERE zal u tot een vervloeking en tot een verwensing stellen, te midden van uw volk, doordat de HEERE uw heup doet invallen en uw buik doet opzwellen.
22 Dit water, dat de vervloeking meebrengt, zal in uw binnenste komen en uw buik doen opzwellen, en uw heup doen invallen. En de vrouw zal zeggen: Amen, amen!
23 Daarna moet de priester deze vervloekingen op een briefje schrijven, en hij moet het in het bittere water uitwissen.
24 En hij moet de vrouw dat bittere water dat de vervloeking meebrengt, laten drinken, zodat het water, dat de vervloeking meebrengt, in haar komt en tot bitterheid wordt.
25 De priester moet het graanoffer van achterdocht uit de hand van de vrouw nemen en dat graanoffer voor het aangezicht van de HEERE bewegen en het naar het altaar brengen.
26 De priester moet dan van het graanoffer het gedenkoffer ervan nemen, een handvol, en het op het altaar in rook laten opgaan; en daarna moet hij de vrouw het water laten drinken.
27 Nadat hij haar het water heeft laten drinken, zal het gebeuren, indien zij zich daadwerkelijk verontreinigd en tegen haar man trouwbreuk gepleegd heeft, dat het water dat vervloeking meebrengt in haar zal komen en tot bitterheid zal worden. Haar buik zal opzwellen en haar heup invallen, en die vrouw zal te midden van haar volk tot een vervloeking zijn.
28 Echter, indien de vrouw zich niet heeft verontreinigd, maar rein is, dan zal zij vrij zijn, en zij zal vruchtbaar blijven Letterlijk: met zaad bezaaid worden..
29 Dit is de wet voor de achterdocht: wanneer een vrouw, terwijl zij haar man toebehoort, afgeweken is en zich heeft verontreinigd,
30 of wanneer een geest van achterdocht over een man komt, en hij achterdochtig wordt tegenover zijn vrouw, dan moet hij de vrouw voor het aangezicht van de HEERE plaatsen, en de priester moet deze hele wet op haar toepassen.
31 En de man zal vrij zijn van ongerechtigheid, maar die vrouw zal haar ongerechtigheid dragen.
elbert schreef:In de tijd van de bijbel was het normaal dat een vrouw uitgehuwelijkt werd aan een man, zodat ze ook minder te zeggen had in het huwelijk dan de man. In die context is het niet verwonderlijk dat deze wet er alleen voor de vrouw was.
Tijn schreef:elbert schreef:In de tijd van de bijbel was het normaal dat een vrouw uitgehuwelijkt werd aan een man, zodat ze ook minder te zeggen had in het huwelijk dan de man. In die context is het niet verwonderlijk dat deze wet er alleen voor de vrouw was.
Oke, maar hoe moeten we dan in deze tijd (vanuit het oogpunt van Christus) naar deze tekst kijken?
LeChat schreef:Dat het tijdgebonden is en vanuit die achtergrond te verklaren is? En dat deze wetten/regels in Christus teniet zijn gedaan?
Maar ik blijf het raar vinden, dat hier alleen de vrouw wordt 'getest' en volgens vers 31 de man vrijuit gaat. Dat is meer mijn punt dan de reden waarom ze getest wordt.
Tijn schreef:LeChat schreef:Dat het tijdgebonden is en vanuit die achtergrond te verklaren is? En dat deze wetten/regels in Christus teniet zijn gedaan?
Maar wil je hiermee zeggen dat God verandert is door de daden van Christus? Of dat het offer van Christus meer impact had voor de vrouw (omdat die duidelijk op dit punt wel vergeving nodig had en volgens dit gedeelte de man niet) dan voor de man?
Tijn schreef:Ik heb net een moeilijk stuk gelezen in Numeri, waarin duidelijk ongelijk geoordeeld word door God. Hij stelt de man boven de vrouw en de vrouw moet boeten, terwijl de man vrijuit gaat. Hoe moet ik deze tekst interpreteren:Numeri 5 vers 31 schreef:De man gaat vrijuit, de vrouw moet boeten voor wat ze misdaan heeft
Dit is toch niet rechtvaardig?
LeChat schreef:Dat het tijdgebonden is en vanuit die achtergrond te verklaren is? En dat deze wetten/regels in Christus teniet zijn gedaan?
Dan doet het onderscheid tussen de soorten wetgeving opgeld: de ceremoniële wetten, de burgerlijke wetten en de zedelijke wet (de Tien Geboden).Optimatus schreef:LeChat schreef:Dat het tijdgebonden is en vanuit die achtergrond te verklaren is? En dat deze wetten/regels in Christus teniet zijn gedaan?
Dan begeef je je op heel glad ijs. Immers, welke regels en wetten zijn wel en welke zijn niet in Christus tenietgedaan?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten