Na jaren door mijn omgeving voor 'gek' versleten te zijn begon ik dit zelf ongeveer te geloven. Ik was gewoon raar, en daar viel weinig aan te veranderen. Tot iemand een tijdje geleden kwam met informatie over hoogbegaafdheid. Ineens vielen er puzzelstukjes op hun plek. (Het hele verhaal kun je hier vinden). Nu, een tijd je later, hebben steeds meer stukjes van deze puzzel een plaatsje gevonden. Het is echter nog lang niet compleet, daarom dit verhaal.
Ergens begin jaren '90 zat ik op een klein dorpsschooltje. Ik werd er gezien als probleemkind. Na lang aandringen van m'n ouders ben ik getest door een schooldienst. Dit was een dienst uit de hoek van de zware kerken, waartoe de school ook behoorde. (Klein dorpje met twee scholen, openbaar en 'school met den bijbel')
De uitslag van de test hebben mijn ouders nooit gekregen. Het rapport werd door de dienst achtergehouden onder het voorwendsel dat het persoonlijk was en mijn ouders het eventueel in de toekomst tegen mij konden gebruiken (?).
Nu, ongeveer 15 jaar later, ben ik op zoek naar dit rapport. Ben gewoon benieuwd wat er in staat.
De schooldienst die dit destijds deed is inmiddels verhuisd en/of opgegaan in een andere organisatie. Mijn dossier zou er nog ergens moeten zijn. Mijn ouders geven me weinig kans dat ik het ooit krijg.
In hoeverre kan ik eisen dit in te zien? Het is persoonlijke informatie, en ik ben inmiddels meerderjarig.
Hoe zit dit?
Weet iemand iets meer over deze schooldiensten uit de zware gezinten? Het schijnt dat ze ergens in Moordrecht zaten.