Moderator: Moderafo's
rosalie83 schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe gaan jullie om met je belastingaangifte? Geef je je bijverdiensten op? Werk je na je fulltime baan zwart erbij? Kan je dat verantwoorden? Waar ligt de grens: is bijvoorbeeld een schuurtje bouwen bij je oom of zo en je krijgt daar geld voor ook beunen? Etc...
hjd1980 schreef:Ik ga nu waarschijnlijk iets heel gevaarlijks zeggen, want ik krijg het antwoord: Geef de keizer wat de keizer toekomt.
Maar ik denk dat je daar een eigen balans in moet vinden. 1 ding weet ik wel dat je extra bijverdiensten mag hebben, waar je geen belasting over hoeft te betalen. Verder is het zo dat de meeste mensen (ik tenminste wel) regelmatig wat via marktplaats verkopen. Dit zijn ook bijverdiensten, maar ik heb dit zelf nog nooit gedaan.
Een goude oude: Zwart werken is goed voor de economie.
Ik vind zelf dat je wel belasting moet betalen, maar als je elke cent wil bijhouden die je krijgt is dat ongelooflijk veel werk. Je krijg bijvoorbeeld ook wel eens geld voor je verjaardag, moet je daar dan ook belasting over betalen? Of als ik een nieuwe computer lever aan familie leden en ik krijg een paar euro extra krijg voor de moeite en voor het heen en weer rijden met de auto? Moet ik daar belasting over gaan betalen, want dan zou ik dus extra geld aan mijn familie moeten vragen om de kosten er uit te halen???
rosalie83 schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe gaan jullie om met je belastingaangifte? Geef je je bijverdiensten op? Werk je na je fulltime baan zwart erbij? Kan je dat verantwoorden? Waar ligt de grens: is bijvoorbeeld een schuurtje bouwen bij je oom of zo en je krijgt daar geld voor ook beunen? Etc...
Marnix schreef:Veel mensen verantwoorden het door er niet teveel over na te denken... ze doen het gewoon en negeren hun geweten![]()
Tja, ik vind zelf dat we ook niet te wettisch moeten zijn op dit punt. Dat is de overheid namelijk ook niet. Een schuurtje bouwen of zo moet kunnen toch... zwartwerken is natuurlijk een ander verhaal.
\Smurffie schreef:Marnix schreef:Veel mensen verantwoorden het door er niet teveel over na te denken... ze doen het gewoon en negeren hun geweten![]()
Tja, ik vind zelf dat we ook niet te wettisch moeten zijn op dit punt. Dat is de overheid namelijk ook niet. Een schuurtje bouwen of zo moet kunnen toch... zwartwerken is natuurlijk een ander verhaal.
Hm, ik werk op de markt en voor de helft zwart. Dat is omdat mijn baas zich anders scheel betaalt. Stel dat hij alles opgeeft aan de belasting (en dus mijn gehele salaris stort) verdien ik echt achterlijk weinig. Daarvoor ga ik geen 12 uur per dag in regen en wind staan..Eerst kreeg ik alles zwart, maar als ik dan ziek ben krijg ik niets..en met de vaste lasten van de laatste maanden zou ik dus niet rondkomen![]()
Anyway, ik heb er geen schuldgevoel over.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten