Financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Financiën

Berichtdoor kwebbel » 17 jul 2007 16:40

Jaaaaaaa, laten we het ook eens over een spannende kant van de relatie hebben!!!!!! 8) Getrouwden stellen of toekomstige getrouwden: tataaaaaaaaaaa.....brrrrrrrrr.......: de financiën !!!!!

Wie o wie beheert de financiën ?? Is dat de:
- o zo handige, de multifunctionele-zoals-bellen-smsen-ook-nog-weet-waar-je-man-zijn-overhemd-ligt-vrouw???

Of is het de:
- handige-klusser-die-zeurt-dat-de-vrouw-weer-teveel-heeft-uitgegeven-aan-kleding-man ??

Hebben jullie 1 of 2 rekeningen? Waarom? Waarom juist niet? Huwelijkse voorwaarden? Of gewoon in gemeenschap van goederen? Waarom wel of niet?

Graag de reacties!!!!!

P.S. niet voor de nieuwsgierigheid hoor, ben gewoon benieuwd 8)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 17 jul 2007 17:54

Bij ons doet mijn man alles. De rekeningen, bonnetjes, grafiekjes, spaarrekeningen, de jaarlijkse begroting etc etc. Heerlijk! Hoef ik er niets aan te doen. Alleen als hij wordt uitgezonden voor 4 maanden is het lastig, omdat ik dan alles snel moet leren doen. Ik wordt overigens wel vrij gelaten wat betreft de uitgaven, het is niet zo dat ik me voor alles moet verantwoorden. Als ik denk dat het nodig is, dan mag het er komen. Wij hebben een gezamelijke rekening, waarop mijn man's salaris wordt gestort en alle afschriften uitkomen. En dan heb ik ook nog de luxe van een eigen rekening. Al het geld dat ik verdien gaat daarop en mag ik zelf uitgeven dan wel sparen. Vaak gooi ik het geld in de gezamelijke rekening, ik weet eigenlijk niet waarom ik nog steeds die eigen rekening heb. :mrgreen:

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 17 jul 2007 19:23

We hebben één gezamenlijke rekening, waar de spaarrekeningen aan vast hangen.
Alles komt daarop terecht, en gaat daar vanaf.
In principe beheer ik het. De standaard dagelijkse uitgaven wordt niet over gediscussieerd, wat nodig is is nodig. Grotere uitgaven of luxe artikelen worden besproken. Met drie kinders is dat de laatste tijd overigens alleen maar bespreken wat we ooit nog eens zouden willen kopen ;)

Dusjah. Geheel niet spannend dus.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jul 2007 19:41

Wij hebben allebei een eigen rekening en een gezamenlijke rekening. Ieder krijgt z'n eigen salaris en elke maand storten we een vast bedrag op de gezamenlijke rekening voor de huur, verzekeringen, eten enzo. De rest mag naar eigen inzicht uitgegeven worden. Dus als ik er alleen maar kleren van wil kopen en Borkdude een vette auto, dan gaan we daar niet over tegen elkaar zeuren. En dat gaat prima zo. Maar ja, als dinky's (double income no kids) hoeven we ons ook niet zo heel druk te maken over geld, vooral niet omdat we dik een jaar geleden allebei nog van een studentenlening leefden. Dan is het best luxe als je ineens bijna twee keer zoveel te besteden hebt. Maar aan de andere kant is het ook heel fijn om een eigen appartement te kunnen kopen en in te richten.

Oja, de administratie. Dat doe ik, want ik ben van nature heel ordelijk. Ik mag al blij zijn als Borkdude belangrijke papieren op de grote stapel mikt, die sorteer ik dan eens in de zoveel tijd in verschillende mapjes. Ik maak ook een begroting en reken uit hoeveel we op de gezamenlijke rekening nodig hebben. Ik heb ook uitgerekend of we ons nieuwe huis wel kunnen betalen... dat moet wel gaan lukken.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 jul 2007 22:21

Ik heb helemaal geen zin om me te verdiepen in de financien. Ik laat nu ook alle rekeningen automatisch afschrijven enzo.
Mijn vriend heeft 2 jaar een eigen bedrijf gehad naar zn studie en nu naast zn werk, dus die heeft er zat verstand was. Hij wil ook niet rekeningen automatisch af laten schrijven enzo. Naja, dan verdiep ik me dr niet eens in, dan is dat allemaal zijn zaak wel ;) Ik weet wel wat we allemaal hebben besproken met de hypotheekadviseur, over levensverzekering enzo. En ik weet waar alles gaat liggen.

We hebben allebei een rekening. Op zijn rekening komt zijn loon, en daar gaan alle vaste lasten vanaf. Dus rente en aflossing van de hypotheek, verzekeringen en belastingen enzo. Waarshcijnlijk hebben we dan wat over, dat gaan we elk half jaar bekijken en gaan we van op vakantie :)

Ik heb een rekening waar mijn loon opkomt, en dat is allemaal lekker extra. Daar doen we alle niet vaste bedragen van. Dus boodschappen, cadeautjes, kleding enzo. En wat daar van over is gaan we sparen. Voor...de toekomst ofzo :D

We hebben ons huis gekocht op 1 loon. Dus alle vaste dingen kunnen van zijn loon. Dat vond ik best spannend toen ik nog geen werk had. Maar nu ben ik verzekering van minimaal 16 uur per week en redden we het ruim. Dat is wel een heerlijk idee, dat we nooit krap hoeven te zitten, of niet zomaar een keer uit eten kunnen gaan als we bijv een jaar getrouwd zijn ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jul 2007 05:58

een huis kopen op 1 loon... ik begrijp echt niet hoe je dat voor elkaar krijgt. Wij konden onze hypotheek maar net krijgen! Dus dan moet je een goedkoper huis hebben en veel verdienen. Yeah I know ons huisje is op een dure plek... Misschien dat je ergens anders voor die prijs wel een eensgezinswoning kan krijgen. En wij werken natuurlijk allebei maar 4 dagen en zijn nog niet zo lang aan 't werk. Dat zal vast ook schelen, ik heb geen idee ;)

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 jul 2007 07:25

Wij zijn vorig jaar op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Op dit moment doen we er niets mee ( beide lonen komen namelijk op 1 rekening). Wij zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, omdat mijn man ( misshien) in de toekomst in een maatschap kan komen. Als het ooit zover komt, dan kunnen wij bv. het huis op mijn naam zetten zodat het buiten zijn inkomen/maatschap valt.

Op dit moment regel ik alle financiële zaken. Mijn man kijkt daar eigenlijk nooit naar. Hij heeft geen idee wat er in komt of uit gaat. Nu scheelt het ook dat wij het financieel wel rustig aan doen. Wij zijn nog maar een jaar afgestudeerd en zijn het afgelopen jaar getrouwd en hebben een nieuwbouwhuis gekocht ( wat dit najaar opgeleverd gaat worden) Maarre....een huis kopen op 1 salaris is ons ook niet gelukt. Beide salarissen zijn volledig meegenomen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jul 2007 07:30

ajl schreef:Wij zijn nog maar een jaar afgestudeerd en zijn het afgelopen jaar getrouwd en hebben een nieuwbouwhuis gekocht ( wat dit najaar opgeleverd gaat worden) Maarre....een huis kopen op 1 salaris is ons ook niet gelukt. Beide salarissen zijn volledig meegenomen.

same here ;) alleen mocht mijn salaris maar voor 60% meetellen, want ik heb geen vast contract. Dus we hebben geen nationale hypotheekgarantie gekregen, terwijl we het in de praktijk wel kunnen betalen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 18 jul 2007 08:03

Wij hebben ons huis ook op 1 salaris gekocht maar daarvoor moest wel hard heen en weer gepraat worden.. En alle overuren van mijn man zijn meegenomen, en aangezien hij die (al drie jaar lang) bijna meer maakt dan gewone uren vonden ze het stabiel genoeg om daar de hypotheek op te baseren. Er is wel een risico natuurlijk dat als er geen werk is, of er gebeurt iets met mijn man dat hij thuis komt te zitten. Maar dan heb ik mijn beide handen ook nog natuurlijk.

Ik moet er nog wel even bij zeggen dat we veel mazzel hebben gehad met ons huis. Het is een best ruime eengezins(tussen)woning voor nog onder de twee ton en dat zie je niet veel meer. (zeker niet waar wij wonen)

Financiën doet mijn man als ik zeg dat het tijd is die stapel weer eens door te spitten waarna ik alles weer netjes in de mappen stop waar het hoort.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 jul 2007 08:32

Mijn man is degene die alle financiën regelt! Ik heb echt geen idee wat we betalen aan vaste lasten. Ik ben er veel te chaotisch voor, alles raakt altijd kwijt enzo. Dus dat doet hij liever allemaal zelf en ik vind dat wel makkelijk.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. We hebben wel een aparte rekening, maar zijn rekening is dan weer gezamenlijk, zodat ik ook kan tekenen als hij bijvoorbeeld weg is voor zijn werk ofzo. Alle vaste lasten gaan van zijn rekening, ook de dagelijkse uitgaven (boodschappen etc.) gaan van zijn rekening, want ook wat dat betreft is hij degene die het meeste bijhoudt en regelt.

Ik maak elke maand wel wat geld over naar zijn rekening, zodat hij naast alle rekeningen ook nog gewoon bestedingsruimte heeft... Maar hoeveel? Geen idee, regelt hij ook zelf. Boeit me ook ook niet... we hebben nog nooit ruzie gehad of een meningsverschil gehad over geld. Wat we overhouden is gewoon van allebei. Alhoewel ik wel het meeste uit geef aan kleding etc.

Wij hebben ons huis gekocht op voornamelijk het inkomen van mijn man en ik had toen een 20% baan naast mijn studie. Omdat hij veel overuren had, structureel, konden we ons huis (een grote hoekwoning in een vrij dure omgeving), gewoon kopen. Dat vond ik toen heel eng, omdat we ineens zo'n grote verantwoording hadden op basis van zijn overuren, maar al snel ging ik veel meer werken en was er niets aan de hand. Inmiddels verdient mijn man nu hetzelfde zonder zijn overuren, dus wat eerst zo eng leek was alleen maar eng omdat we nog zo jong waren!

Nu komen we 'makkelijk' rond, in die zin dat we ons nooit zorgen hebben hoeven maken en altijd wel iets kunnen sparen. Ik studeer nog, maar heb wel een halve baan erbij. Dus hebben we 2 inkomens, geen kids, en dus hoeven we ons niet druk te maken gelukkig. Nu eisen we ook niet echt veel. Zo hebben we 2 auto's, dat vinden we gewoon handig, maar dat zijn gewoon 2 oude wrakken. Verder zijn we ook niet echt van de dure apparaten enzo (als ik soms kijk wat voor enorme tv, stereo, etc. onze vrienden/familie kopen!!).
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 jul 2007 08:39

Geinig om te lezen hoe iedereen het doet!

Wij hebben een gezamelijke rekening en gewoon nog onze eigen rekeningen van voor ons trouwen. We zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd. We houden allebei onze gezamelijke rekening bij, en overleggen met elkaar voor (grote) aankopen. Verder houden we dus ook samen de administratie bij. We hebben bakjes waar alles in gegooid wordt en wie zin heeft betaalt de rekeningen en ruimt het een keer op in ordners :mrgreen:

Ik begrijp nooit zo goed dat in een huwelijk of relatie één van beiden alleen maar alles bijhoudt en de ander niks weet, want dat kan nare situaties opleveren. Als diegene die alles bijhoudt ziek wordt of erger: sterft, en de overgebleve weet niet waar wat te vinden is, dan ben je daar niet echt lekker mee op zo'n moment.

Wat betreft huis kopen op één salaris, dat begrijp ik ook echt niet! Dan moet je gewoon een mega-salaris hebben. Wij hebben het allebei zeker niet slecht qua loon, maar beide salarissen moesten toch echt worden meegeteld om een hypotheek te krijgen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 jul 2007 08:52

rosalie83 schreef:Ik begrijp nooit zo goed dat in een huwelijk of relatie één van beiden alleen maar alles bijhoudt en de ander niks weet, want dat kan nare situaties opleveren. Als diegene die alles bijhoudt ziek wordt of erger: sterft, en de overgebleve weet niet waar wat te vinden is, dan ben je daar niet echt lekker mee op zo'n moment.

Ik bemoei me er niet mee, maar dat betekent niet dat ik niet weet wat er ongeveer speelt. Alleen exacte bedragen enzo, geen idee, maar hoe een en ander werkt en waar ik het kan vinden... dat weet ik natuurlijk wel (ik kom niet helemaal uit een ei :wink: )
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 jul 2007 08:57

Hmm...mijn vriend heeft gewoon zijn HTS hoor, ja, en een niet afgeronde universitaire opleiding, dus daar doettie niets mee.
Wij kregen een hypotheek voor 185.000 euro geloof ik. Mijn schoonvader is voor de laatste 20.000 bijgesprongen, omdat het zo vaag is, dat wij onze hele hypotheek prima op zijn loon kunnen betalen, maar dat doen ze op een of andere manier niet. Nu heb ik een baan, en zetten we de hypotheek om, dus wel een heel klein deel op mijn loon. Maar dat gaat er ook weer af als mijn vriend hier een jaar werkt, dan gaat zn loon omhoog.
Dus ik weet het niet, maar een bijzonder loon heeftie volgens mij niet (tenminste, mn zus die psychololog is verdient met 1 dag minder meer dan hij ;)

Misschien hebben we gewoon mazzel. Het scheelt wel enorm veel welke bank je neemt. Bij de rabo kregen we nog geen 130.000 euro hypotheek. TOen we naar de hypotheker gingen, bleken er banken te zijn die veel meer gaven...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 jul 2007 08:59

Okay, die bedragen verklaren wel iets, aangezien ons huis 235.000 kostte...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 18 jul 2007 09:37

We hebben een gezamelijke rekening. Hebben 1 rekening omdat dat gewoon makkelijk en goedkoper is. Alles komt daarop terecht, en gaat daar ook weer vanaf. Rekeningen betalen doet hij meestal. Gaat wel goed zo. Af en toe bekijken we de rekening samen om te kijken hoe het er mee staat.

Huis is gekocht op 1 loon. En ja, dan kun je je afvragen hoe dat nou mogelijk is. Maar het ligt er toch geheel aan met wat je genoegen neemt?
Bij ons gaat het makkelijk op 1 loon, en sparen er nog aardig bij ook. En we wonen niet in friesland, maar gewoon in de Randstad, dus daar ligt het ook niet aan.

Terug naar “Archief”