Assertiviteitscursus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Knabbel en Babbel
Verkenner
Verkenner

Assertiviteitscursus

Berichtdoor Knabbel en Babbel » 26 mar 2007 20:20

Op school kreeg ik vandaag het advies om een assertiviteitscursus te gaan volgen. Er waren nogal wel wat problemen op school qua mijn leerontwikkeling (vooral op het gebied van communicatie, zelfvertrouwen, initiatief nemen, reflecteren etc.), waarvan school zei we weten niet of het goed gaat komen met haar, ze de opleiding wel kan etc, is het misschien beter om te stoppen en een opleiding op adminstratief gebied te volgen( :?: ). Hierover waren al een aantal keren gesprekken geweest, ook met me ouders erbij. Maarja om te stoppen vond ik ook wel wat, gooi 3 opleidingsjaren weg en wat moet ik dan gaan doen? Ik een gesprek aan gevraagd (ook op advies van me ouders en hulpverlener), bij de schoolbegeleider. Heb daar vanmiddag samen met mijn mentor een gesprek gehad, de schoolbegeleider gaf dus aan dat het misschien goed was voor me op een assertiviteitscursus te volgen, zodat ik eerst aan mezelf kan werken en dan waarschijnlijk wel mn opleiding kan halen. Misschien een jaartje langer door dan, maargoed ik wil gewoon heel graag deze opleiding volgen en mn diploma halen! Ik ben ook al een heel eind op weg, alleen het laatste stukje de dingen van mn eigen dat is nog een moeilijk gedeelte voor me.

Nu was mijn vraag zijn er misschien ook jongens/meiden hier die deze cursus ook gevolgd hebben. Zouden jullie hier misschien wat meer over kunnen vertellen? Wat deden jullie hier precies?

Op internet stond dit op een site van een assertiviteitscursus (voor degene wie misschien niet weten wat het inhoud, al weet ik dat zelf ook nog maar amper :P ) :

- je gevoelens te uiten, zonder anderen nodeloos te kwetsen
- zelf richting aan je leven te geven
- zelfvertrouwen te vergroten
- duidelijk zijn in contact met jezelf en de ander
- met kritiek en agressie om te gaan
- niet over je heen te laten lopen
- nee te zeggen zonder je schuldig te voelen
- conflicten op te lossen
- hyperventilatie en angsten te hanteren

(Ff de spelfouten eruit gehaald, sorry als er nog meer in staan :oops:)
Laatst gewijzigd door Knabbel en Babbel op 23 apr 2007 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Jan Z
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jan Z » 26 mar 2007 20:34

Ik heb 7 jaar geleden zo'n cursus gevolgd. Het is vaak een avond in de week en op zon avond zit je in een groep met mensen.
Dan wordt aan de hand van rollenspellen een situatie voorgelegt en er wordt verteld hoe je met zo'n situatie kan omgaan.
Soms wordt er ook een situatie uit je persoonlijke leven besproken.

Ik heb er zeker wel wat aan gehad.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2007 06:29

Ik heb 't nog langer geleden gedaan... 't was wel erg nuttig, ook om te merken dat andere mensen in hetzelfde schuitje zitten. Ik zou het zeker doen, ook al is het wel eng om er de eerste keer heen te gaan.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 27 mar 2007 07:38

Het is inderdaad heel erg belangrijk, vroeger heb ik dat vanwege mijn werk ook moeten doen, we hadden erg veel met agressieve klanten te maken, dat komt bij heel veel bij gemeenten voor, dan is het echt wel zaak dat je leert hoe je daar het beste mee om kunt gaan, zelf heb ik daar echt veel profijt van gehad :wink:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 mar 2007 10:53

Ik weet niet of je op de che zit? Maar de docente die het daar geeft, is absoluut heel goed, en ook nog eens heel aardig.

Maar sowieso, het kan zoveel schelen voor jezelf. Soms heb je maar net een wat andere kijk nodig of wat tips waar je al een heel eind verder mee komt.
2 jaar studie weggooien is natuurlijk niet echt leuk, dus het is wel het proberen waard!
pobody's nerfect

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 mar 2007 11:13

Ik heb me ooit (in 2004) aangemeld voor een cursus assertiviteit, mede op aandringen van mijn ex-vriend die zei dat ik het verleden niet los kon laten. Tevens vond hij dat ik ook maar eens met een psychiater moest praten daarover. Terwijl HIJ het was die steeds over het verleden begon!! Oké, ik moest mijn verhaal kwijt als hij er over begon en ik ben toch wel erg zwaar gepest.
Toen het uit ging heb ik mij meteen afgemeld voor de cursus. Mijn omgeving zei immers dat hij mij zo de put in had gepraat, dat ik werkelijk alles ging doen wat hij zei.
Vervolgens ben ik geweldig geholpen door mijn omgeving en ik moet bekennen dat ik inmiddels weer aardig op de rit ben (hoewel het niet makkelijk is). Als ik mij ooit weer aanmeld wil ik zeker meedoen. Ondanks dat ik niet ontevreden ben is het natuurlijk altijd nuttig om zoiets te volgen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 27 mar 2007 17:03

ik heb het 5 jaar geledne ook gedaan...heb er heel veel profijt van gehad! dat was bij bureau Jeugdzorg, en het was een hele leuk sfeer, een kleine groep (10 personen is 't uiterste geloof ik)
die cursus hefet mij toen ook veel zekerder van mezelf gemaakt, het is nu heel erg 'afgezwakt' maar dat komt door allerlei dingen die gebeurt zijn...
't Is echt n aanrader :wink: je hebt er altijd wat aan!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 mar 2007 21:20

ik b het altijd maar eigenwijs neit gedaan, ben er wel gekomen,

alleen door assertief te oefenen kom je er niet, vaak zit er meer achter :oops:

teminste dat was bij mij zow....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mar 2007 21:22

Van sommige dingen kom je nooit af, blijft altijd wel wat achter.

jan10e
Mineur
Mineur

Berichtdoor jan10e » 27 mar 2007 21:26

Ik heb het in november gedaan... Een cursus van 6 keer.. Maar speciaal gericht op het werk..
Heb er veel aan gehad.. en ben er echt sterker uitgekomen.. Dus was voor mij wel heel goed!
Zo af en toe blijft het wel iets achter.. maar dat hoort dr ook beetje bij!
Het helpt je zeker! En is ook niet gek hoor om te doen! Altijd aan te raden!
Succes er mee!
Beminnen en bemind worden is de zon aan twee kanten voelen schijnen.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 28 mar 2007 12:30

Altijd doen, je verliest er sowieso niks mee, en de kans is groot dat je er wat aan hebt. Heb het ook eens gedaan (dat was dan ´assertiviteit en sociale vaardigheden´) en de nadruk lag daar op het kritisch bekijken van je eigen gevoel/gedachten/gedrag in reactie op gebeurtenissen. Zelf had ik daar niet zoveel aan, omdat m´n ´problemen´ meer op ander vlak lagen, maar voor sommige van m´n medecursisten ging er echt een wereld open. :) Ook leerde je dingen als gesprekstechnieken (waar ik dan weer wel wat aan had), en moesten we elkaar continu complimenten geven, en hoewel ik dat wel eens wat teveel van het goede vond, het is iig goed voor je ego. :roll: Verder is het leuk om eens met anderen over dit soort dingen te praten en heb ik er alleen al daarom goede herinneringen aan.

PeterK

Berichtdoor PeterK » 28 mar 2007 17:58

Ik ben te assertief/dominant aldus mijn laatste voortgangsgesprek.

Op de een of andere manier neem ik vaak de leiding over in vergaderingen. Het begint met de wekelijkse projectleider die praat, maar als hij naar mn zin iets te lang stil is neem ik het over en voor ik er erg in heb sta ik de hele vergadering te leiden.

Misschien moet ik ook maar op cursus. :mrgreen:

Nels
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nels » 28 mar 2007 18:29

PeterK schreef:Ik ben te assertief/dominant aldus mijn laatste voortgangsgesprek.

Op de een of andere manier neem ik vaak de leiding over in vergaderingen. Het begint met de wekelijkse projectleider die praat, maar als hij naar mn zin iets te lang stil is neem ik het over en voor ik er erg in heb sta ik de hele vergadering te leiden.

tja..die opmerking alleen al, getuigd naar mijn mening wel naar agressiviteit, dus zou misschien wel een goede optie zijn voor je.

PeterK

Berichtdoor PeterK » 28 mar 2007 18:49

Nels schreef:tja..die opmerking alleen al, getuigd naar mijn mening wel naar agressiviteit, dus zou misschien wel een goede optie zijn voor je.

Er is een verschil tussen agressiviteit en assertiviteit he? :lol:

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 28 mar 2007 19:07

Nels schreef:
PeterK schreef:Ik ben te assertief/dominant aldus mijn laatste voortgangsgesprek.

tja..die opmerking alleen al, getuigd naar mijn mening wel naar agressiviteit, dus zou misschien wel een goede optie zijn voor je.

tss, niet zo gevoelig he ;)
Volgens mij was het zijn bedoeling niet om denigrerend te doen over de assertiviteitscursus.. je kunt ook té goed lezen :)

Terug naar “Archief”