Al een tijdje vraag ik me af of velen van ons hier op RefoWeb wel beseffen wie God is. In diverse topics zijn zaken naar voren gekomen als "Jezus is mijn vriend", "Jezus houdt van mij", "Hij is mijn pappa", "Ik mag ook mijn frustraties uiten tegenover Hem" etc. etc.
Ik vraag me af of de grootheid van God, het hoogste Opperwezen wel wordt gevoeld. Als ik lees dat jezus zich openbaarde aan Johannes op padmos, lees ik van Johannes: "En ik viel als dood neer". En dat terwijl hij toch omgang had gehad met Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde! En nu Johannes na de hemelvaart een ontmoeting heeft met Jezus, voelt hij de afstand, zodanig dat hij als dood neervalt.
Een ander voorbeeld in dit geval is de bekering van Saulus. Ook hij valt op de grond neer.
Als ik bovenstaande 2 voorbeelden zet tegenover de houding van velen tegenover God, kan ik niet anders dan concluderen dat er iets is veranderd. Zou God dan minder hoog en verheven zijn geworden? Zou Hij genoegen nemen met minder? Waarom dat Hij in de Bijbel nog bij een verschijning moest zeggen "Vreest niet"? Is dat achterhaald, ouderwets? Ik heb het gevoel dat we nu soms helemaal niet meer vrezen!