De Godsnaam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

De Godsnaam

Berichtdoor Raido » 02 feb 2007 12:32

Ik wil erg nog één ding over zeggen. Jantjes heeft deels gelijk denk. Elohim is te vertalen met Goden maar daar zetten we even Heeren neer. Eloha komt zo goed als niet voor in de Bijbel, maar dat is een enkelvoud. In het Hebreeuws zie je wel eens dat een meervoud wordt gebruikt om de grootheid van niets aan te duiden.

Dus bijvoorbeeld Elohim voor de grootheid van de Ene God. In genesis twee wordt bijvoorbeeld naast elohim ook gesproken over 'mayim' de wateren (alsof er meer dan één water was) en zo zie je dat wel meer. Heeren duidt dan op de grootheid, maar je ziet in deze discussie dus al dat het gros dat niet begrijpt en het ook niet iets 'Nederlands' maar veel meer iets Hebreeuws is.

Net als 'heilige der heiligen' (volgens race406 zou dit dan ook betekenen heilige van de heiligen (meerdere heiligen) terwijl het betekend 'allerheiligste). Dat wilde ik even kwijt, laten we nou niet vervallen in nog meer minieme verschilletjes, de Statenvertalers hebben het 'Heere HEEREN' zo vertaal.

Als ik kijk naar Ezechiel 36:4 waar in de SV 'het woord des Heeren HEEREN, zo zegt de Heere HEERE' en ik kijk dan in de grondtekst dan staat daar: Har Yisra'el shama' dabar 'Adonai JHWH 'amar 'Adonai JHWH'.

Het 'dabar 'Adonai JHWH' is het woord des Heeren HEEREN en het 'Adonai JHWH' is vertaald met Heere HEERE, zoals elbert al aangaf gaat het in deze context dus om het genetief 'des Heeren' slaat dan op het bezittelijke van het Woord, dat kennen we in het hedendaagse Nederlands niet meer. Dus niet alle 'Heeren' of 'Goden' is om dezelfde reden zo gebruikt.

De grootheidsvorm uit het Hebreeuws (denk aan het Elohim) gebruikt en meervoudsvorm, nog een grootheidsvorm gebruikt een herhaling (God der goden ('El Elohim), of heilige der heiligen) en dan heb je nog het 'des Heeren HEEREN' wat niet iets Hebreeuws is, maar iets Nederlands. En die moet je niet door elkaar gooien.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 02 feb 2007 13:36

In ons land is het toch eigenlijk ook bekend?
Ik denk aan: "wij, Beatrix...... koningin der Nederlanden..." etc.
Als er iets gepubliceerd wordt door de koningin of namens haar wordt toch ook de meervoudsvorm gebruikt?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: De Godsnaam

Berichtdoor Yael » 02 feb 2007 21:27

Raido schreef:de Statenvertalers hebben het 'Heere HEEREN' zo vertaal.

In het Engels heb je dat probleem niet daar staat Lord GOD. http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt1236.htm
Daarbij men heeft er toch voor gekozen de Naam niet te gebruiken (JHWH) en ipv daarvan HEERE met hoofdletters? Anders zou er gewoon Heere JHWH gestaan hebben.

Riska

Re: De Godsnaam

Berichtdoor Riska » 02 feb 2007 21:55

Yael schreef:
Raido schreef:de Statenvertalers hebben het 'Heere HEEREN' zo vertaal.

In het Engels heb je dat probleem niet daar staat Lord GOD. http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt1236.htm
Daarbij men heeft er toch voor gekozen de Naam niet te gebruiken (JHWH) en ipv daarvan HEERE met hoofdletters? Anders zou er gewoon Heere JHWH gestaan hebben.

De meeste gebeden in onze kerk beginnen met: "Heer, onze God... "

Riska

Berichtdoor Riska » 02 feb 2007 22:00

Yael schreef:Toch prima. :wink:

Ik reageerde op dat "Lord God". Dat deed mij denken: "maar dat zeggen wij toch in feite ook?"

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 feb 2007 22:04

Maar dat is wat anders dan Heere HEEREN. Dat bedoelde ik eigelijk.
Het betreffende tekstgedeelte is mi. niet uit te halen dat je Adonai JHWH zo hoort te vertalen.
Ik zie die vertaling dus ook als iets Nederlands.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 feb 2007 22:06

En terecht - ik denk dat elke vertaling min of meer moet schipperen tussen de mogelijkheden en zo dicht mogelijk bij de grondtekst moet blijven. Maar letterlijk lukt dat den ik niet altijd...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 feb 2007 22:08

Dat is waar. Maar volgens mij was er over dit onderwerp in een ander topic verwarring ontstaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 feb 2007 01:39

Yael schreef:Maar dat is wat anders dan Heere HEEREN. Dat bedoelde ik eigelijk.
Het betreffende tekstgedeelte is mi. niet uit te halen dat je Adonai JHWH zo hoort te vertalen.
Dat komt een beetje uit de traditie waarop joden omging met de Godsnaam; JHWH. Of de uitspraak, vaak werd dit gemixed met Adonai (Jahweh) of Elohim (Jehova).

Daaruit onstond ook het Heere (Adonai betekend Heer) en HEERE voor de Godsnaam. LORD God zul is dan ook meer het Adonai Elohim (Heer, God(en)), niet dat het extreem veel uitmaakt. Je zou dus ongeveer dit kunnen hanteren:

Heere HEERE : Adonai JHWH
Heere God : Adonai Elohim

Ik zal het nog een keer nakijken of dit zeg maar 'consistent' is vertaald, of dat dit ook door elkaar heen is gebuikt, Ik zit me nu bijvoorbeeld af te vragen, de term 'De Naam des HEEREN' hoe dat in de grondtekst staat. De Naam slaat bijvoorbeeld op JHWH en HEERE ook ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 feb 2007 11:16

Raido schreef:Dat komt een beetje uit de traditie waarop joden omging met de Godsnaam; JHWH. Of de uitspraak, vaak werd dit gemixed met Adonai (Jahweh) of Elohim (Jehova).

Joden spraken en spreken de naam van God helemaal niet uit. Slechts één keer per jaar werd dit door de hogepriester gedaan, op Yom Kippur. Na de verwoesting van de tempel werd dit helemaal verboden.

Daaruit onstond ook het Heere (Adonai betekend Heer) en HEERE voor de Godsnaam. LORD God zul is dan ook meer het Adonai Elohim (Heer, God(en)), niet dat het extreem veel uitmaakt. Je zou dus ongeveer dit kunnen hanteren:

Adonai komt hier niet uit voort, maar is een ander woord om God aan te duiden zonder zijn naam te noemen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2007 14:18

Raido schreef:
Yael schreef:Maar dat is wat anders dan Heere HEEREN. Dat bedoelde ik eigelijk.
Dat komt een beetje uit de traditie waarop joden omging met de Godsnaam; JHWH. Of de uitspraak, vaak werd dit gemixed met Adonai (Jahweh) of Elohim (Jehova).

Volgens mij gebruiken Joden nooit de Godsnaam; JHWH. Maar Hashem (de Naam) ipv JHWH.

LORD God zul is dan ook meer het Adonai Elohim (Heer, God(en)), niet dat het extreem veel uitmaakt.

Er staat Lord GOD (Adonai JHWH in de grondtekst), deze Joods Engelse vertaling vertaald in die tekst JHWH met GOD, overigens een stuk verder wel weer met LORD. :wink: Maar in de betreffende tekst dus niet.

Overigens word er volgens mij sowieso vrijwel nooit gebruik gemaakt van de Godsnaam ook niet in christelijke kringen. 'k Heb weleens gehoord dat Jezus in Zijn tijd wel gebruik maakte van de Naam? Wie weet of dat klopt?

Ik zal het nog een keer nakijken of dit zeg maar 'consistent' is vertaald, of dat dit ook door elkaar heen is gebuikt, Ik zit me nu bijvoorbeeld af te vragen, de term 'De Naam des HEEREN' hoe dat in de grondtekst staat. De Naam slaat bijvoorbeeld op JHWH en HEERE ook ;)

Welk tekstgedeelte gaat het dan over? Kan het ook evt. aan iemand vragen die het Hebreeuws vloeiend machtig is. Ik kan wel Hebreeuws lezen maar ksat. (klein beetje) :)

Terug naar “Archief”