Hoe was jouw zondag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Hoe was jouw zondag?

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2008 12:39

Hier op Refoweb gaan we naar zo veel verschillende kerken en kerkgebouwen en we luisteren naar zoveel verschillende preken. Zelf heb ik vaak de neiging om te vertellen aan anderen over een preek die me raakte..

Misschien hebben meer mensen dat hier. Nee natuurlijk geen ellenlang preekverslag, maar zo maar iets wat jou in één van de diensten trof. Iets wat je graag wil doorgeven, wat je wil delen met ons.

En als het ff kan zonder de naam van de kerk, van de dominee of voorganger. daar gaat het even niet om: het gaat om de Naam van God!

Daar ging het bij ons vanmorgen over. Over de NAAM van God
Tekst uit Handelingen 4 : 12

En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.

Treffend was het moment dat hij de kinderen aansprak:

"Als je nu ergens heel zuinig op bent, iets dat van jou is, dat je nooit meer kwijt wilt, wat dioe je dan? Je zet er naam op, je schrijft je naam op die CD of in dat boek of op die bal. Je schrijft daar als het ware: dat is van mij.

Dat doet God nu ook: in de doop schrijft Hij zijn naam op jou: dat is van MIJ. Jouw naam wordt in één adem genoemd met die van MIJ. Omdat ik heel zuinig op je ben en aan iedereen wil laten weten: dat is iets van Mij, dat heb ik duur betaald en Ik wil het nooit meer kwijt..."

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 25 mei 2008 14:16

Onze zondag was om 8.40 uit bed, wassen en zondagse kleding aantrekken. Om 9.15 wegrijden naar de Kerk, begint om 10.00 uur tot ongeveer 11.30, dan zijn we 11.45 thuis.
Wij gaan naar de Christelijk Gereformeerde Kerk en vanochtend hadden we voorbereiding HA, ik moet eerlijk zeggen dat ik het best saai vond :oops: persoonlijk had ik er niets aan...
's Middags begint de Kerk om 17.00 en zijn we rond 18.30 klaar en 18.45 thuis. Daarna nog even wat eten / drinken, muziek luisteren en vroeg naar bed omdat de maandag weer voor de deur staat!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 25 mei 2008 14:27

Je hoeft je er niet voor te schamen hoor dat je het best saai vond :wink:
Dat kan toch? Niet elke dienst of dominee kan zo hoogdravend zijn of boeiend. De diensten die mij raakten, in de zin van dat liet me nadenken, kan ik ook op twee handen tellen denk ik.

Maar ik moet mijn leven dan ook een beetje beteren qua kerkgang de laatste jaren denk ik :wink:

Ehm op dit moment leg ik de laatste hand aan het concept van mijn scriptie. Zo ziet mijn zondag er vandaag uit.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 25 mei 2008 14:31

Flappie schreef:Je hoeft je er niet voor te schamen hoor dat je het best saai vond :wink:
Dat kan toch? Niet elke dienst of dominee kan zo hoogdravend zijn of boeiend. De diensten die mij raakten, in de zin van dat liet me nadenken, kan ik ook op twee handen tellen denk ik.

Maar ik moet mijn leven dan ook een beetje beteren qua kerkgang de laatste jaren denk ik :wink:

Ehm op dit moment leg ik de laatste hand aan het concept van mijn scriptie. Zo ziet mijn zondag er vandaag uit.
Da's waar :wink: ik vond het ook moeilijk want hij had het over Openbaringen 5, nu vind ik dat zowiso een moeilijk boek en ik had het idee dat hij het over totaal iets anders aan het preken was :? maar ja, dan treed ik in details en dat is nu ook weer ff niet nodig in dit topic.
Ben benieuwd naar de zondagen van de anderen!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 mei 2008 14:58

persoonlijk vind ik dit meer een topic voor in religie

Vanmorgen om 8:10 al naar de kerk gegaan. Ingezongen met 3 koren. Daarna een speciale kerkdienst gehad vanwege een jubileum op het dorp. Het was een goede en fijne dienst. Zit nu nog na te genieten en zing nu thuis nog lekker verder, met een cd van het jongerenkoor waar ik op heb gezeten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 25 mei 2008 15:34

André schreef:
Gerdien B. schreef:persoonlijk vind ik dit meer een topic voor in religie
Ik ook en dan bij geloofsopbouw.

Als Denkertje21 dit topic bedoeld voor preekbesprekingen dan wel, als een ieder gaat opnoemen van hoe laat tot hoe laat er dienst geweest is is het meer slowchat :wink:

sela

Berichtdoor sela » 25 mei 2008 15:51

vanmorgen de 2e dienst van 10u45 gepakt. vanmiddag naar een lezing van karen armstrong geweest. met een rabijn en iman. erg verschillende werelden.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2008 15:58

maar lieve mensen, wát hebben jullie nou gehoord? Waardoor kun je de week weer in?

Eerlijk gezegd boeit het me minder of je nou om 8.10uur opstaat of om 8.20 uur..

Had eigenlijk stilletjes gehoppt wat mee te pikken van jullie voedsel! En voor mijn part wordt het naar waar dan ook verplaatst!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 mei 2008 16:20

Ik heb dat zzelf neit gedaan omdat het in slow chat staat!!
Zulke zaken worden in religie besproken.

Het ging over de zorgen van morgen en dat God ons helpt.
Er staat in de Bijbel dat God voor de volgels zorgt en wij net zo in vertrouwen moeten leven, maar de vogels leven niet rustig en onbezorgd. Ze zijn continu druk. Ze maken zich druk om de eieren, nestjes en jonge vogels. Zodra je dichter bij komt vliegen ze weg omdat ze bang voor je zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 25 mei 2008 16:32

Haha je hebt gelijk met je laatste post denkertje ;)

Vanochtend ging het over de gemeenschap der heiligen. Geen gemeenschap van heiligen, maar der heiligen. In de eerste plaats hebben ze dan gemeenschap aan God. Jezus is de wijnstok en al Zijn volk zijn druiven aan de ranken. Ranken van een wijnstok verspreiden zich over vele meters. Toch allemaal verbonden aan die wijnstok! Daar krijgen ze hun levenssappen vandaan! Dat wil ook zeggen, dat het leven pas begint zodra ze aan die Wijnstok vast zitten. Ze gaan niet eerst leven en daarna pas aan de wijnstok vast zitten. In de tweede plaats is het ook een gemeenschap onderling. Allemaal verbonden aan die wijnstok, maar daardoor ook aan elkaar. Geen onderscheid tussen evangelisch en wettisch geleide christenen. Ze kennen hetzelfde. Als een wettisch geleide christen iets verteld zal de evangelisch geleide christen dat ook snappen, en niet zeggen: Dat snap ik niet, want ik ben evangelisch geleid. Trap of mate verschillen, maar ze kennen hetzelfde. Die gemeenschap overschrijdt ook kerkmuren en kan soms zelfs beter gevoeld worden buiten kerkmuren om.
Als je aan Hem verbonden bent leer je de daden van God kennen. God trouwt in gemeenschap van goederen. De weldaden zijn ook voor jou. Dan is wat meer vreugde best op zijn plaats. Gods kind leeft zo vaak onder zijn stand. Het past dan best wel om psalm 66:8 te zingen.
(lezen: Handelingen 1:1-14 Tekst: de 2e vraag van zondag 21)

Vanmiddag in een andere kerk over de wonderbare spijziging, zonder punten. Zoals Johannes vaak doet, hij vertelt eerst over het wonder en betrekt het dan op het geestelijke. Men kan niet leven bij brood alleen. Zonder brood kun je wel niet leven, maar het levende Woord is veel belangrijker. Die brood eet zal sterven, maar wie van het levende Brood eet zal leven in der eeuwigheid! Een grote menigte luisterde naar Jezus. Niet voor niets staat er dat het bijna Pascha was. Dan werd het brood gebroken, nu ook. Slechts 5 broden en 2 vissen, toch heeft iedereen genoeg en is er voor iedere discipel een mand over. Het is niet goed om eten weg te gooien, bovendien heeft elke discipel nu iets tastbaars om de eerstvolgende dagen de geschiedenis nog eens te overdenken. God zorgt voor ons als wij in nood zijn. Wij zien dat nauwelijks meer, want wij zijn allemaal weldoorvoed. Vroeger zag je nog wel dat er een zak aardappelen voor de deur stond als er niets meer was. Nu loop je gewoon naar de snackbar voor een patatje. Zakken aardappelen voor de deur, die hebben we niet meer nodig. Maar elders in de wereld is er nog veel honger. Geen 5000, maar 5 miljoen mensen hebben geen eten......
Jezus is het ware brood des levens. Wie daarvan eet sterft nimmermeer. Maar daarvoor moet je wel je leven aan Hem overgeven. Dan is het bloed wel gratis verkrijgbaar, want het is door Jezus verdiend op Golgotha. Als je dat brood niet kunt missen, zal het je gegeven worden en dan zul je leven tot in eeuwigheid.
(lezen: Johannes 6:1-15 en 48-51 geen specifieke tekst)

De diensten van woensdag, vrijdag, zaterdagochtend en zaterdagavond zal ik overslaan anders wordt het te lang. Ik ben benieuwd waar de dominee vanavond over gaat preken, want het kerkelijk jaar is voorbij, vanochtend heeft hij uit de catechismus gepreekt, dus hij kan weer beginnen met vrije stof. Meestal de mooiste preken, vind ik tenminste altijd.
Baksteen

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 mei 2008 16:55

Vanmiddag in een andere kerk over de wonderbare spijziging, zonder punten. Zoals Johannes vaak doet, hij vertelt eerst over het wonder en betrekt het dan op het geestelijke. Men kan niet leven bij brood alleen. Zonder brood kun je wel niet leven, maar het levende Woord is veel belangrijker. Die brood eet zal sterven, maar wie van het levende Brood eet zal leven in der eeuwigheid! Een grote menigte luisterde naar Jezus. Niet voor niets staat er dat het bijna Pascha was. Dan werd het brood gebroken, nu ook. Slechts 5 broden en 2 vissen, toch heeft iedereen genoeg en is er voor iedere discipel een mand over. Het is niet goed om eten weg te gooien, bovendien heeft elke discipel nu iets tastbaars om de eerstvolgende dagen de geschiedenis nog eens te overdenken. God zorgt voor ons als wij in nood zijn. Wij zien dat nauwelijks meer, want wij zijn allemaal weldoorvoed. Vroeger zag je nog wel dat er een zak aardappelen voor de deur stond als er niets meer was. Nu loop je gewoon naar de snackbar voor een patatje. Zakken aardappelen voor de deur, die hebben we niet meer nodig. Maar elders in de wereld is er nog veel honger. Geen 5000, maar 5 miljoen mensen hebben geen eten......
Jezus is het ware brood des levens. Wie daarvan eet sterft nimmermeer. Maar daarvoor moet je wel je leven aan Hem overgeven. Dan is het bloed wel gratis verkrijgbaar, want het is door Jezus verdiend op Golgotha. Als je dat brood niet kunt missen, zal het je gegeven worden en dan zul je leven tot in eeuwigheid.
(lezen: Johannes 6:1-15 en 48-51 geen specifieke tekst)

Dank voor je omschrijvind, hoef ik het niet meer te doen 8)

Ik twijfelde even, maar ik wist het zeker toen ik de schriftlezing zag :wink:

Mooie, eenvoudige dienst, speciaal voor de kinderen ook :)

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 25 mei 2008 17:02

O was jij daar ook?
Kerk jij daar altijd?

Ja, inderdaad speciaal voor de kinderen, maar ik heb niet overdreven veel kinderen gezien moek zeggen. Maar ja.
Toen die ouderling de preekstoel op liep, dacht ik eerst: O, volgens mij is dit een andere dominee, wat is er verkeerd gegaan. Toen zei die man ook nog dat we voor de dienst drie liederen gingen zingen(whaa, waar ben ik nu beland??) Ik had de programma's bij de ingang over het hoofd gezien. Maar goed, het is anders dan ik gewend ben, maar slands wijs, slands eer.
Baksteen

André

Berichtdoor André » 25 mei 2008 18:00

Alphonsus schreef:Wie gaat er naar de HHK in Hoevelaken?

Hoeveel leden heeft die kerk daar?
De topicstarter schreef:En als het ff kan zonder de naam van de kerk, van de dominee of voorganger. daar gaat het even niet om: het gaat om de Naam van God!
Ik heb geluisterd naar de internetversie van de ochtenddienst.

Waar sta jij met je wortelgestel geplant?
Welke vruchten draag jij in je leven? (Met welke vruchten kom je bij God na je sterven, was je geplant in Christus of was je een verdorde boom die geen vruchten droeg?)
Waar leef jij voor?

Dat zijn héle belangrijke vragen voor een gemeente.
De kerken die vervolgt worden, die zijn wel wakker en waakzaam
Ben u dat ook?

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 25 mei 2008 18:05

maar lieve mensen, wát hebben jullie nou gehoord? Waardoor kun je de week weer in?

Vanmogen: N.a.v. Ezechiël 47 een vervolgpreek over de rivier van levend water. Het Evangelie van pinksteren over de geneeskracht en de vruchtbaarheid van het werk van Jezus, zoals aanwezig in de nieuwe mens.

Vanmiddag: N.a.v. vraag 127 HC (6e bede, leid ons niet in verzoeking, verlos ons van het boze) 'een gebed in de strijd'. Heel mooi, erg praktisch en weer genoeg huiswerk.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 mei 2008 18:23

Vanmorgen een preek over zalig worden. Niet verkeerd, maar erg standaard. Beetje jammer. Al begon hij zei leuk:' Een hele goeiemorgen gemeente, van harte welkom in deze dienst.' Dat zouden ze allemaal moeten doen :)

Vanmiddag een erg mooie preek, over bidden. Cathegismuspreek, vraag 117 en 118. En voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Echt een preek, waarvan ik dacht: als er mensen nog twijfelen, dan weet je nu dat je enorm welkom bent aan die tafel volgende week.
En hij haalde een voorbeeld aan van de Fabeltjeskrant. Maar volgens mij snapte de helft dat niet, want van vroeger uit, toen dat nog elke dag op TV kwam, was onze gemeente een stukje strenger, en had echt bijna niemand van hen tv. Maar ik vond hem leuk :)

Wij hebben trouwens 's morgens om kwart voor 9 kerk, en 's middags om half 5.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”