Ideeën voor bij een belijdenisdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Ideeën voor bij een belijdenisdienst?

Berichtdoor TheEdge » 12 mei 2006 07:49

Voor wie zich het onderwerp "Ik kan niet geloven in Jezus" nog herinnert: over vier weken ga ik - eindelijk - "ja" zeggen op de belofte die God mij destijds bij mijn doop gedaan heeft... :-)

Iemand nog goede ideeën om in de dienst te doen? Qua muziek, qua dingen voorlezen en qua dingen uitdelen? Het is een kleine CGK (geen bewaar-het-pand-type, maar een praiseband hoef je dus ook niet te verwachten).
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 12 mei 2006 08:00

Allereerst: Gefeliciteerd!

Het hangt natuurlijk af van wat de kerk pruimt en met wie je samen belijdenis doet.

Persoonlijk vind ik het lied "Neem mijn leven, laat het Heer" een mooi passend lied waarin je ook getuigt.

Na de dienst kun je zakjes met Smoeltjes uitdelen met de tekst: "ik ben zo blij want Jezus stierf ook voor mij" :wink:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 mei 2006 08:09

leclerc schreef:Allereerst: Gefeliciteerd!

Het hangt natuurlijk af van wat de kerk pruimt en met wie je samen belijdenis doet.

Binnenkort gaan we met de dominee vergaderen over hoe we het gaan doen, dus hoe meer ideeën er zijn, des te meer kans is er dat er wat tussen zit wat de kerk te pruimen vindt... :-D

Persoonlijk vind ik het lied "Neem mijn leven, laat het Heer" een mooi passend lied waarin je ook getuigt.

Na de dienst kun je zakjes met Smoeltjes uitdelen met de tekst: "ik ben zo blij want Jezus stierf ook voor mij" :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2006 10:22

Tja ik zou zeggen, kies in ieder geval een aantal nummers uit voor tijdens de dienst.... Daarnaast vind ik het ook wel goed als mensen vertellen waarom ze belijdenis doen... en niet alleen maar "ja" zeggen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 12 mei 2006 11:30

Ik ga 4 juni belijdenis doen,
en ben nu ook druk bezig met iets te verzinnen om te zeggen. :)

Ik ga ook naar een CGK, maar er is bij ons wel een band.
Er zijn mooie feestelijke nummers uitgezocht,
zoals "Laat het feest zijn in de huizen". :)

Sommige van ons gaan een lied zingen,
en anderen hebben een bijbeltekst, of nog iets anders.
Ik heb nog geen idee wat ik wil zeggen/doen..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mei 2006 11:41

Toen ik belijdenis deed, heb ik mijn doopjurkje meegenomen en daarbij verteld dat ik m'n doop wilde bevestigen. Dat bracht ons op het idee om allemaal een voorwerp mee te nemen en aan de hand daarvan te vertellen waarom we belijdenis deden.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 12 mei 2006 11:59

Marnix schreef:Tja ik zou zeggen, kies in ieder geval een aantal nummers uit voor tijdens de dienst....

Dat gaan we inderdaad sowieso doen. Dit weekend maar eens bladeren in de verschillende zangbundels...

Daarnaast vind ik het ook wel goed als mensen vertellen waarom ze belijdenis doen... en niet alleen maar "ja" zeggen :)

We zijn in principe maar met een klein clubje, dus wellicht is dat een interessante optie.

AikonGirl schreef:Ik ga 4 juni belijdenis doen,
en ben nu ook druk bezig met iets te verzinnen om te zeggen. :)

Ah... ook met pinksteren dus! Wij ook!

Ik ga ook naar een CGK, maar er is bij ons wel een band. Er zijn mooie feestelijke nummers uitgezocht, zoals "Laat het feest zijn in de huizen". :)

Hmmm.... wij hebben ook af en toe wel een gelegenheidsbandje, en er zitten ook een paar mensen in de gemeente die bij een jongerenkoor zitten. Wellicht zou het interessant zijn om te vragen of ze ook wat willen doen.

Sommige van ons gaan een lied zingen, en anderen hebben een bijbeltekst, of nog iets anders. Ik heb nog geen idee wat ik wil zeggen/doen..

Klinkt als een grote groep! Wij zijn maar met z'n drieeën, dus het wordt iets minder uitbundig.

Lalage schreef:Toen ik belijdenis deed, heb ik mijn doopjurkje meegenomen en daarbij verteld dat ik m'n doop wilde bevestigen. Dat bracht ons op het idee om allemaal een voorwerp mee te nemen en aan de hand daarvan te vertellen waarom we belijdenis deden.

Klinkt als een leuk idee! Die doopjurk ging destijds echter de hele familie rond, en niemand weet nog waar dat ding gebleven is, maar wellicht kan ik wel een ander voorwerp verzinnen.

Eens vragen aan de dominee hoeveel ruimte we voor dat soort dingen gaan krijgen. De vorige belijdenisgroep schijnt een broodmaaltijd geregeld te hebben voor de hele gemeente, na afloop van de dienst, maar die waren met z'n zevenen (ofzo). Dus dan gaat het allemaal wat eenvoudiger met regelen. Misschien zou ik mensen uit de kerk kunnen mobiliseren om een cake te bakken ofzo? Dan hebben we in elk geval iets feestelijks bij de koffie na afloop.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2006 12:36

als je de cake nou voor de dienst doet en er wat speciale ingredienten in doet krijg je de kerk wel op feestelijke muziek aan het swingen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 12 mei 2006 12:47

Elke zondagmiddag hebben wij een band,
dus bij ons wel logisch dat er bij zo'n feestelijke dienst ook een band is.

Wij zijn met z'n 11-en, dus het wordt wel een lange dienst inderdaad. :)
Maar goed, ik zie er erg naar uit!

Wel mooi idee van Lalage, om met behulp van een voorwerp vertellen waarom je belijdenis doet..
Ik ga daar eens over nadenken...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 mei 2006 14:59

in mijn eigen belijdenisdienst (16 april) vond ik het volgende heel mooi:

binnenkomen tijdens het zingen van ps 108:1. Mijn hart o Hemelmajesteit

voordat de vragen gesteld werden werd er ps 139:14 gezongen. Doorgrond en ken mijn hart o Heer.
Na het antwoorden werd ons toegezongen psalm 17:4 Maak uwe weldaan wonderbaar. Enigzins gewijzigd.

Misschien kun je daarvoor mooie liederen opzoeken. Wij zingen alleen psalmen, dus vandaar.

TheEdge: van harte gefeliciteerd joh! Een hele fijne en gezegende dienst toegewenst, en bovenal Gods zegen

Aikongirl: jij ook van harte gefeliciteerd, Gods zegen en een hele fijne en gezegende dienst! (die dienst hoeft niet zo heel lang te duren hoor, wij waren met zn 20en, en we waren niet veel later uit)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2006 15:57

Hm ja, mooi om in de dienst een soort opbouw te hebben naar de belijdenis toe... en dan door...

na de belijdenis is bijv. Psalm 22 vers 10 (in mijn berijming, ik weet niet wat dat bij jullie is) wel mooi:

Gij hebt gehoord, geantwoord op uw tijd
Gepprezen zij uw naam, die ik belijd.
Temidden van uw volk roep ik verblijd:
Groot is de Here.
U die God vreest, wilt Hem eerbiedig eren
Laat zang en spel, o Jakobs zaad Hem prijzen
het koort van Israel Hem dank bewijzen:
God deed ons wel.

In het liedboek voor kerken staat ook een mooi belijdenislied:

U hebt uw woord gegeven,
nog voor ik u iets vroeg
Dat is voor heel mijn leven,
ja voor de dood genoeg.
Uw woord is daad, o Vader,
werd brood in de woestijn,
werd mens en is mij nader
dan wie mijnnaasten zijn.

Nu ik U heb gegeven
mijn woord op deze dag,
geef dat met heel mijn leven
ik daarvoor instaan mag,
dat ik het in mijn daden
waarmaak aan iedereen.
Maak zichtbaar uw genade
door mij en om mij heen.

God, die uw woord gegeven,
uw Zoon gezonden hebt
en nar zijn beeld het leven
van wie U kent herschept, -
wees door uw Geest met allen
die hebben ja gezegd
dat zij die staan niet vallen.
Maak Gij ons trouw en echt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 mei 2006 19:41

Ja, om dit te bespreken: Zij (die belijdenis doen) zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben. Tevens heeft God jou de belofte bij de doop niet gegeven, dat was maar een voorbeeld van de belofte, door gewoon kraanwater, lijk mij voor jou en je dominee een goed onderwerp.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2006 10:14

Zucht, Jantjes, dit topic is om ideeen aan te dragen en niet om de essentie van het belijdenis-doen te gaan bestrijden. Als je dat toch graag wil, maak daar dan ff een nieuw topic over... en lees voordat je daarmee begint eerst eens het doopformulier en wat info over de besnijdenis enzo... (en misschien eens wat over de historische discussie rondom Kuyper's veronderstelde wedergeboorte) :)

Maar doe dat niet hier...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 13 mei 2006 13:03

Bij ons zongen de belijdeniscatechesanten dat lied van
Heer ik kom tot U, neem mijn hart verander mij
Als ik kom tot U, vind ik rust bij U.
En Heer leer mij Uw wil
zodat ik U steeds dienen mag
enz

en het refrein:
Houdt mij vast, laat Uwe liefde stromen
Houdt mij vast, heel dicht bij Uw hart
en ik voel Uw kracht en stijg op als een arend
dan zweef ik op de wind,

Het staat in de opwekkingsbundel maar ik weet het nr niet. en de rest van de tekst ook niet zo goed :|

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2006 14:38

488 - De kracht van uw liefde is dat.

Terug naar “Archief”