zoow Andrea, je vragen prikkelen me wel. Komt het even mooi uit dat ik nu tijd heb om bijbelstudie te doen

Ik ben geen expert, maar met begrijpend lezen en wat hulp van anderen komen we vast een eindje.
Andréa B. schreef:Maar kom Jezus dan ook twee keer terug? Want een engel ketend de duivel, en dan komen de christenen tot leven.
Dat ligt er dan aan waar ze heersen. Als ik het goed lees heersen ze op aarde, dus dan is Jezus op aarde en hoeft hij niet nog een keer uit de hemel te komen. Vers 4 is trouwens heel specifiek:
4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding. Wie dat dan precies zijn die opstaan is vaag, waarschijnlijk niet alle christenen, want de meesten zijn niet onthoofd enzo.
Andréa B. schreef:Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias.
Krijg Jezus dan weer een lichaam net zoals de andere mensen, of wordt dit symbolisch bedoeld?
In vers 4 wordt gesproken over zielen, die hebben geen lichaam lijkt mij.
Andréa B. schreef:En kan na de eerste opstanding ook niemand meer bekeerd worden, of worden de (levende) mensen dan juist bekeerd op dat Christus over hen heerst?
(wel maf, want wordt iedereen die dan pas is opgestaan daarin gesmeten?)
Hm, daar dacht ik ook overna, want als je dan nu sterf, en je ben niet bekeerd, waar blijf je dan? Lijkt me niet dat je ergens zweef, maar dat je wel al naar de hel gaat, en met de oordeelsdag opnieuw veroordeeld word, en er dan voor eeuwig heen gaat.
De andere mensen zijn in het dodenrijk, ik weet niet of je daar bekeerd kunt worden. Eerlijk gezegd vermoed ik dat je daar niets van merkt, dat je echt dood bent, maar ik weet het niet precies. Dan over het oordeel. Het gaat over de tweede dood, dat is dat je in de vuurpoel gegooid wordt. In Openbaring 21:8 staat:
Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.
Blijven die mensen dan voor altijd in die vuurpoel? Als je verder leest in Openbaring, gaat het over het nieuwe Jeruzalem. Sommige mensen zijn bij God binnen de poorten, anderen zijn erbuiten. Wie zijn erbuiten? Openbaring 22:15 zegt:
Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
Zie je dat dat precies die mensen zijn die in de vuurpoel zitten? Maar in vers 14 staat:
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan.
Wie moeten hun kleren wassen? Die mensen die nog buiten zijn! Dus de tweede dood is niet het einde, ze kunnen immers nog je kleren wassen en alsnog door de poorten naar binnen gaan! Ze worden zelfs opgeroepen om dat te doen in Openbaring 22:17:
Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft.
Je ziet dat de dood overwonnen wordt, het leven wint. Ik geloof dat uiteindelijk elk mens voor Jezus Christus zal kiezen. Het vuur heeft een louterende werking, het reinigt, het zorgt dat alle viezigheid weggaat en dat de waarheid onthult wordt. En als je ontdekt wie God werkelijk is, kan je niet anders dan je buigen voor Hem. In Filippenzen 2:8-11 staat het ook:
9 Daarom heeft God hem hoog verheven en hem de naam geschonken die elke naam te boven gaat, 10 opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, 11 en elke tong zal belijden: ‘Jezus Christus is Heer,’ tot eer van God, de Vader.
Dat is het doel van God met deze wereld, dat iedereen Jezus Christus zal erkennen als Heer en zo gered wordt.
Nou dit lijkt me wel weer genoeg voor vandaag