Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ja, natuurlijk!
46
40%
Nee, maar ik wil het nog wel een keer doen...
22
19%
Nee, het interesseert me niet zo. Als het maar in het hart goed zit.
5
4%
Ik ben er nog mee bezig...
43
37%

Totaal aantal stemmen: 116

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 apr 2007 07:19

Namens Bevlogen:

Op diverse forums heb ik deze vraag al gesteld en de antwoorden zijn altijd weer verrassend. Ik ben benieuwd hoe jullie met het bijbellezen omgaan. Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen? Zo ja: waarom? Zo nee: waarom niet?

Moet je de Bijbel helemaal doorgelezen hebben? En wat voor rol speelt de Bijbel in jouw leven? Interesseert het je? Of denk je dat het niet nodig is, zolang het in je hart maar goed zit?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 apr 2007 08:02

Bij mijn ouders thuis wordt er aan tafel elke keer een stukje uit de Bijbel gelezen. Allen hierdoor zijn we al verschillende keren de hele Bijbel door gegaan.
Zelf lees ik net waar ik zin in heb. Bijvoorbeeld wat de dominee voorlas, wat in een (dag)boek staat of door een discussie.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 apr 2007 08:11

ik ben er mee bezig
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 13 apr 2007 09:05

Dat wil ik wel heel graag, maar op dit moment ben ik in meerdere dagboeken bezig en die wil ik afmaken. Erbij lukt qua tijd niet. Eén van de dagboeken die ik nu heb, gaat wel de hele bijbel door, zodat je wel overal wat van meekrijgt, en dat leek me ook een goed begin. Dan kan ik als ik de hele bijbel ga lezen alles misschien al wat beter in verhouding zien.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 13 apr 2007 13:06

ik heb het al eens gedaan maar ik vind het geen succes...

Je kunt m.i. beter een dagboek gebruiken dan ga je wat dieper op de stof in.
- Home is in my head -

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 13 apr 2007 13:46

Nee, we waren eerst halverwege en nu slaan we hem eigenlijk open en lezen dan, hebben het ook een tijdje gedaan met een dagboek ook dat beviel niet echt... :oops:
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 13 apr 2007 15:27

Ik lees een dagboek waarmee je in 4 jaar het hele nieuwe testament leest en in 8 jaar het hele oude testament.
Dus niet zomaar loos aan één stuk door lezen, maar wel een beetje gestructureerd, meegaand met het kerkelijk jaar én actueel, omdat het boekje van komend kwartaal nu geschreven wordt zegmaar.
Ik vind het ideaal :)
pobody's nerfect

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 13 apr 2007 16:23

Ik ben er al een poos mee bezig. Ik herken het wel wat Froske zegt. Toch ga ik ermee verder hoewel ik niet zo'n heel trouw lezer ben :oops: Ik pak toch vaker een dagboek of gewoon een stuk wat me op dat moment aanspreekt. Het mooie van 'de hele Bijbel een keer lezen' vind ik wel dat je zo ontzettend veel dingen tegenkomt die je anders nooit zou lezen of horen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 13 apr 2007 16:33

Klopt helemaal :wink:

Het gevaar van dagboeken e.d. is dat je steeds dezelfde dingen leest, of in ieder geval de bekende stukken. Bij het lezen van de gehele bijbel lees je echt alles! Ben destijds ook veel nieuwe dingen tegen gekomen. Maar helaas mis je dus ook een deel uitleg/verdieping. Maar dat kun je later wel weer opzoeken natuurlijk.
- Home is in my head -

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 apr 2007 16:49

ik lees 's avonds gewoon de hele bijbel door zeg maar....(nou ja een stukje, maar doe dat in de avond). 's Morgens gebruik ik een dagboekje (als ik op tijd mn bed uit ben).
Ik lees de bijbel helemaal door om, zoals eerder aangehaald, dingen tegen te komen die ik nog niet eerder gelezen heb. Mijzelf kennende weet ik dat als ik zomaar een stukje pak vaak de bekende hoofdstukken ga lezen.
Als ik hem helemaal door heb wil ik net zoiets ofzo als Jo'tje gaan gebruiken
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2007 17:32

Er is voor mij niet echt een antwoord waarin ik mij goed kan vinden. Het antwoord wat ik had willen zien om te kiezen is:
    Nee, en ik ben daar ook niet planmatig mee bezig.

Maar dat stond er dus niet bij.
Dat derde antwoord komt er gedeeltelijk mee overeen wat ik dacht: Nee, het interesseert me niet zo. Als het maar in het hart goed zit. Maar die laatste toevoeging staat mij helemaal niet aan. Dat vind ik weer zo'n excuus van mensen die het niet helemaal verkeerd bedoelen, maar die denken dat geloven alleen iets is van het gevoel en de andere zaken daarom maar lekker verwaarlozen. Dergelijk subjectivisme haat ik! Voor mij geen of-of-denken!
Ik zie er niet direct heel veel in, om de Bijbel van voor tot achter door te lezen. Volgens mij krijg je dan een enorme bulk informatie over je heen, waar je niet even wat dieper op in kan gaan, omdat je toch die hele Bijbel door moet. Dus moet je wel een klein beetje opschieten.
Bovendien lijkt het mij helemaal niet motiverend om het te doen. Ik ken mijzelf. Ik ben iemand die plotseling een heel sterke interesse voor kan voelen, en dat dan persé wil bestuderen. Ga dat dan maar eens onderdrukken, zo van: ik moet verder met waar ik mee bezg was in de Bijbel! Nee, daar gedraagt mijn interesse zich gewoon te ongestructureerd voor. Ik doe daarom alleen dingen die behoorlijk te overzien zijn.
Ik heb ooit wel eens het plan gehad om al mijn CD's achter elkaar te draaien die ik heb, zo'n 500 stuks. Ik ben er niet zo ver mee gekomen. Want dan hoor ik allerlei dingen die me dieper gaan boeien, waardoor het hele plan zwaar onder druk komt te staan. Ik kan me voorstellen dat met de Bijbel precies hetzelfde zou gebeuren. Dus ik houd lekker vast aan: vrijheid blijheid.

Toch wil ik natuurlijk uiteindelijk wel eens door de hele Bijbel heen komen. Ik zou het mooi vinden om ooit eens alles bestudeerd te hebben. Dus daarom heb ik maar gekozen voor: Ik ben er nog mee bezig...
Dat zul je dan wel heel ruim op moeten vatten. Maar dat brengt de te beperkte keuzemogelijkheid nu eenmaal met zich mee.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor Yael » 13 apr 2007 18:47

parsifal schreef:Namens Bevlogen:
Op diverse forums heb ik deze vraag al gesteld en de antwoorden zijn altijd weer verrassend. Ik ben benieuwd hoe jullie met het bijbellezen omgaan. Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen? Zo ja: waarom? Zo nee: waarom niet?

Ja ik heb de Bijbel in z'n geheel gelezen, en ik ben daarna weer opnieuw begonnen.
Waarom ik toendertijd begonnen ben met de Bijbel planmatig te lezen kwam door een moslimjongen aan wie ik min of meer beloofd had de Koran helemaal te gaan lezen. Toen realiseerde ik me dat ik de Bijbel nog nooit helemaal gelezen had, daarna heb ik dus de Bijbel van voor naar achter gelezen in ruim een jaar tijd. (Van het Koran lezen is eigelijk niks gekomen).
Daarbij is structureel lezen in de Bijbel belangrijk denk ik. Het is nl. best gemakkelijk om gewoon even snel een Psalm te lezen of een stukje uit het Nieuwe Testament. Zo kom je bijna niet toe aan de andere delen van de Bijbel. (Waarschijnlijk met name het Oude Testament).
Ik vond vooral Job heel verrassend. Ik lees de Bijbel zowel in de Statenvertaling als de Willibrodvertaling, bij voorkeur voornamelijk de laatste vertaling, ook omdat daar bepaalde Deutrocanonieke boeken in staan. Waarvan ik Makkabeeen erg boeiend vind.
Het geheel lezen van de Bijbel was in veel opzichten een eyeopener, de Heilige Geest wil echt je ogen openen voor nieuwe dingen (Blessed be the Name :D), ik ben de Bijbel steeds meer gaan waarderen en ik hou erg veel van het Boek.

Wat misschien ook wel helpt om bij de eerste vijf Bijbelboeken te lezen is het boek: De Bijbel achterna van Bruce Feiler.

Moet je de Bijbel helemaal doorgelezen hebben?

Ik vind eigelijk van wel. Het is zeker de moeite waard en het is toch daarbij het meest belangrijke Boek. Overigens zo moeilijk kan het toch niet zijn om bijvoorbeeld 1 of 2 hoofdstuk(ken) te lezen per dag? Je kunt daarnaast altijd nog andere delen uit Gods Woord bestuderen.

En wat voor rol speelt de Bijbel in jouw leven? Interesseert het je?

Een heel belangrijke rol. Ik vind het zeker interessant. Zeker ook omdat je toch elke keer weer nieuwe dingen leest. Het is een Boek waaruit je kunt blijven putten.

Of denk je dat het niet nodig is, zolang het in je hart maar goed zit?

De Bijbel lijkt mij het belangrijkste middel die God ons gegeven heeft om Hem te leren kennen, het lijkt mij dan ook het middel waarmee de Heilige Geest ons onderwijzen wil.
Ik vind het(zelf) lezen in de Bijbel vele malen belangrijker dan de preek tijdens de eredienst(en).

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 apr 2007 09:24

froske schreef:Klopt helemaal :wink:

Het gevaar van dagboeken e.d. is dat je steeds dezelfde dingen leest, of in ieder geval de bekende stukken. Bij het lezen van de gehele bijbel lees je echt alles! Ben destijds ook veel nieuwe dingen tegen gekomen. Maar helaas mis je dus ook een deel uitleg/verdieping. Maar dat kun je later wel weer opzoeken natuurlijk.

Ik lees dus een dagboekje waarin door de jaren heen wél de hele bijbel wordt behandeld. Ze bestaan dus ;) !
Wordt ieder kwartaal naar me opgestuurd en kost niet veel.
pobody's nerfect

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 14 apr 2007 09:58

Wat voor dagboek is dat Jo'tje? Dat lijkt me echt ideaal!

Ik herken overigens ook het verhaal van Boekenlezer wel. Je wil niet vastzitten aan 'iets moeten lezen', maar juist je daarin verdiepen waar je op dat moment behoefte aan hebt. Volgens mij hoeft het een het ander niet uit te sluiten. Je kan toch prima bijvoorbeeld een weekje stoppen met waar je mee bezig was om dat thema uit te diepen waar je op dat moment interesse in hebt? Dan pak je daarna de draad weer op. Het is mijns inziens geen must om de Bijbel in 1 of 2 jaar uit te lezen zonder dat je er iets van oppikt, alleen omdat het van jezelf moet.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 apr 2007 13:46

Er zijn stukken in de Bijbel waar ik de grootste moeite mee heb, om mijn aandacht erbij te houden. Heel de wetgeving zoals in de eerste Bijbelboeken, met alle kleine en grote details - om maar wat te noemen.
Er zijn bijbelgedeelten waar ik telkens op terugval. Vooral in het Oude Testament - de Psalmen, Job, de verhalen van de aartsvaders.
In het Nieuwe Testament de evangeliën, die ik telkens weer lees en waar je steeds weer andere dingen opvallen.

Terug naar “Archief”