Diaconaal geld beleggen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*JAAP*
Verkenner
Verkenner

Diaconaal geld beleggen

Berichtdoor *JAAP* » 16 apr 2003 15:06

De kerken in Nederland beleggen diaconaal geld op de beurs. Wat is jullie mening hierover, zou dit moeten kunnen?
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 apr 2003 15:16

niet in iedere kerk is dat zo......bij ons in de kerk wordt dat dus absoluut niet gedaan!!

kweet ook niet of ik het daar mee eens ben!!

henkie
Beheerder

Re: Diaconaal geld beleggen

Berichtdoor henkie » 16 apr 2003 15:59

*JAAP* schreef:De kerken in Nederland beleggen diaconaal geld op de beurs. Wat is jullie mening hierover, zou dit moeten kunnen?

(Een groot deel) van dat geld moet natuurlijk gewoon direct overgemaakt worden naar plaatsen waar dat hard nodig is. Beetje wrang om te zien dat er grote hongersnood dreigt in Afrika en dat veel kerken miljoenen op de rekening hebben.

Of bedoel je wat de veiligheid betreft? Op de lange termijn levert beleggen een hoger rendement op dan op de bank. In principe zou dat dus moeten kunnen.

Napoleon
Moderator

Re: Diaconaal geld beleggen

Berichtdoor Napoleon » 16 apr 2003 16:19

henkie schreef:
Of bedoel je wat de veiligheid betreft? Op de lange termijn levert beleggen een hoger rendement op dan op de bank. In principe zou dat dus moeten kunnen.

afgezien van de wenselijkheid dat kerken geld "oppotten" heb ik mijn twijfels erbij dat belegd geld meer oplevert dan sparen bij de bank. over de laatste 20 jaar (tot 2 jaar geleden) is dat inderdaad zo geweest, maar als je het over de periode van de laatste eeuw kijkt, valt dat hard tegen, en is het rendement niet zo hoog, zeker niet als je weet dat de rente vroeger een stukje hoger was.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 16:22

ik begrijp niet goed waarom kerken dat doen. Een gedeelte lijkt mij goed om te sparen voor het onderhoud van de gebouwen ofzo. Maar verder moet het geld stromen lijkt mij!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 apr 2003 16:35

joris schreef:ik begrijp niet goed waarom kerken dat doen. Een gedeelte lijkt mij goed om te sparen voor het onderhoud van de gebouwen ofzo. Maar verder moet het geld stromen lijkt mij!

ja, maar diaconaal geld mag m.i. niet gebruikt worden voor gebouwen. tenminste, bij ons in de kerk wordt apart geld opgehaald voor kerkzaken (zoals gebouw, salaris ds., en aanverwante zaken) en diaconie (armenzorg). het geld wat gegeven wordt aan de kerk mag m.i. eventueel opgespaard worden om tegenvallers op te vangen, maar diaconaal geld absoluut niet! dat is door kerkgangers gegeven om mensen te steunen, en het is ook niet verkeerd om wat achter de hand te houden voor als er ergens een ramp gebeurd is, maar absoluut niet om te beleggen. dit vind ik ook bedrog richting de kerkgangers, tenzij het expliciet gemeld wordt.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 16:40

je hebt gelijk, napoleon. Ik bedoel: ik ben het met je eens. Bedankt voor d eaantekening. Laten we een stapje verder gaan: collectes voor de kerk horen niet in de kerkdienst thuis. Want dat gaat over aards slijk, dat kan je prima gireren.
in de gemeente gaat het om liefdedienst, geld wat een ander nodig heeft wordt bijeengebracht door mensen die iets over hebben.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 apr 2003 16:42

joris schreef:je hebt gelijk, napoleon. Ik bedoel: ik ben het met je eens. Bedankt voor d eaantekening. Laten we een stapje verder gaan: collectes voor de kerk horen niet in de kerkdienst thuis. Want dat gaat over aards slijk, dat kan je prima gireren.
in de gemeente gaat het om liefdedienst, geld wat een ander nodig heeft wordt bijeengebracht door mensen die iets over hebben.

het voordeel van het builtje in de kerk is dat het anoniem blijft wie wat geeft, zodat je ongemerkt grote, of juist kleine bedragen kunt geven, volgens het idee van "laat je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet".
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 apr 2003 16:56

Het hoogste rendement wat de kerk met haar geld kan maken is door het daar te investeren waar mensen het hard nodig hebben. Dus beleggen lijkt me voor de kerk geen optie.

Terug naar “Archief”