Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Heel kort... maar ik wil graag horen waarom jij nou in God (van de Bijbel) geloven, en hoe jij weet dat je geloof echt is.
Raido schreef:Heel kort... maar ik wil graag horen waarom jij nou in God (van de Bijbel) geloven, en hoe jij weet dat je geloof echt is.
Carl schreef:Raido schreef:Heel kort... maar ik wil graag horen waarom jij nou in God (van de Bijbel) geloven, en hoe jij weet dat je geloof echt is.
Lastig hoor. Wie is nou de God van de bijbel?
Een krijgsman-God die af en toe aanzet tot massamoord, of de Bron van Liefde uit 1 Johannes 3 en 4?
Beiden verschillen sterk van elkaar.
je broer
Carl
Heel kort... maar ik wil graag horen waarom jij nou in God (van de Bijbel) geloven, en hoe jij weet dat je geloof echt is.
Yael schreef:Carl schreef:Raido schreef:Heel kort... maar ik wil graag horen waarom jij nou in God (van de Bijbel) geloven, en hoe jij weet dat je geloof echt is.
Een krijgsman-God die af en toe aanzet tot massamoord, of de Bron van Liefde uit 1 Johannes 3 en 4?
je broer
Carl
Wie is de God van de Bijbel? De God die je leert kennen door de Bijbel lijkt mij, YHWH de God van Israel.
Dat is Krijgsman-God (die voor Israel vecht/opneemt), is ook de God van liefde. Wil je een heel beeld hebben van God, dan moet je wat er in de Bijbel staat nemen zoals het is.
Ben je daar niet toe bereid, dan kun je al gauw in de leugen van Marcion trappen, die beweerde dat de God van de Tenach (OT) een andere is dan de God is van het NT.
En smeet de Tenach uit het Canon.
ik vind het wel eng dat hij zo totaaal anders is in het OT, in het NT komen 5000 mensen tot bekering, en hoeveel mensen zijn er vermoord in de Naam van JHWH? Ik JHWH wel echt de God zoals Elohim was in het begin van de wereld? Of is JHWH de God van Israel, zoals Mozes Hem beschreven heeft, gebaseerd uit denkbeelden van onder andere de Egptische en Sumerische godsdiensten? Op het Sinai schiereiland zijn boeken gevonden waarin zowel Jahweh en Aresja in voorkomen (zelfs als partners..Wie is de God van de Bijbel? De God die je leert kennen door de Bijbel lijkt mij, YHWH de God van Israel.
Dat is Krijgsman-God (die voor Israel vecht/opneemt), is ook de God van liefde. Wil je een heel beeld hebben van God, dan moet je wat er in de Bijbel staat nemen zoals het is.
Jezus bracht ons een totaal ander godsbeeld dan wat Mozes ons gegeven heeft, God veranderde niet, wij zagen Hem opeens anders.Ben je daar niet toe bereid, dan kun je al gauw in de leugen van Marcion trappen, die beweerde dat de God van de Tenach (OT) een andere is dan de God is van het NT. En smeet de Tenach uit het Canon.
HOE! Hoe weet jij dat je geloof echt is! Ik geloof hetzelfde als jou, maar ik twijfelde me gisteren dood!Omdat God het elke keer bevestigt, dat het/mijn geloof echt is.
Waarom niet? Ik vind het ook fantatisch om gewoon bij Iemand met al mijn zorgen terrecht te kunnen, maar ik ben zo bang dat later als ik dood ben, ik sterf, en er dan gewoon geen God is, of nog erger een andere God..Net als Tijn zou ik niet meer zonder God kunnen of willen leven. Dan zou het leven hier geen nut meer hebben voor mij.
Mja, ik vind de OT-God soms eng veel op Marduk lijken.Hij is het belangrijkste in mijn leven. En om Zijn liefde voor het volk Israel, wat ik deel, door Hem.
Dat geloof ik ook.Het belangrijkste dat ik geloof dat Jezus Messias ook mijn zonde vergeven heeft! Het meest versteld sta ik toch wel dat God van mij houdt.
Raido schreef:ik vind het wel eng dat hij zo totaaal anders is in het OT, in het NT komen 5000 mensen tot bekering, en hoeveel mensen zijn er vermoord in de Naam van JHWH? Ik JHWH wel echt de God zoals Elohim was in het begin van de wereld? Of is JHWH de God van Israel, zoals Mozes Hem beschreven heeft, gebaseerd uit denkbeelden van onder andere de Egptische en Sumerische godsdiensten? Op het Sinai schiereiland zijn boeken gevonden waarin zowel Jahweh en Aresja in voorkomen (zelfs als partners..Wie is de God van de Bijbel? De God die je leert kennen door de Bijbel lijkt mij, YHWH de God van Israel.
Jezus bracht ons een totaal ander godsbeeld dan wat Mozes ons gegeven heeft, God veranderde niet, wij zagen Hem opeens anders.
HOE! Hoe weet jij dat je geloof echt is! Ik geloof hetzelfde als jou, maar ik twijfelde me gisteren dood!
Waarom niet? Ik vind het ook fantatisch om gewoon bij Iemand met al mijn zorgen terrecht te kunnen, maar ik ben zo bang dat later als ik dood ben, ik sterf, en er dan gewoon geen God is, of nog erger een andere God..
Mja, ik vind de OT-God soms eng veel op Marduk lijken.
Dat geloof ik ook.
Ik wil gewoon zekerheid, die ik 4 jaar niet heb, ik word daar gek van. Kan God niet een keer een briefje uit de Hemel laten vallen waarop staat: Harm-Jan ik hou van je! Maar dat is teveel gevraagt..
Carl schreef:Yael schreef:Carl schreef:Raido schreef:Heel kort... maar ik wil graag horen waarom jij nou in God (van de Bijbel) geloven, en hoe jij weet dat je geloof echt is.
je broer
Carl
Wie is de God van de Bijbel? De God die je leert kennen door de Bijbel lijkt mij, YHWH de God van Israel.
Ik denk er niet over!
Daarmee zou ik de God van het slotvers van Psalm 16 bepaald onrecht doen.
Zoals ik God ervaar is Hij het beste te kenschetsen als geestelijk Licht, zich uitend in pure, onvoorwaardelijke, haast bovenmenselijke Liefde.
Ja dat weet ik ook allemaal wel, en dat geloof ik ook allemaal wel. Gods goed is niet ons goed, maar ik vind het altijd wat vreemd. 18.000 mensen uitmoorden om een of ander iets wat uitgepraat kan worden. (Om maar niet over de positie van vrouwen te spreken).JHWH is zoals de Bijbel Hem beschrijft, Uniek, er is niemand zoals onze God. Totaal anders in het NT is Hij niet, persoonlijk vind ik juist nadat ik de Tenach ook intensief ben gaan lezen.. Dat ik juist God steeds beter leer kennen. Ook de kant van oorlog, Zijn strijd voor Israel. Maar ook tegen Israel, als het Zijn geboden niet onderhoudt. Het Verbond heeft wel 2 kanten namelijk.
Waarom doet Hij dat nu dan niet? Waarom is Nederland niet gereduceerd tot een hoop je as? Waarom moorden wij nou geen hele volkeren uit? Dat is toch Gods wil? (of was het stiekem gewoon de wil van het volk Israel, en is dat later in Babylon op deze manier opgeschreven?)God gruwt van de zonde. En gebruikte Israel om zondige volken uit te roeien. (wat ook niet helemaal gebeurd is.)
Dat klopt, maar ik zie persoonlijk soms wat teveel grote verschillen tussen de OT-God en de NT-God. De OT-God gooit een hele familie dood met stenen omdadt de beste man wat dingen gestolen had. De NT-God zegt dat de persoon die geen zonden heeft de eerste steen moest gooien. Hoe kan dat dan? Bedenkt God zich dan op eens?Maar wat zou er gebeuren als je zegt: ik neem het Nieuwe Testament want dat Godsbeeld staat mij aan, maar de Tenach gooi ik in de kachel want met dat beeld van God kan ik niet overweg. Dan valt heel het nut van de Messias en Gods verbond met Israel weg.
Compleet anders ja, zonder Jezus was die godsdienst niets anders dan de rest eigenlijk. Men offerde reusachtige hoeveelheden dieren (wat toch niet hielp), men voerde oorlogen in de Naam van God, men genas in de Naam van God.. etcetra.Jezus maakte het compleet, niet anders.
En daar zie je JHWH? Ik pak zovaak mijn fiets, maar kom je daar door dichter bij Hem? Ik snap het gewoon alemaal niet meer. Zeg het tegen Hem klinkt alsof ik dat niet doe, ik bid al 5 jaar, waar is Hij? Ik mis Hem zovaak.. Maar ik weet dat Hij er is, omdat jullie geloven..Zoiets kun je denk ik ook beter tegen Hemzelf vertellen. Dat je eraan twijfelt enz. *pak je fiets en rij een rondje doe ik ook vaak*
Ach, ik ben gewoon doodnormale dingen als dingen van God gaan zien (wat uiteraard ook van God is), maar is dat dan geloof?Omdat ik God als het Doel zie, de Bron, als dat weg zou vallen zou al het andere ook inhoudsloos worden denk ik. Ik heb het gevoel dat veel dingen wat mij interesseert ook indirecht met Hem in verband staat.
Er vanuit gaande dat de christelijke religie, de joodse religie en de reformatorische vorm van die christelijke religie juist zijn kan ik mij daar in vinden. Er is toch een Jezus die stierf voor zondaren die Hem aanriepen? Echt geloof is toch niet een misschientje? WAAROM KAN IK DAN NIET VERTROUWEN!?In de Reformatorische kerken zeggen ze dit weleens: we zijn allemaal zondaars en hebben niks beters dan de hel verdiend en alles wat je daarboven krijgt is genade. Wat vind je daar dan van?
dat is het punt. Hoe kun je vertrouwen op iets wat je nooit ziet of voelt? Dan door dingen die ook op andere manieren te verklaren zijn? God werkt niet meer op een tegen-logische weg..Vertrouw, geloof Hem!
Raido schreef:Ja dat weet ik ook allemaal wel, en dat geloof ik ook allemaal wel. Gods goed is niet ons goed, maar ik vind het altijd wat vreemd. 18.000 mensen uitmoorden om een of ander iets wat uitgepraat kan worden. (Om maar niet over de positie van vrouwen te spreken).
Waarom doet Hij dat nu dan niet? Waarom is Nederland niet gereduceerd tot een hoop je as? Waarom moorden wij nou geen hele volkeren uit? Dat is toch Gods wil? (of was het stiekem gewoon de wil van het volk Israel, en is dat later in Babylon op deze manier opgeschreven?)
Dat klopt, maar ik zie persoonlijk soms wat teveel grote verschillen tussen de OT-God en de NT-God. De OT-God gooit een hele familie dood met stenen omdadt de beste man wat dingen gestolen had. De NT-God zegt dat de persoon die geen zonden heeft de eerste steen moest gooien. Hoe kan dat dan? Bedenkt God zich dan op eens?
Compleet anders ja, zonder Jezus was die godsdienst niets anders dan de rest eigenlijk. Men offerde reusachtige hoeveelheden dieren (wat toch niet hielp), men voerde oorlogen in de Naam van God, men genas in de Naam van God.. etcetra.
En daar zie je JHWH? Ik pak zovaak mijn fiets, maar kom je daar door dichter bij Hem? Ik snap het gewoon alemaal niet meer. Zeg het tegen Hem klinkt alsof ik dat niet doe, ik bid al 5 jaar, waar is Hij? Ik mis Hem zovaak.. Maar ik weet dat Hij er is, omdat jullie geloven..
Ach, ik ben gewoon doodnormale dingen als dingen van God gaan zien (wat uiteraard ook van God is), maar is dat dan geloof?
dat is het punt. Hoe kun je vertrouwen op iets wat je nooit ziet of voelt? Dan door dingen die ook op andere manieren te verklaren zijn? God werkt niet meer op een tegen-logische weg..
*en ik wil hier helemaal niet over denken en praten, ik wil op bed liggen janken en weten dat Jezus echt is*
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten