Het gaat niet zozeer over een verbod (al zegt de krantenkop dat wel), wel over het afwijzen van de HSV voor kerkelijk gebruik. Dat betekent dat de HSV (als de synode dat besluit, wat nog maar de vraag is) niet tijdens kerkdiensten, ambtsdragersvergaderingen, verenigingswerk enz. gebruikt wordt, maar nog steeds de oude SV.
Prive mag het dan weer wel.
Het is logisch dat de synode zal besluiten om een commissie in te stellen die het resultaat (de Herziene Statenvertaling), wanneer dat klaar is (D.V. in 2009) op haar merites zal beoordelen. Te verwachten is dat de GG (en ook andere kerkverbanden, zoals de PKN, de CGK en de HHK) daarna pas een besluit hierover neemt.
Overigens zou ik niet blij zijn als de synode van de GG de HSV zou afwijzen, al moeten we de betekenis ervan niet overdrijven. Een niet onaanzienlijk deel van de jeugd in de GG leest prive immers al uit andere vertalingen dan de SV. En ik verwacht dat de HSV zeker gelezen wordt binnen de GG, is het niet in de kerk, dan in elk geval thuis.

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)