filosofie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pippylangkous
Verkenner
Verkenner

filosofie

Berichtdoor pippylangkous » 26 feb 2003 13:48

Mag je als christen filosoferen?hadden pas discussie over thuis ik zei van wel bv waarom is gras groen me ma zij van niet ik zei het omdat je dan juist het mooie in gaat zien van Gods schepping omdat je het niet kan beredeneren maar dat God het zo heeft gemaakt. (maar zie God zag dit alles en zei dat het goed was)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 feb 2003 13:49

waarom filosoferen, als het goed is?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 26 feb 2003 14:21

Ik ben van mening dat je juist met filosoferen de schepping kan eren. Door je te verbazen over al het moois dat er op deze wereld is en het mirakel dat het kan bestaan.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 26 feb 2003 15:41

Filosoferen is niet slecht, mits je uitgangspunt goed is. Veel beduidende theologen filosofeerden ook of verwerkte uitkomsten uit de filosofie in hun theologie.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 feb 2003 20:45

Zo toch nog een reactie, ik had me voorgenomen om dit niet te doen als ik thuis ben. Maar nu er filosoferen staat, wil ik toch laten merken dat ik daar een voorstander van ben. Ik krijg er zelf les in op school, en het is ontzettend leuk om het te doen. Filosoferen is niet maar zo iets. Het heeft wel nut. Vaak denken mensen waar slaat dat op, maar tegenwoordig worden de toekomstige leerkrachten hiervoor opgeleid. Het zal dan dus wel nut hebben, als kinderen/ mensen dit doen. We hebben het er op school over gehad, ik zal dus wat punten neertikken.
1. Bij filosoferen leer je elkaars mening respecteren, dit gaat makkelijker omdat het eigenlijk om niets gaat.
2. Je leert bij filosoferen argumenten aan te dragen, en die te verdedigen.
3. Bij filosoferen ga je logisch nadenken.
4. Je gaat oplossingsgericht denken, maar omdat er geen andwoord op komt, stimuleer je het denken, op een oplossende manier. ( t lijkt wel een filosofische zin)
Er zijn nog wel meer punten, maar dan moet ik de spullen erbij halen, en daar heb ik even geen zin in.

Ik heb vooral gefilosofeerd over allerdaagse dingen. Niet over de schepping of zoiets. Maar ik denk dat je door het filosoferen toch meer eraan gaat denken, doordat je heel diep en goed zit na te denken. Het is echt een keer de moeite waart om het te doen als je die kans krijgt. Ik denk dat het vaak een drempel is voor mensen, dat ze denken dat het onzin is, zonder dat ze precies weten wat het inhoud.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 26 feb 2003 21:23

volgens mij is filosoferen juist heel goed.

En trouwens, denk es aan Augustinus, hij was ook een groot filosoof.

En Paulus toch ook wel.

Ik geloof dat God niet wil dat we alles gewoon aannemen en over ons heen laten komen
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 feb 2003 21:26

ik doe niks anders.. :) soort hobby van me.

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 26 feb 2003 22:29

Filosoferen kan goed of slecht zijn. Voor Augustinus en Pascal was het bijvoorbeeld een stimulerende factor voor hun geloof. Voor Nietzsche werkte het averechts. It can go both ways...
Afbeelding

Terug naar “Archief”