lichamelijke klachten na psychische problemen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bett

lichamelijke klachten na psychische problemen.

Berichtdoor Bett » 30 jun 2006 13:49

Ik zou graag willen weten of meerderen van hier zich in het volgende herkennen:
3 jaar geleden kreeg ik overal rare lichamelijke klachten: hartkloppingen, trillingen, moeheid, wazig zien enz. Heb verschillende onderzoeken gehad maar het bleek niets lichamelijks te zijn. Het bleek 'tussen mijn oren te zitten'. Op 't werk ging het ook niet meer zo lekker (druk) en ben er 3 maanden uit geweest. Heb toen een aantal gesprekken gehad met een soort psycholoog/vertrouwenspersoon via de Arbo. Hij probeerde me weer wat op de rit te helpen, te achterhalen waar het vandaan kwam.
na 10 gesprekken en 4 / 5 maanden verder dacht ik dat ik er weer redelijk was, heb het werk weer opgebouwd enz. Een tijdje voelde ik me ook best goed. Mijn vriend is in die periode plotseling flauw gevallen in de kerk. Hij bleek last van hyperventilatie te hebben, en had ook van die vage lichamelijke klachten. Daardoor kwam ik weer een beetje in een 'inzinking' want was iedere keer bang dat hij weer onderuit ging enz. We gingen bezig met een huis/trouwen waardoor het ook druk werd en ik geen aandacht schonk aan hoe naar ik me soms voelde.
In die tijd kreeg ik ook 'diaree-buien' :oops: plotseling moest ik dan vreselijk naar het toilet, krampen enz. Al verschillende keren heb ik daardoor iets af moeten zeggen, ging ik de winkel uit en dergelijke.
Nu wordt dit laatste een erge obsessie. Ik ga ergens heen als ik zeker weet dat ik snel naar het toilet kan. Ik zie tegen dingen op want: stel je voor dat het weer komt..
Ben inmiddels aangemeld bij de hulpverlening omdat ik er steeds naarder van werd, en haast in een isolement kwam. Ook na aandringen van m'n man die zag dat het verkeerd ging. Ws. starten in september/oktober de echte behandelgesprekken waar ik goede hoop op heb, al zie ik er wel erg tegenop.
Een heel verhaal... maar ben benieuwd of er mensen zijn die er iets van herkennen... Hoor het graag!

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 30 jun 2006 22:23

Hoi Bett,

Ik ben absoluut niet medisch, maar wat ik weleens tegenkwam bij cliënten op mijn werk waren bijwerkingen van medicijnen die deze klachten kúnnen veroorzaken.

Grtz,

André

Berichtdoor André » 30 jun 2006 23:05

Ik ben ook geen dokter, maar het klinkt alsof je teveel hooi op je vork neemt. Misschien heb je niet je 'werkelijke' probleem opgelost toen je weer aan het werk ging, of je hebt niet lang genoeg gerust, of is de werk situatie niet veranderd.....
Zelf ken ik wel paniek 'aanvallen' resultaat is ongeveer het zelfde hoe kom ik hier weg, ik ben een keer enorm bezweet en duizelig de kerk uitgegaan. En dat is ook de enige ruimte waar ik nog niet weer in 'durf'
Gebruik je ook medicijnen voor je angst?

Bett

Berichtdoor Bett » 01 jul 2006 15:44

Ik heb vorig jaar een maandje of 2/3 oxazepam geslikt, maar dat hielp niet. Bijwerkingen kunnen het dus niet zijn.. Gebruik nu niks meer.
Teveel '" hooi op mn vork'" nemen doe ik soms wel, en dat word ook meegenomen in de gesprekken.
André wat rot voor je dat je nog steeds 'angst' hebt om in de kerk te komen.. !
Ik herken het hoor. Wij hebben een gereserveerde plaats... zodat we sowieso nooit meer ergens voor of tussen in hoeven! dat is wel heel fijn, al heb je die angstaanvallen nog wel es.
misschien ook wat voor jou?

jan10e
Mineur
Mineur

Berichtdoor jan10e » 03 jul 2006 16:25

Ik had et ook dat ik het moeilijk vond om weer naar de kerk teg aan..
zag er als een dijk tegen op om te gaan..
Kben nl paar weken trug zowat flauw gevallen. Dus toen er uti gegaan.. en nu elke keer toch bang dat het weer gebeurd. Maar ik ga wel... omdatik anders helemaal niet meer ga.. En het is over als de tijd voorbij is dat ik toen de kerk uit ging.. Dus 9.35 zeg maar ;) ZIjn gewoon vet veel zenuwen..
En kmoet me wel ergens anders op richten, anders gaat et nie! Stom :? :oops:
Beminnen en bemind worden is de zon aan twee kanten voelen schijnen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 16:54

Een idee, kan het een soort vicieuze cirkel zijn waardoor stress zorgt voor lichamelijke klachten (is volgens mij niet ongewoon) en lichamelijke klachten weer lijden tot stress etc?

Hoe is je nachtrust trouwens?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jul 2006 17:02

Ik heb zelf van mijn zevende tot mijn achttiende een fobie gehad. Dit had ik dan ook alleen in de kerk. Ik moest op mijn zevende een keer naar de WC toen ik in de kerk zat en ik had het idee dat iedereen naar me keek. Vanfa toen was ik voor dat we naar de kerk gingen spaans benauwd dat ik er weer uit moest, met als gevolg dat dat dus juist gebeurde. Op een gegeven moment durfde ik ook niet meer mee naar de kerk. Vanaf mijn 9e tot mijn 16e heb ik in een zaal bij de kerk gezeten. Hier ging het wel goed. Heb verscheidene keren geprobeerd weer in de kerk te gaan zitten. Dit ging dan een keer of 5 goed en dan was het weer mis. Vanaf mijn 15e ben ik met mijn vader naar orgelconcerten gegaan. Deze duurden nog geen uur en zolang ik maar dicht bij de deur kon zitten ging het perfect. Hierdoor durfde ik steeds meer. Toen ik 16 was zijn we overgegaan naar een andere kerk. Deze mensen wisten over het algemeen niets van mijn fobie af. Toen ben ik het weer opnieuw gaan proberen en het ging goed! :D
Op mijn 18e ben ik zelfs naar koor gegaan. Dat wilde ik altijd heel graag maar dat durfde ik niet, want dan zat iedereen naar me te kijken tijdens uitvoeringen... 8)
Ik ben er gelukkig helemaal van af gekomen, maar ik voel me nog wel altijd opgelaten als ik in het middelpunt van de belangstelling sta...
Afbeelding

Bett

Berichtdoor Bett » 04 jul 2006 12:36

Klopt hoor! 't Is één grote cirkel, en daar kom ik ff niet meer uit... Net als dat je op een gegeven moment niet meer anders kunt denken; blijf je ook in een circel. En in de kerk moet ik geheit eruit als ik er al aan denk, en het stomme is: ergens anders aan denken lukt haast niet. Begint thuis al. Ligt er ook wel aan hoe je je voelt.
Nachtrust is slecht: laat inslapen, véél dromen, vroeg wakker, of tegen de ochtend heel diep in slaap.
Inmiddels weet ik dat ook dit er allemaal 'bij hoort'... :?

Marnix schreef:Een idee, kan het een soort vicieuze cirkel zijn waardoor stress zorgt voor lichamelijke klachten (is volgens mij niet ongewoon) en lichamelijke klachten weer lijden tot stress etc?

Hoe is je nachtrust trouwens?

girliegirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor girliegirl » 21 jul 2006 10:13

Hallo, ik herken sommige van die klachten wel. Tenminste, ik heb ook last van trillen (vooral aan mijn handen, die kunnen echt enorm gaan beven). Of duizeligheid en me gewoon niet fit voelen. Ook houd ik vaak vocht vast met dit warme weer, vooral in mijn enkels, die worden dan helemaal opgezet en zwellen op. (Meestal gebeurd dat pas aan het eind van de dag) Ik voel me vaak gespannen en gestresst en op mijn werk ben ik erg onzeker en bang om het fout te doen. Laatst toen ik moest werken ging het ff helemaal fout: ik had een treetje appelmoes niet goed neergezet waardoor er zo'n 8 potten kapot vielen op de vloer. (Werk in de horeca) Ik beelde zoooo enorm van mezelf dat ik het eg ff niet meer had en helemaal van streek raakte:S Gelukkig vingen mijn oudere collega's me wel lief op door te zeggen dat het niet gaf enzo.. Misschien kwam het doordat mijn handen zo trillen?? I don't know..
Allen die hoop vestigen op de Heer: wees sterk en houd moed. (Psalm 31: 24)

Bett

Berichtdoor Bett » 21 jul 2006 11:43

Vervelend he, zulke dingen! Juist als je al wat onzeker bent. Wel fijn dat je fijne collega's hebt.
Dat heb ik gelukkig ook. Ze hebben álle begrip, vragen regelmatig hoe het gaat en ze nemen me echt werk uit handen. Dat maakt het in iedergeval wel wat rustiger.
Sterkte ermee!

.
girliegirl schreef:Hallo, ik herken sommige van die klachten wel. Tenminste, ik heb ook last van trillen (vooral aan mijn handen, die kunnen echt enorm gaan beven). Of duizeligheid en me gewoon niet fit voelen. Ook houd ik vaak vocht vast met dit warme weer, vooral in mijn enkels, die worden dan helemaal opgezet en zwellen op. (Meestal gebeurd dat pas aan het eind van de dag) Ik voel me vaak gespannen en gestresst en op mijn werk ben ik erg onzeker en bang om het fout te doen. Laatst toen ik moest werken ging het ff helemaal fout: ik had een treetje appelmoes niet goed neergezet waardoor er zo'n 8 potten kapot vielen op de vloer. (Werk in de horeca) Ik beelde zoooo enorm van mezelf dat ik het eg ff niet meer had en helemaal van streek raakte:S Gelukkig vingen mijn oudere collega's me wel lief op door te zeggen dat het niet gaf enzo.. Misschien kwam het doordat mijn handen zo trillen?? I don't know..

girliegirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor girliegirl » 21 jul 2006 13:55

[quote="Bett"]Vervelend he, zulke dingen! Juist als je al wat onzeker bent. Wel fijn dat je fijne collega's hebt.
Dat heb ik gelukkig ook. Ze hebben álle begrip, vragen regelmatig hoe het gaat en ze nemen me echt werk uit handen. Dat maakt het in iedergeval wel wat rustiger.
Sterkte ermee!

Dank je wel, jij ook!! En ja.. vervelend is het wel. Mijn probleem is dat mijn collega's denken dat het komt door te weinig eten, maar dat is dus echt niet zo. Maar ze denken het wel en dwingen me daar te plekke te eten terwijl ik thuis allang gegeten heb en het me dus vies tegenstaat.. Bovendien, als ik het gevoel heb genoeg te hebben gegeten op een dag dan wil ik ook echt niet meer hebben, want dan wordt ik dus echt niet vrolijk en heb ik de neiging het eruit te gooien. Gelukkig kan ik me inhouden maar als ze me dan gaan dwingen iets te eten vind ik dat echt niet leuk..

Bett

Berichtdoor Bett » 21 jul 2006 20:33

Dat kan ik me voorstellen zeg!
Da's ook een beetje raar van je collega's....
En als je zegt echt al te hebben gegeten nemen ze geen genoegen mee?
Misschien moet je dan es zeggen dat je je op je werk soms wat onzeker voelt, dat je bang bent fouten te maken?? Als ze nu ook al begripvol zijn als je perongeluk iets 'fout' doet.. dan kun je ze dat ook vertellen misschien? Dan gaan ze ook niet meer zeuren over dat je moet eten!!??
Groetjes!

Dank je wel, jij ook!! En ja.. vervelend is het wel. Mijn probleem is dat mijn collega's denken dat het komt door te weinig eten, maar dat is dus echt niet zo. Maar ze denken het wel en dwingen me daar te plekke te eten terwijl ik thuis allang gegeten heb en het me dus vies tegenstaat.. Bovendien, als ik het gevoel heb genoeg te hebben gegeten op een dag dan wil ik ook echt niet meer hebben, want dan wordt ik dus echt niet vrolijk en heb ik de neiging het eruit te gooien. Gelukkig kan ik me inhouden maar als ze me dan gaan dwingen iets te eten vind ik dat echt niet leuk..[/quote]

girliegirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor girliegirl » 22 jul 2006 11:57

[quote="Bett"]Dat kan ik me voorstellen zeg!
Da's ook een beetje raar van je collega's....
En als je zegt echt al te hebben gegeten nemen ze geen genoegen mee?
Misschien moet je dan es zeggen dat je je op je werk soms wat onzeker voelt, dat je bang bent fouten te maken?? Als ze nu ook al begripvol zijn als je perongeluk iets 'fout' doet.. dan kun je ze dat ook vertellen misschien? Dan gaan ze ook niet meer zeuren over dat je moet eten!!??
Groetjes!

Ja, nou ik zeg natuurlijk wel dat ik allang gegeten heb, maar daar nemen ze indd geen genoegen mee. Dat komt dus door dat trillen, als ik bijv kassa moet draaien trillen mijn handen helemaal en als ik dan briefgeld moet teruggeven aan een klant trilt dat hele briefje mee.. das heel irr. Ik snap ook wel een btje dat ze dan denken dat ik te weinig heb gegeten, vooral omdat ik vrij licht ben.. Maar het punt is dat ik niet zwaarder wil worden en als ze me gaan dwingen om te eten terwijl ik dat al heb gedaan voelt dat bijna beangstigend... Heel stom eigenlijk, mja.. Mijn baas zei laatst: "Een broodje extra doet jou zéker geen kwaad hoor!" Maar voor mijn geveol doet dat het wel, thats the problem:S

Ben je inmiddels al meer achter de oorzaak van je klachten?? Ik heb een paar dagen bijgehouden hoe het nou zit met dat trillen, en het is wel zo dat het erger is als ik langere tijd nx heb gegeten en wat minder erg (soms zelfs bijna weg) als ik iets heb gegeten waar suiker inzit. Maar dat weet ik ook niet ckr.. Maar miss heeft het toch met eten te maken, maar de reden kan niet te weinig eten zijn, dat weet ik bijna 100% ckr!

Succes:)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 22 jul 2006 18:48

girliegirl schreef:Ben je inmiddels al meer achter de oorzaak van je klachten?? Ik heb een paar dagen bijgehouden hoe het nou zit met dat trillen, en het is wel zo dat het erger is als ik langere tijd nx heb gegeten en wat minder erg (soms zelfs bijna weg) als ik iets heb gegeten waar suiker inzit. Maar dat weet ik ook niet ckr.. Maar miss heeft het toch met eten te maken, maar de reden kan niet te weinig eten zijn, dat weet ik bijna 100% ckr!

Succes:)

Hm, ik heb de indruk dat het wel degelijk met te weinig eten te maken heeft. Gezien berichtjes van jou in andere topics eet je veel te weinig.
Ik ga ook trillen of me duizelig voelen wanneer ik te lang niks gegeten heb, en dat houdt weer op als ik wat eet, idd vooral suiker. Is volstrekt normaal.
Volgens mij zou je er goed aan doen gewoon naar je collega's te luisteren als ze zeggen dat je wat moet eten. (Eigenlijk is dat gewoon naar je eigen lichaam luisteren.) En verder zou het misschien verstandig zijn eens bij je huisarts ofzo langs te gaan.
Sterkte.. :!:

girliegirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor girliegirl » 22 jul 2006 22:44

Airke schreef:
Hm, ik heb de indruk dat het wel degelijk met te weinig eten te maken heeft. Gezien berichtjes van jou in andere topics eet je veel te weinig.
Ik ga ook trillen of me duizelig voelen wanneer ik te lang niks gegeten heb, en dat houdt weer op als ik wat eet, idd vooral suiker. Is volstrekt normaal.
Volgens mij zou je er goed aan doen gewoon naar je collega's te luisteren als ze zeggen dat je wat moet eten. (Eigenlijk is dat gewoon naar je eigen lichaam luisteren.) En verder zou het misschien verstandig zijn eens bij je huisarts ofzo langs te gaan.
Sterkte.. :!:

Nou miss komen mijn berichtjes zo over, maar ik eet echt heel vaak heel veel. En dán heb ik er óók last van!! Dus.. ik vat het niet meer hoor.. En die collega's?? Als het aan hen ligt proppen ze me vol met patat en magnums:S "Dat is goed voor dr." Jaja.. denk het dus niet. Dán voel ik me pas echt niet goed..!! Miss ben ik gwoon een stronteigenwijs kreng, maar ik weet ook niet goed hoe het ans moet.. :(

Terug naar “Archief”