Remonstrantisme in een nieuw jasje...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jan Welstand
Verkenner
Verkenner

Remonstrantisme in een nieuw jasje...

Berichtdoor Jan Welstand » 20 mei 2008 18:52

“Remonstrantisme in een nieuw jasje”
Dit artikel heeft me zeker geraakt. Het heeft me pijn gedaan. Ds. A. Schreuder spreekt op een SRB-avond over de evangelische beweging. Dat vind ik een onderhoudend onderwerp. Er valt veel te leren als het gaat om de verschillen en overeenkomsten tussen de evangelischen en reformatorischen.

Daar begint mijn eerste bedenking. Is de lijn tussen deze groepen wel zo scherp als het artikel/de lezing doet vermoeden. Kun je inderdaad spreken over dé evangelischen als ook dé reformatorischen. Zeker als het gaat om het formuleren van antwoorden op de vraag: hoe zijt gij rechtvaardig voor God, kunnen de antwoorden van veel reformatorische dan wel evangelische jongeren wel eens verassend dicht bij elkaar liggen. Dan denk ik dat je niet polariserend moet zijn.

Zoals het artikel de lezing verwoord krijg ik de neiging bang te worden van de evangelischen. En dat niet alleen: ik krijg de neiging bang te worden van hun geloof. Ik moet er immers tegen strijden. Dat is nogal wat. Met Gamaliëls raad in gedachte, denk ik: dit kan echt niet.

Wie moet ik overigens rekenen onder de evangelische beweging? Dat blijft onduidelijk in het artikel en degene die er een allesomvattend antwoord op weet te geven daag ik uit dat te doen. Of zijn het al de mensen die aan de beschrijving in dit artikel voldoen.

De suggestie dat, elke “evangelische” van harte proclameert dat hij zelf de keuze maakt of heeft gemaakt om te gaan geloven en niet ook erkent het beginnend werk van de Geest, is ronduit buiten de werkelijkheid.

Er zijn veel dingen waarin traditionelere kerkverbanden en evangelische kerken of groepen van elkaar verschillen. Dat is boeiend en leerzaam. Ook als het gaat om reformatorische bakens. Laten we echter vooral opzoek gaan naar wat ons bindt. Laten we opzoek gaan naar antwoord op de vraag. Als de Zoon des mensen wederkomt, zal Hij ook geloof vinden?
Van harte geloof ik dat de Heere Jezus als hij wederkomt met Heerlijkheid op de meest verassende plaatsen geloof vindt: In de evangelische en de reformatorische richting zeker!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 20 mei 2008 19:56

Op zich een interessante gedachten exercitie, maar wat is het punt waar je over wilt discussiëren en is het artikel nog ergens te vinden?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 mei 2008 20:24

Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 20 mei 2008 21:10

MODBREAK: Dit is een religie onderwerp. Daarom verplaatst naar [Religie] - Open Forum.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2008 23:24

Tja, beide kanten hebben goede en minder goede punten. Het is zeker niet goed als mensen niet zoveel van de leer willen weten, hoewel dat ook wel eens overtrokken wordt. Men zet zich in de evangelische hoek wel eens af tegen een overkill aan dogmatiek maar is dat wat er bedoeld wordt als er staat dat de apostelen en de gemeente volhardden in de leer? Als men zich niet zo bezig houdt met de Dordtse Leerregels en wat andere gereformeerde vraagstukken zijn er al snel gereformeerden die zeggen: Ze volharden niet in de leer.

En we mogen ons wel afvragen: Volharden wij net zoals de apostelen en de leden van de eerste gemeente deden, in aanbidding, dankbaarheid, het zorg dragen voor elkaar, het verspreiden van het evangelie in de wereld, het volop uitkomen voor ons geloof etc.

Opbouwende kritiek naar anderen is best goed, hoewel we moeten uitkijken niet teveel met onze bril op die kritiek te leveren... en als we kritisch zijn moeten we nooit vergeten ook de balk uit onze ogen te halen....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 21 mei 2008 07:45

De suggestie dat, elke “evangelische” van harte proclameert dat hij zelf de keuze maakt of heeft gemaakt om te gaan geloven en niet ook erkent het beginnend werk van de Geest, is ronduit buiten de werkelijkheid.

Ow ja? Is dat zo? Als je de bijbel leest kom je vanzelf tot de conclusie dat de mens een eigen keuze heeft, wil ik wel verder op ingaan, maar niet hier. Slechts bekering is geen eigen keuze.

Zoals het artikel de lezing verwoord krijg ik de neiging bang te worden van de evangelischen. En dat niet alleen: ik krijg de neiging bang te worden van hun geloof. Ik moet er immers tegen strijden. Dat is nogal wat. Met Gamaliëls raad in gedachte, denk ik: dit kan echt niet.

Waar is je respect gebleven? Kun je niet respecteren dat andere mensen anders geloven dan jij? Ook voor hun geloof is genoeg uit de bijbel te putten, misschien zelfs wel meer dan voor het jouwe.

Ingaand op het artikel. De Ds. stelt dat mensen zomaar God aannemen en dat je dan wedergeboren bent waarna je gedoopt wordt. Dat staat ook letterlijk zo in de bijbel. Vreemd dat een Ds. dat zegt en dat iedereen hem nog geloofd ook. Misschien iets voor het topic "Bijbelstudie gevaarlijk?"
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2008 12:33

De Bijbel zegt ook wel weer andere dingen, namelijk dat God geloof moet geven. Het zijn twee kanten van de medaille, onze verantwoordelijkheid en wat God doet. Discussieren welke van beiden juist is klopt niet, ze zijn namelijk beiden juist en we moeten ze dan ook naast elkaar laten staan. Dan doen beide groepen overigens, hoewel de accenten wat verschillen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 21 mei 2008 17:46

Marnix schreef:De Bijbel zegt ook wel weer andere dingen, namelijk dat God geloof moet geven. Het zijn twee kanten van de medaille, onze verantwoordelijkheid en wat God doet. Discussieren welke van beiden juist is klopt niet, ze zijn namelijk beiden juist en we moeten ze dan ook naast elkaar laten staan. Dan doen beide groepen overigens, hoewel de accenten wat verschillen.

Dat zeg ik min of meer ook

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mei 2008 22:33

Marnix schreef:De Bijbel zegt ook wel weer andere dingen, namelijk dat God geloof moet geven. Het zijn twee kanten van de medaille, onze verantwoordelijkheid en wat God doet. Discussieren welke van beiden juist is klopt niet, ze zijn namelijk beiden juist en we moeten ze dan ook naast elkaar laten staan. Dan doen beide groepen overigens, hoewel de accenten wat verschillen.
Ik heb vorige week zondag Ds. de Wit nog horen zeggen dat mensen die zeggen: 'bekering is 100% Gods werk en 100% mensenwerk' ongereformeerd spreken..

Die definiëring kwam ik vorig jaar tegen in het boekje van de gereformeerd-vrijgemaakte Ds. J. Klapwijk 'Gelukkig Gereformeerd'.. Wanneer predikanten uit die hoek op zo'n manier omgaan met bewoordingen van andere gelovigen en daar heel snel het predikaat 'remonstrants' aanhangen duidt dat naar mijn gevoel op een angstvallig wensdenken..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2008 22:50

Bekering is 100% Gods werk... en toch roept Hij er mensen toe op. Gods actie vraagt om een reactie. Daarin is de Bijbel wel duidelijk.

Overigens heb ik bij de 3 doopdiensten die ik heb bijgewoond in evangelische hoek nog nooit iemand naar zichzelf zien wijzen, in ieder getuigenis kwam weer naar voren: Het is Gods werk.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 22 mei 2008 07:50

Das waar Marnix, daar heb je gelijk in. Het enige wat wil gebeurt is oproepen tot "Jezelf bekeren" beetje tegenstrijdig.

Jan Welstand
Verkenner
Verkenner

Nieuw Jasje

Berichtdoor Jan Welstand » 26 mei 2008 14:02

Nadat dit artikel als ingezonden brief in het RD werd geplaatst kreeg ik veel positieve reacties. Je merkt dat veel mensen (gelukkig) begaan zijn met het streven naar eenheid in Christus. We moeten niet polariseren. Dat betekent dan ook duidelijk zijn in woorden: gebeden, liederen of teksten.

Sommige zinsconstructies geven aanleiding tot wederzijdse oordelen en polariserende uitspraken daar moeten we met zijn allen voor waken. (Alle soorten christelijke groeperingen.

Een paar voorbeelden die herkenbaar zijn (denk ik):

{ Och mocht het nog eens komen staan te gebeuren dat...
{ Ik heb Jezus aangenomen als mijn Heer en Heiland.
{ We willen niet, kunnen niet, doen niet ...
{ We moeten Jezus aanvaarden.

Het ongelooflijk moeilijke (ik moet me bekeren maar kan dat niet zonder dat de Geest werkt)wordt zo nog moeilijker:

Laten we luisteren naar elkaar. En vragen aan mensen die bovenstaande zinnen gebruiken hoe ze het bedoelen. Dan wordt meestal duidelijk. De geredde drenkeling zal zijn Redder erkennen. En.... God begon!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mei 2008 17:42

Ik kwam dat artikel vorige week ook tegen.
Ik vind dat ds. Schreuder best wel een punt heeft met een heleboel dingen die hij zegt. Zeer zeker is deze uitspraak op zijn plaats: „We moeten niet vervreemden van het geloof, waarvoor onze vaderen hun leven wilden geven.” Dat is heel actueel, want er komt veel op ons af in deze tijd. Allerlei invloeden werken op ons in, en die moeten we toetsen. Ook kerkelijk is er veel in beweging.
Je merkt echter tegelijkertijd dat de predikant niet blind is voor tekorten in eigen kring. Bijvoorbeeld: "Van veel reformatorische kerken daarentegen gaat op dit moment niet veel werfkracht uit, omdat ze in zichzelf gekeerd zijn of omdat ze door de tijdgeest worden meegenomen."

Ik citeer wat zinnen, waarop ik reageer.

Het lijkt erop dat ze zeggen dat de Heere wat doet in de zaligheid en dat de mens het laatste stukje moet doen.

Dat komt inderdaad voor. Zo heeft Billy Graham eens gezegd: “God does ninety-nine percent of it but you still must do that last one percent.” (Bron: R.C. Sproul, "The Pelagian Captivity of the Church")

Een ander bezwaar is hun denken over de kerk, aldus de predikant. Zij zien die niet zozeer als moeder van gelovigen, zoals Augustinus het verwoord heeft, maar ze zeggen samen de moederkerk te vormen. „De evangelische beweging heeft geen last van twintig eeuwen kerkgeschiedenis. De kerk lijkt bij hen veel op een vereniging van gelijkgezinden.”

Dat is inderdaad een ernstige tekortkoming. De kerk is er niet voor niets. Het maakt zelfs deel uit van het belijden! (Zie Apostolische Geloofsbelijdenis, Nederlandse Geloofsbelijdenis.)
Al moet helaas gezegd worden dat er in reformatorische kring op dit gebied ook veel scheefgroei ontstaan is.

Hij vreest dat evangelische vernieuwingen de reformatorische kerken steeds meer zullen binnenkomen en openbreken.

Dat zou inderdaad zeer te betreuren zijn. Het zou een grote verarming zijn.
Laten we liever terugkeren naar de Bijbel, en onze belijdenis, in plaats van door een gebrek aan kennis te gaan grijpen naar ontoereikende oplossingen!

„Laat het ons gebed zijn dat we meer en meer verbonden worden aan het geloof van de genade Gods, waarvoor de vaderen hun leven wilden geven. Als dat geloof doorleefd mag worden zal dat ons vrijwaren van evangelische invloeden.”

Dat is zeker waar!
Wie de gereformeerde diepgang kent in zijn geloof, zal geen behoefte meer voelen aan de evangelische variant. Ik kan dat tenminste uit eigen ervaring wel zo zeggen.

Maar goed, dat was een hoop kritiek op de evangelischen. Maar je komt er ook positieve zaken tegen. (Niet dat ds. Schreuder daar blind voor is. Hij noemt zelf ook wel dingen.) Zoals dit en dit. Op zulke momenten voel ik grote overeenkomst met dergelijke christenen. (Wat sommige mensen op dit forum over dat onderwerp neertypen, dat is ook niet om vrolijk van te worden! :( )
Ik zou zeggen: heb oog voor het goede wat er bij hen gevonden wordt, maar wees ook zo nuchter om datgene wat niet juist is, om dat op een nuchtere manier te noemen. Het is niet zo vreemd als mensen fouten maken, dus mag het benoemd worden. Terechte kritiek moet altijd mogelijk zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2008 08:15

Boekenlezer schreef:Wie de gereformeerde diepgang kent in zijn geloof, zal geen behoefte meer voelen aan de evangelische variant. Ik kan dat tenminste uit eigen ervaring wel zo zeggen.

De theologische diepgang hoef je dan allicht niet te hebben... maar er kan wel behoefte zijn voor andere evangelische zaken, het praktisch gerichte... de evangelische variant in de zin van meer gefocust zijn op de de praktijk, op je christen zijn uitdragen, evangeliseren etc.

Diepgang is niet het enige waar het in het geloof om draait, sterker nog, wat je er vervolgens mee doet is volgens mij duidelijk belangrijker. En wat dat betreft kunnen we nog wel een hoop van de evangelische kerken leren.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 28 mei 2008 08:45

Boekenlezer schreef:Wie de gereformeerde diepgang kent in zijn geloof, zal geen behoefte meer voelen aan de evangelische variant. Ik kan dat tenminste uit eigen ervaring wel zo zeggen.

Als ik dit zo lees, krijg ik een heel naar gevoel in m'n onderbuik. Jezus zegt niet tegen ons ga maar lekker veel leren en studeren om zo veel diepgang te krijgen. Nee Hij zegt ga heen en maak ze tot mijn discipelen!

Terug naar “Archief”