Berichtdoor elbert » 10 aug 2006 09:30
Je hebt ook nog de volgende vermaningen van Paulus:
1 Tim. 5:20 Bestraf die zondigen in tegenwoordigheid van allen, opdat ook de anderen vreze mogen hebben.
Titus 1:13 Daarom bestraf hen scherpelijk, opdat zij gezond mogen zijn in het geloof.
N.B. ik ga ervan uit dat dit mondelinge bestraffing betekent.
Maar ongehoorzaamheid kan uiteindelijk uitsluiting van de gemeente betekenen:
1 Tim. 1:20 Onder welken is Hymeneüs en Alexander, die ik den satan overgegeven heb, opdat zij zouden leren niet meer te lasteren.
2 Tess. 3:14 Maar indien iemand ons woord, door deze brief geschreven, niet gehoorzaam is, tekent dien; en vermengt u niet met hem, opdat hij beschaamd worde;
En natuurlijk zijn er ook de woorden van Jezus:
Matth. 18:15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Wat je hieruit kunt concluderen is mijns inziens het volgende:
- de zonde kan en moet concreet benoemd worden
- de zondaar moet erop aangesproken worden
- als de zondaar niet luistert, moet het mondeling bestraffen door meerderen (uiteindelijk de gehele gemeente) gedaan worden
- als de zondaar dan nog geen berouw en verandering vertoont, dient hij uiteindelijk uit de gemeente verwijderd te worden, in het gebed dat hij alsnog tot inkeer komt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)