Hoe verder?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Hoe verder?

Berichtdoor *Girly* » 08 apr 2007 15:19

Gisteravond was ik samen met 3 vriendinnen, waar ik elke zaterdagavond mee op stap ga, in een bar…Ik ben een type dat heel druk kan wezen, maar ik kan ook zomaar opeens voor me uit zitten staren, m’n vriendinnen wéten dat ik van m’n eigen drukke gedrag baal, en zij zeggen dat ze zich dan voor me schamen als ik druk ben, aangezien ik mezelf er óók voor schaam heb ik hen al heel lang geleden, gezegd: ‘als ik té druk ben, of het dreig te worden, zég het dan…want op het moment heb ik ’t niet altijd door, maar achteraf baal ik er wel van!!’ (en als ik het idee hebben dat ze zich wel ergerden, maar niks zeiden, dan herhaalde ik het weer)
Dat doen ze meestal ook wel, dat vind ik ook heel fijn dat ze dat doen! Maar de laatste tijd word het steeds erger…bij alles wat ik doe, ik zing een x mee met n nummer ofzo, dan krijg ik gelijk commentaar van ‘doe normaal’, ‘ik schaam me voor je!’ of ‘als je nou niet normaal doet, rot je maar op’. Vaak zijn het maar heel simpele dingen, maar toch maken zij er, voor mijn gevoel, een enorm probleem van! En dan gaat het hier dus om ‘meezingen’, maar het kan ook wezen dat als ik bijv ergens om moet lachen, dan lach ik gelijk weer te ‘overdreven’ volgens hen! Nooit lijkt het meer goed te zijn!
Vorige week zaterdag kwam ik in die bar een (andere) vriendin van me tegen die ik een hele tijd niet gezien had, dus ik ging ‘automatisch’ bij haar staan, even bij kletsen, maaar dan krijg ik gelijk weer kwade blikken van één van mn vriendinnen naar me toe geworpen! ‘want als we met zn 4en in een bar zijn ,moet niet telkens een iemand bij iemand anders gaan staan, dat is niet leuk’ zegt ze dan…Ik zie er zelf geen probleem in! Want we zijn immers niks aan elkaar verplicht?! En ik sta toch niet de hele avond bij die andere vriendin!?
Gisteravond was bij mij ‘de druppel’, ze hebben de hele avond op mij lopen vitten, ik deed niks goed, overal kreeg ik commentaar op, een kennis van me heeft m’n vriendinnen verbaasd aan staan kijken toen ze merkte hoe zij reageerden op mij, tegen het eind van de avond trok ik het niet meer, ik ben alleen naar huis gegaan, de ‘uitsmijters’ die bij de uitgang stonden vroegen me of alles wel goed ging en of ik het nog wel zag zitten thuis te komen (zag ik er zo beroerd uit dan :? ), half huilend ben ik toen alleen naar huis gefietst, toen ik net thuis was kwam m’n zus thuis, en zij vroeg wat er was…toen ‘is de bom gebarsten’, ik heb er alles uitgegooid, gehuild, boos geweest etc. en uiteindelijk besloten om (voorlopig) geen contact meer met ze te hebben…
Alleen vraag ik me nu af, of ik wel goed bezig ben?! Want volgens mij hebben zij niet door, wat hun gedrag met mij doet! Ik heb het ze wel eens verteld dat ik er niet tegen kan dat ze constant op mij lopen te vitten, oké als ik druk ben, dan mogen ze op me vitten, dan mogen ze er wat van zeggen, dat heb ik zelf ook gezegd, maar voor mijn gevoel reageren ze zich compleet op mij af… Moet ik hen dit nog een keer vertellen?! Moet ik hun mailtjes/smsjes/telefoontjes etc. beantwoorden? Moet ik ze negeren?
Heeft iemand tips hoe ik hier misschien het beste mee om kan gaan?! Want ik vind dit echt heel moeilijk….ik wil hen ook niet kwijt, maar ik trek het zo niet langer meer!
(Sorry dat t zo lang is geworden :oops:)

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 08 apr 2007 15:46

Goed dat je het eruit gooit Girly, dat is over het algemeen het beste wat je kunt doen met lang opgekropte problemen. Je kunt nadat je met mensen hebt gesproken het verhaal voor jezelf rondmaken en vervolgens makkelijker beslissen wat je moet doen.

Maar nu inhoudelijk:

Ik denk dat de dames in kwestie de naam "vriendinnen" nou niet echt verdienen. Als ze echte vriendinnen zijn gooien ze al hun frustraties niet zomaar over straat of, in dit geval, over de bar. Dat kan écht niet, zo ga je niet met je vriendin om. En als je druk bent, nou SO WHAT? Ik ben ook wel eens "aanwezig", maar als mensen daar niet van gediend zijn laten ze dat even kort merken, maar in ieder geval niet met zulke teksten die zij gebruiken.

Dat je even naar een andere vriendin loopt is niet ongewoon toch? De reden dat "het niet leuk" is slaat nergens op, want na 10, 15 minuten ben je weer terug en hebben zij weer de aandacht.

Maar vooral wat er gister gebeurd is kan gewoon niet. Klaar, punt. Misschien goed om je verhaal op tafel te gooien dmv een mail, brief whatever, maar alleen als je weet dat ze niet de hele inhoud doorsturen naar ik-weet-niet-wie. Denk je dat ze dat laatste ook doen, dan zijn ze helemaal niet meer te vertrouwen en kun je ze het beste vaarwel zeggen. Wat er dan gebeurt moet je vanzelf ondervinden. In ieder geval is de huidige situatie geen situatie dat zij laten zien dat ze een vriendin zijn van je, dus wat dat betreft kun je nu alleen maar winst maken. Hopelijk gaan ze nadenken over wat ze gedaan hebben als je niks van je laat horen. Laten zij ook niks van hun horen, dan interesseert het ze blijkbaar niet, dus heb je de juiste keuze gemaakt.

Maar nogmaals, praat daar met andere mensen over. Op den duur krijg je wat meer duidelijkheid in het verhaal. En het lucht op.

Succes met alles!
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 08 apr 2007 16:03

Ik heb destijds ook zo'n probleem gehad. Ik herken het heel goed, bij mij ging om de vakantie met vrienden. Iedereen werd uitgenodigd behalve ik en dat gebeurde jaar op jaar. Het werd allemaal achter mij rug om geregeld en ik had het gevoel gekregen dat ik er niet meer bij hoorde. Dit tot grote boosheid van vrienden die mij opeens afstandelijk vonden.

Ik heb toen geleerd om zulke mensen te negeren op het gebied van vriendschap. Niet dat ik een hekel aan ze heb, of ik ze haat, integendeel. Ik probeer zoveel mogelijk te relativeren wat andere over mij denken, en probeer me daar zo weinig mogelijk van aan te trekken. Ik ga nog steeds met die vrienden om, maar lang niet zo intensief als voorheen. Daarom kan ik nu goed relativeren wat ze over me denken of zeggen.

Ik denk dat het belangrijkste is, de problemen die er zijn uit de weg te ruimen, door erover te praten met de mensen in kwestie. En probeer daarna enigzinds rekening te houden met anderen, maar daarentegen ook te relativeren als ze elke avond wat over je te zeiken hebben.
" O, Lord we need forgiveness, we've wandered far away "

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 apr 2007 20:55

Oei wat vervelend! Je wilt natuurlijk gewoon dat ze je leuk vinden!

Ik zou ze niet ineens gaan negeren, maar proberen om 's met ze te praten op een rustige plek (dus niet in een drukke kroeg) of per telefoon. Als dat niet helpt, kan je inderdaad de beslissing nemen om de vriendschap te laten bekoelen.
Je zegt ook dat je al een keer hebt geprobeerd er iets van te zeggen, als dat dus werkelijk niet aankomt, tja dan is het misschien handiger om je energie in andere vriendschappen te steken.

topkok

Berichtdoor topkok » 08 apr 2007 21:15

in alles wat ik indeze post zeg.. neem het niet te negatief op..

wat een dames.. ik denk so what als jij een nummer wil mee zingen.. als jij met iemand anders wil praten. wat boeit hun dat nou.. ik ben iemand die daar niks van aantrek. ik vind het dan voor jou ook echt wel heel jammer dat je gewoon buitengesloten word.

ik denk dat je hun gewoon allemaal apart moet mailen.. met jouw verhaal er in wat je onnoemelijk ergert aan ze? en dan vragen of ze daar aan willen werken. met als toezegging dat jij ook aan jouw dingen wil werken.

ik zeg je veel suc6 verder.. volgens mij zijn er nog genoeg andere tenten in overijssel om lol te hebben zonder deze mensen

mods: zo beter??
Laatst gewijzigd door topkok op 08 apr 2007 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 apr 2007 21:47

Geeft niets dat je verhaal lang is, anders is het ook niet goed uit te leggen :wink:
Bovenstaande reacties zeggen eigenlijk al genoeg, is weinig meer aan toe te voegen, praat het geheel inderdaad eens rustig met iemand door, zulke mensen zou ik niet m'n vriendinnen noemen, zo te zien manipuleren ze je helemaal, je bent hun slaafje toch niet 8)
Blijf vooral jezelf, als je zingen wilt dan zing je, als je even met iemand anders wilt praten, dan doe je dat, wie zijn zij om je dat te kunnen verbieden, dat je soms wel druk bent en soms weer niet, is toch geen punt, dat zullen echt wel meer mensen hebben, je hoeft toch niet gekneed te worden naar hun ideeën.
Heel veel sterkte, en zoek mensen die je echt je vrienden kunt noemen :D

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 09 apr 2007 08:45

Mennn zeg, wat een situatie! Terrible!

Kijk, je kunt iets in je gedrag hebben waar je zelf van baalt. In jouw geval het 'druk zijn/doen'. Dan kan je inderdaad vragen aan vrienden of familie of ze je er op willen wijzen als je dat weer doet. Maar dat wil niet zeggen dat je hele karakter dan moet veranderen of zoiets! Als jij lekker loeihard wilt meezingen met een nummer of een keer helemaal uit je dak gaat van het lachen, dan ben jij dat gewoon! Het zijn geen vriendinnen als ze jouw vraag om je te waarschuwen als je te druk doet zo misbruiken! Het lijkt me goed om ze dat eens voor te leggen. Misschien komen jullie met elkaar tot de conslusie dat ze niet echt goed wisten wat jij verstond onder 'druk zijn/doen' en kan je met elkaar het opnieuw proberen. Maar wellicht is het beter om een punt te zetten achter deze vriendschap als je merkt dat het geen echte vriendschap is.

Sterkte!!

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 09 apr 2007 09:06

als eerste ff: 'bedankt voor jullie reacties!!'
ik heb nu 'besloten' (kan nog tig x veranderen :?) dat ze vanmiddag maar gewoon naar mij toe moeten komen (zoals we hadden afgesproken, want daarna zouden we door gaan naar de bios), dan gooi k mn verhaal op tafel, en als zij het er niet mee eens zijn, en hun 'fout' niet inzien(hoe zeg ik dit goed :?), dan bekijk ik op dat moment weer hoe ik het beste verder kan gaan....want eerlijk gezegd zie ik khet niet zitten om vanmiddag en vanav 'gezellig' met hen mee te gaan! want ik zit me de hele dag dan rot te ergeren, houd me overal 'in', en kan dus niet mezelf wezen, want ik heb me al zo'n n eind naar hun aangepast...al zeg ik het zelf, ik probeer me rustig te gedragen, en dus niet te druk aanwezig te zijn! Maar op een gegeven moment houd dat ook op! Maar goed...ik zal m'n best doen, al moet ik wel zeggen dat ik er als een berg tegen op zie :oops: want ik sta dan wel in m'n uppie tegen over hun 3!
Via mail zou ook dan wel kunnne, maar dat vind ik zo 'onpersoonlijk', maar ik denk dat ik sowieso al m'n ergernissen gewoon op papier zet, en als ik niet mere uit mn woorden kom ofzow, druk ik hen dat papier maar in de handen :? anders weet ik t ook nie meer....maar ik ga iig heel erg m'n best doen ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2007 10:54

Succes, hou ons op de hoogte!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 09 apr 2007 11:00

Veel succes ermee. Het is goed dat je met die meiden gaat praten.

Zeg maar gewoon alles wat je denkt en voelt maar kijk uit dat je niet té boos op ze wordt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 apr 2007 11:45

Goed zo, Zet'm op!!

*knuffel*

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2007 11:49

Ach, leef je gewoon lekker uit. :D Als zij daar problemen mee hebben is dat vooral vervelend voor hen lijkt me en als ze zich dan voor je schamen moeten ze maar lekker geresereerd in hun eigen kliekje blijven hangen ipv andere mensen te ontmoeten en gewoon plezier te hebben.

André

Berichtdoor André » 09 apr 2007 11:51

Echte vriendinnen schamen zich niet voor elkaar m.i.
Probeer het idd uit te praten.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 apr 2007 11:51

Super goed plan, kom voor jezelf op, en laat je niet langer gebriuken d:)b

Heel veel sterkte, 'k zal aan je denken vandaag :wink:

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 09 apr 2007 12:06

ik dacht: nog even heel snel op 't forum kijken...en ik wou níét weer gaan lopen janken, en nou springen de tranen me toch in de ogen!! :oops: :oops:
Dank jullie wel! xal m'n best gaan doen....

Terug naar “Archief”