hoe letterlijk neem je 1 kor 13: 13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

hoe letterlijk neem je 1 kor 13: 13

Berichtdoor esra » 14 feb 2008 22:31

hoe letterlijk nemen jullie 1 cor 13: 13

"want alzo blijve; geloof, hoop en liefde, maar de meeste van deze is de liefde."

was gewoon ff beniewd.
gr esra
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 feb 2008 22:52

Aan dit vers zitten 2 kanten: A. het christenleven nu: geloof, hoop en liefde en B. het christenleven straks, de eschatologische kant van dit vers.

V.w.b. het christenleven nu, spelen zowel geloof, hoop en liefde een rol: die drie elementen zijn in een echt christenleven aanwezig.
In het christenleven straks, blijft alleen de liefde over, want het geloof wordt aanschouwen en de hoop wordt vervuld. Daarom is de liefde de meeste: die blijft eeuwig.

Je zou ook kunnen zeggen dat geloof en hoop kanalen zijn waardoor we nu al verbonden zijn aan het hemelrijk. De liefde is de inhoud van dat hemelrijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 18 feb 2008 07:48

Laat ik eerlijk zijn... ik heb wel eens gezegd dat Paulus het bij het verkeerde eind had. Dat niet de liefde, maar de hoop de meeste van deze is...

Ik kan meegaan met Elbert. Maar ik ben een mens met alle vragen en strijd. Voor mij is, met alles wat mij in mijn leven is aangedaan en overkomen de hoop levensreddend geweest.
Daarmee bedoel ik: "het leven waard om te leven"
De hoop die ons is gegeven in de Opstanding van onze Heer Jezus Christus. Ja, daar komt van Gods kant liefde bij kijken. Maar het geeft mij hoop... En de hoop - gebaseerd op de Opstanding, dat het kwaad niet en nooit het laatste woord heeft - is de dragende kracht in mijn leven...

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 19 feb 2008 19:44

who wat een andere kijk hebben jullie erop. ik zie het echt heel anders. paulus spreekt in hoofdstuk 13 over de liefde. de eerste hoofdstukken gaan over de strijd in de gemeente daar en hoe ze daar mee om moeten gaan. als je met andere mensen (christenen) leeft en werkt is er 1 duidelijke richtlijn in hoe we met elkaar om moeten gaan. de liefde. Jezus zegt dat zelf al. "heb de heer uw god lief met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw verstand. en heb uw naaste lief als uzelf. paulus geeft de liefde als rictlijn voor het omgaan met elkaar.

"1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten.
4 De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. 5 Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, 6 ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. 7 Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.
8 De liefde zal nooit vergaan. Profetieën zullen verdwijnen, klanktaal zal verstommen, kennis verloren gaan – 9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde."

en na zijn beschouwing op de liefde komt hij tot een slotconclusie. "want alzo blijve geloof, hoop en liefde, maar de meeste van deze is de liefde. je kan geloof hebben dat bergen verzet, hoop hebben op een nieuwe hemel en aarde, maar als je de liefde niet hebt, is alles nutteloos.
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 19 feb 2008 19:47

Riska schreef:Laat ik eerlijk zijn... ik heb wel eens gezegd dat Paulus het bij het verkeerde eind had. Dat niet de liefde, maar de hoop de meeste van deze is...

Ik kan meegaan met Elbert. Maar ik ben een mens met alle vragen en strijd. Voor mij is, met alles wat mij in mijn leven is aangedaan en overkomen de hoop levensreddend geweest.
Daarmee bedoel ik: "het leven waard om te leven"
De hoop die ons is gegeven in de Opstanding van onze Heer Jezus Christus. Ja, daar komt van Gods kant liefde bij kijken. Maar het geeft mij hoop... En de hoop - gebaseerd op de Opstanding, dat het kwaad niet en nooit het laatste woord heeft - is de dragende kracht in mijn leven...

maar hoe zie jij de liefde dan???
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 feb 2008 20:44

esra schreef:who wat een andere kijk hebben jullie erop. ik zie het echt heel anders.

Ik denk dat het met dat "anders" wel meevalt hoor; ik denk eerder dat we verschillende aspecten van dit hoofdstuk benadrukken. Wat betreft de context geef ik je gelijk: 1 Cor. 13 staat in de context van de onenigheid binnen de gemeente van Corinthe en vandaaruit geeft Paulus onderwijs in wat tot het wezenlijke van het Koninkrijk van God behoort: de liefde. Je kunt strijd voeren over van alles en nog wat (de waarheid, de toekomstverwachting enzovoorts), maar als je de liefde niet hebt, heb je nog steeds niets. Wat hij dus eigenlijk doet is een uitnemender weg te wijzen (1 Cor. 12:31) voor de gemeente van God: de liefde. Tegelijkertijd zit er ook een eschatologisch aspect aan het geheel: de gemeente moet groeien naar die toekomst van God, waarin de liefde volkomen zal zijn en we God en elkaar als gemeente volmaakt zullen liefhebben. Dat zie je met name in de verzen 8-12 van hoofdstuk 13 (de direct voorafgaande verzen van 1 Cor. 13:13). Het is dus een weg die hij de gemeente wijst, naar de grote toekomst toe.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 19 feb 2008 20:52

Esra schreef:maar hoe zie jij de liefde dan???

Wat is liefde? (en dit meen ik bloedserieus...) bestaat het dan?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 19 feb 2008 21:39

Gehechtheid, genegenheid.
Op de eerste plaats zetten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: hoe letterlijk neem je 1 kor 13: 13

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2008 08:17

esra schreef:hoe letterlijk nemen jullie 1 cor 13: 13

"want alzo blijve; geloof, hoop en liefde, maar de meeste van deze is de liefde."

was gewoon ff beniewd.
gr esra

Volgens mij is deze tekst op zich nog niet zo relevant nog. In vers 12 gaat het over nu vs. straks. Straks is er geen geloof meer want we zullen alles zien. Straks hoeven we niet meer te hopen want we zullen zien en hoop die gezien wordt is geen hoop. Maar de liefde tot in eeuwigheid blijven.

Kanttekeningen van de Statenvertaling:

meeste van deze is de liefde.
Gr. meerdere; namelijk omdat het geloof en de hoop zullen ophouden in het toekomende leven, omdat wij alsdan dadelijk zullen genieten en bezitten de goederen, die wij nu geloven en hopen; maar de liefde zal eeuwig blijven en volmaakt zijn. Zie 1 Cor. 13:8.

Deze tekst wil niet zeggen dat we in het hiernumaals een gradatie moeten maken, alsof we wat minder moeten hopen en meer moeten liefhebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 21 feb 2008 23:06

Riska schreef:
Esra schreef:maar hoe zie jij de liefde dan???

Wat is liefde? (en dit meen ik bloedserieus...) bestaat het dan?

ik denk van wel. want als god niet van ons had gehouden (en nog doet!!!) waarom is zijn zoon dan aan het kruis gegaan.

en als ik het vanuit een menselijk punt bekijk. dan denk ik aan warmte en genegenheid, maar nog belangrijker; vechten voor.

ze zeggen wel eens "liefde overwint alles" hoe zie jij dat riska???
Afbeelding

Riska

Berichtdoor Riska » 22 feb 2008 19:29

Esra schreef:en als ik het vanuit een menselijk punt bekijk. dan denk ik aan warmte en genegenheid, maar nog belangrijker; vechten voor.

ze zeggen wel eens "liefde overwint alles" hoe zie jij dat riska???

Is liefde hetzelfde als warmte en genegenheid? Dat laatste ervaar ik - soms - van mensen. Maar is dat liefde?

Liefde is houden van. Maar onvoorwaardelijk of voorwaardelijk? Komt het van een kant of mag je van de ander ook iets verwachten?

Ik vind dat echt niet gemakkelijk, ben te vaak tegengekomen dat liefde tweerichtingenverkeer was. Dus: 'als jij dit wil, dan verwacht ik van jou dat..."

Het is absoluut niet mijn bedoeling 'dwars' te liggen in dit topic. Maar wel om helder te maken dat liefde nader omschreven moet worden.

Hoe ik het zie? Door de hoop kom ik misschien, ooit, bij de liefde uit. Ik zie liefde in 1 Kor. 13 als het eindpunt van alles...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 feb 2008 01:07

Inderdaad; herkenbaar Riska!
Is liefde dat wat wij voelen?
Gaat de liefde van Christus (en zo ook in dit gedeelte) niet veel dieper?

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 23 feb 2008 13:28

nee hoor riska, dwarslighgen doe je niet. het is goed om over liefde te praten en ook over hoe dat een plek in je leven heeft gehad. ik heb veel liefde gehad van mijn familie, dus van hen vind ik het makkelijker om liefde te aanvaarden dan van mijn vrienden en leeftijdsgenoten. bij hen voel ik me ook echt minder op mijn gemak.

liefde is volgens mij in eerste instantie onvoorwaardeljk. je geeft iets van jezelf zonder er wat voor terug te verwachten. maar als die ander ook de liefde in zich heeft zal die jou ook iets geven, en zal het tweerichtingsverkeer worden. en ik denk dat dat is wat god wil.

de wereld ziet er somd zo liefdeloos uit. we snauwen, grijpen wat we kunnen en voeren oorlog. zelfs hier op refoweb is de liefde soms ver te zoeken. we willen soms alleen maar ons gelijk krijgen en dan is het praten over een onderwerp ver te zoeken. dus daarom, als wij niet in het klein beginnen met het onvoorwaardlijk uitdelen van onze liefde, wie zal het dan ook doen. jezus gaf ons het goede voorbeeld door uit liefde voor ons aan het kruis te gaan, en moeten wij hem niet volgen???

essie, jij zegt dat de liefde van christus veel dieper is. tuurlijk, dat is zo. dat staat in de bijbel. de liefde van god is groter dan onze liefde ooit zal zijn. maar moeten we dan maar opgeven en niet meer liefhebben op onze (soms niet toerijkende) menselijke manier?? geinspireerd door god en zijn liefde???? niet meer liefhebben??? dat zou onmogelijk zijn. wel voor mij iig.

gr esra
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 feb 2008 00:56

esra schreef:essie, jij zegt dat de liefde van christus veel dieper is. tuurlijk, dat is zo. dat staat in de bijbel. de liefde van god is groter dan onze liefde ooit zal zijn. maar moeten we dan maar opgeven en niet meer liefhebben op onze (soms niet toerijkende) menselijke manier?? geinspireerd door god en zijn liefde???? niet meer liefhebben??? dat zou onmogelijk zijn. wel voor mij iig.

gr esra

Nee, dat bedoelde ik niet hoor.
De liefde die ik ervaar en krijg is mijns inziens maar een deel van de liefde van Christus. Hoeveel te meer zal die ook zijn...onbegrijpelijk!

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2008 18:35

Esra, waarom gebruik je geen hoofdletters? Normaal gesproken vind ik dat helemaal niet erg, maar als iemand God of Jezus met een kleine letter schrijft, heb ik daar, ook al begrijp ik wat iemand wil zeggen, toch enige moeite mee...
Dat is hetzelfde wanneer ik soms een heel mooi gebed zie of een prachtig lied, omdat het verwoordt wat ik denk, voel, ervaar, maar dan stoot het toch af doordat God met "Je" wordt aangesproken... Ik kan het niet helpen... :wink:

Wees dankbaar dat je in je leven veel liefde ervaren hebt en als ik het goed lees, onvoorwaardelijk. Voor mensen die dat niet hebben ervaren - en ik ben er een van, het was altijd voorwaardelijk - lopen soms, vaak, tegen obstakels aan in hun geloof. Zeker waar het om liefde gaat.
Daarom zeg ik dus: voor mij is de meeste van de drie de hoop - dat ik ooit onvoorwaardelijke liefde mag ontdekken, ervaren, als ik bij Hem ben.

Terug naar “Archief”