Jong gestorven kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Jong gestorven kinderen

Berichtdoor Boekenlezer » 29 okt 2007 08:29

Er is nogal eens kritiek op de gereformeerde belijdenis. Ook vandaag de dag is dat nogal eens in de mode. Maar als mensen ergens de kans krijgen om kritiek te hebben op de belijdenis, dan toch zeker wel op wat er staat in de Dordtse Leerregels, hoofdstuk1, artikel 17. Daar staat:
1-17. Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt. (Gen. 17:7; Hand. 2:39; 1 Kor. 7:14)

Voor een andere vertaling: zie http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewID=258 (Het lukt me niet om die hier te openen.)

De kinderen van de gelovigen zijn heilig, dat is: apart gezet van de ongelovige wereld. Dat zijn ze door het verbond.
Dat is heel mooi, maar in het verbond zijn betekent nog niet: tot de uitverkorenen behoren. Zo staat er in het doopformulier bijvoorbeeld ook dat onze kinderen aan het eeuwig oordeel van God onderworpen zijn.
Een ongelovige man is ook geheiligd in zijn gelovige vrouw, hoort dus bij het verbond, zo leert ons 1 Korinthiërs 7:14. Maar dat is nog wat anders dan gered zijn.
Maar nou zegt deze zin zo maar even dat godzalige ouders niet moeten twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen die jong sterven. Praten ze nou een beetje hun mond voorbij?
Of hebben veel reformatorischen van vandaag een andere visie dan de Dordtse vaderen?

Het is een gedachte die in mij opgekomen is naar aanleiding van een preek. (Hij staat ergens op internet, maar het is wel een mp3-bestand van ruim 1,5 uur. Op verzoek wil ik er nog wel naar verwijzen.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

marin
Luitenant
Luitenant

Re: Jong gestorven kinderen

Berichtdoor marin » 29 okt 2007 09:57

Maar nou zegt deze zin zo maar even dat godzalige ouders niet moeten twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen die jong sterven. Praten ze nou een beetje hun mond voorbij?
Of hebben veel reformatorischen van vandaag een andere visie dan de Dordtse vaderen?

-------------------------------------------------------------------------------------

1 Kor 7,14
Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd.

Boekenlezer, volgens Gods Woord zijn de kinderen geheiligd in de ouders hoe dan ook, (als de ouders een geheiligd leven leiden, dat is de grote verantwoordelijkheid van de ouders), tot dat "het kind" de leeftijd en het besef ontvangt dat Jezus zijn persoonlijke Verlosser is (onderscheidingsvermogen tussen goed en kwaad) dan is hij of zij verantwoordelijk voor zijn eigen daden en gevolgen daarvan.

Bij ons is de grote doop, doop door onderdompeling, bad der wedergeboorte, dat geeft al aan dat je op belijdenis van je geloof gedoopt wil worden, een eigen keus, het is een bevestiging van je geloof.

Wie gelooft en en zich laat dopen zal zalig (behouden worden), zei de Here Jezus.

De kinderen worden ook als baby in de gemeente opgedragen aan God, en vragen temidden van Zijn volk om de ouders en de kinderen te ondersteunen in de opvoeding daarvan, tot zij de leeftijd hebben om een eigen keus te maken.

Zie je, dat is een andere benadering en opvatting dan de kinderdoop.
Laatst gewijzigd door marin op 29 okt 2007 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2007 10:00

Ik heb ergens anders daar wel eens over gediscussieerd. De DL worden daar heel serieus genomen maar op dit punt hadden sommigen er wel moeite mee en vonden ze de onderbouwing niet sterk. De Bijbelse onderbouwing erbij is natuurlijk ook wat magertjes.... voor wie de hele bijbelse lijn over het verbond anders opvat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 okt 2007 10:01

Ik denk dat je wel duidelijk verschil mag zien tussen een man die met een vrouw trouwt (met alle verantwoordelijkheden die daarbij horen) en een pasgeboren kind die je nog geen verantwoordelijkheden op kunt leggen.

Gods genade is groot. Als een jong kind van gelovige ouders dan komt te overlijden, zou Hij dan zeggen: je hebt je eigen keuzes nog niet kunnen maken? Zou er dan een soort 'vagevuur' zijn voor die kinderen?

Misschien proberen we soms wat teveel te 'vatten' van zaken waar we gewoon gerust in mogen vertrouwen..
pobody's nerfect

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 okt 2007 10:27

Er is ook een vraag bij de vragenrubriek over:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... hil33.html

Ook heeft ds. H. Visser er ooit eens een boekje over geschreven ("Al jong naar Huis").
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 01 nov 2007 16:19

Ik begrijp het echt niet. Dat er überhaupt over gedacht of gesproken wordt. Ook of het kindje wel in Gods heerlijkheid wordt opgenomen als het niet gedoopt is.

Bij alles wat gezegd wordt gaan we op de stoel van God zitten. Want wij kunnen uit de Bijbel - en de DL - wel menen op te maken hoe het zit, maar God is veel groter dan wij beseffen en Hij heeft niets met dogma's die wij gecreëerd hebben.

Dan denk ik ook aan de pijn van mensen die een kind(je) verloren hebben... Soms moet je uit piëteit voor zulk groot verdriet gewoon het zwijgen ertoe doen...

André

Berichtdoor André » 01 nov 2007 16:24

Riska schreef:Ik begrijp het echt niet. Dat er überhaupt over gedacht of gesproken wordt. Ook of het kindje wel in Gods heerlijkheid wordt opgenomen als het niet gedoopt is.

Bij alles wat gezegd wordt gaan we op de stoel van God zitten. Want wij kunnen uit de Bijbel - en de DL - wel menen op te maken hoe het zit, maar God is veel groter dan wij beseffen en Hij heeft niets met dogma's die wij gecreëerd hebben.

Dan denk ik ook aan de pijn van mensen die een kind(je) verloren hebben... Soms moet je uit piëteit voor zulk groot verdriet gewoon het zwijgen ertoe doen...
Eensch.
Bij mijn geloof hoort ook dat ik geloof dat onze dochter thuis is bij Hem.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 nov 2007 16:30

Riska schreef:Dan denk ik ook aan de pijn van mensen die een kind(je) verloren hebben... Soms moet je uit piëteit voor zulk groot verdriet gewoon het zwijgen ertoe doen...

Die mensen schreeuwen vaak om antwoord. En ik denk ook dat ze dan echte antwoorden willen.
Overigens: de twee predikanten die ik in m'n vorige post noemde, weten uit eigen ervaring wat het is om een kind te verliezen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 01 nov 2007 17:03

Elbert schreef:En ik denk ook dat ze dan echte antwoorden willen.

En dat zijn?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 nov 2007 09:35

Riska schreef:
Elbert schreef:En ik denk ook dat ze dan echte antwoorden willen.

En dat zijn?

Het is waar dat er in het hier en nu geen antwoord is dat al het verdriet wegneemt. Dat moeten we ook niet verwachten. Maar dat neemt niet weg dat er voor ouders die hun kind moeten teruggeven aan God, geen troost te vinden is bij diezelfde God. Naar mijn stellige overtuiging is dat de troost van Gods Vaderhanden.

In een recensie van een nieuw boek hierover zegt de recensent het volgende:
Wat is het een geweldige troost als we op grond van Gods beloften onze kinderen mogen leggen in de doorboorde handen van onze Heere Jezus Christus. Juist ook als wij gewaar worden dat wij onze kinderen niet zelf kunnen vasthouden. Wat een diepe troost als we dan op grond van Gods belofte kunnen zeggen dat Gods Vaderhanden sterker zijn dan onze handen.

En dat is wel iets om vast te houden.

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 07 nov 2007 12:03

Dat is heel mooi, maar in het verbond zijn betekent nog niet: tot de uitverkorenen behoren. Zo staat er in het doopformulier bijvoorbeeld ook dat onze kinderen aan het eeuwig oordeel van God onderworpen zijn.

Vraag me af wat het verbond dan nog betekent...

Over het algemeen mag je ervan uitgaan dat de kinderen van de gelovigen ook bij God mogen komen. Kinderen zijn zelfs het voorbeeld voor gelovigen om bij Hem te mogen komen (Mat. 19).

Natuurlijk kan een kind als het groot is geworden altijd tegen God kiezen en daarom niet uitverkoren zijn...

Riska

Berichtdoor Riska » 07 nov 2007 12:06

Elbert schreef:Het is waar dat er in het hier en nu geen antwoord is dat al het verdriet wegneemt. Dat moeten we ook niet verwachten. Maar dat neemt niet weg dat er voor ouders die hun kind moeten teruggeven aan God, geen troost te vinden is bij diezelfde God. Naar mijn stellige overtuiging is dat de troost van Gods Vaderhanden

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je in dit stukje jezelf tegenspreekt. Geen troost te vinden bij God, maar wel de troost van Gods Vaderhanden?

In het gezin waarin ik geboren ben, zijn twee kinderen tijdens de geboorte of binnen een uur daarna overleden. Slechts twee jaar daarna overleed ook mijn moeder.
Sindsdien heeft mijn vader nooit meer het Lutherlied mee kunnen zingen, d.w.z. het couplet: "Neem goed en bloed ons af, delf vrouw en kind'ren 't graf, het brengt U geen gewin, wij gaan ten hemel in"...

En de dominee die zo 'pastoraal' was om te betwijfelen of die -ongedoopte - kindjes wel gered waren is er bij ons nooit meer in gekomen. (en als hij preekte weken we uit naar een andere kerk).

Ik kan mij niet voorstellen dat God pasgeboren kinderen niet opneemt in Zijn heerlijkheid, of ze nu wel of niet geboren zijn uit gelovige ouders. Wij gaan ervan uit dat God de mens kent vanaf de moederschoot. Zou Hij zo'n kindje dan niet opnemen?

Daarom zeg ik: DL of niet, wij gaan op Gods stoel zitten met de bepaling of iemand al dan niet Thuis mag komen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 nov 2007 12:44

Riska schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat God pasgeboren kinderen niet opneemt in Zijn heerlijkheid, of ze nu wel of niet geboren zijn uit gelovige ouders. Wij gaan ervan uit dat God de mens kent vanaf de moederschoot. Zou Hij zo'n kindje dan niet opnemen?

En ik kan mij niet voorstellen dat God een onreine zondaar zoals ik ben genadig wil zijn. Staat er immers niet in Exodus 33:20 dat geen mens God kan zien en leven?

Jouw uitgangspunt is radicaal verkeerd. Jij bent hier meer bezig met heel humanistisch vanuit de mens te denken, dan dat je Gods heiligheid beseffen zou. Dat kan dan heel sympathiek bedoeld zijn, maar je slaat de plank er wel mee mis.

Wij bepalen niets. God bepaalt wie er zalig wordt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 07 nov 2007 13:25

En 't is Gods wens dat iedereen gered wordt ;) (1 Tim. 2:4).

André

Berichtdoor André » 07 nov 2007 13:31

Boekenlezer schreef:En ik kan mij niet voorstellen dat God een onreine zondaar zoals ik ben genadig wil zijn.
Dan geloof ik misschien in een andere God? Immers iedereen is een onreine zondaar.

Terug naar “Archief”