opwekking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

davidd
Verkenner
Verkenner

opwekking

Berichtdoor davidd » 19 aug 2005 13:14

ik bezoek op zondag de baptistenkerk,(ik kom alleen voor de preek/bijbelstudie) daar mixen ze liederen door elkaar, dan opwekkinsliederen, dan j.d.h. heel soms een psalm, maar daar was al een topic over.

ik ben benieuwd naar de reacties, want ik heb er veel negatieve en kwade gehad onder de wat ``vrije`` christenen.

ik weet verder weinig af van ritmisch hele/halve noot berijming dit of dat, maar nu komt ie;

ik vind/denk dat er een gevaar ligt in het te eenzijdig zingen van opwekkingsliederen.en die eenzijdige inhoud zelf. dat als je niet wedergeboren bent en de HELE bijbel kent je een vals beeld kan krijgen van God. die alleen lieve God.
sinterklaas en niet ook Heilig, rechter en machtig/rechtvaardig.
het is vaak in de trent van; IK heb u nodig IK hou van u liefde, wilt u MIJ helpen , IK ben zo zielig, IK IK IK IK.
beetje eenzijdig enzo......

wat vinden jullie?

hier onder een citaat van onze voorganger.(die nu alleen nog maar lesgeeft aan c h e en v u.)

**

Henk Bakker over de Opwekkingsliederen

(Bakker is baptistenvoorganger)

Henk Bakker is huiverig voor de waarde van het 'oppervlakkige gevoel' dat volgens hem in veel Opwekkingsliederen naar voren komt.

Enkele citaten

"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."

"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."

"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"

(Bron: Visie nr. 38, 2003, p. 73)
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 19 aug 2005 13:24

Er is een topic over opwekking :D
Kun je kijken

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 aug 2005 13:27

Die discussie staat momenteel in het archief.

Maar ik ben het er wel mee eens dat veel opwekkingsliederen minder diepgaand en bijbels dan de psalmen zijn (hoewel je bij de berijmde versies van die psalmen soms ook je kanttekeningen kunt plaatsen, maar dit terzijde).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 19 aug 2005 14:41

Het wezenlijke verschil tussen Opwekkingsliederen en de Psalmen en Gezangen is, dat opwekkingsliederen uitgaan van wat de mens doet naar God toe.
Psalmen en Gezangen (gegrond op de Bijbel) gaat uit van wat God doet naar de mens toe.
De richting is dus anders.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 19 aug 2005 15:00

Riska schreef:Het wezenlijke verschil tussen Opwekkingsliederen en de Psalmen en Gezangen is, dat opwekkingsliederen uitgaan van wat de mens doet naar God toe.
Psalmen en Gezangen (gegrond op de Bijbel) gaat uit van wat God doet naar de mens toe.
De richting is dus anders.

Ahha, zo heb ik dat nog nooit gehoord!
Maar uiteindelijk is het wel weer zo dat alles wat de mens naar God toe doet ook weer van God komt....

Daarnaast vind ik opwekking best, psalmen en gezangen ook best. Je moet er alleen wel een bepaalde lijn in trekken. Alleen maar opwekking zingen is alleen maar halleluja zingen, een combinatie is volgens mij veel beter...
Tuurlijk zit er tussen opwekking muziek voor als je geloof op een laag pitje draait en op een hoge... maar ik vind dat je niet alles klakkeloos kan aannemen.

Ik vind bijvoorbeeld ook alleen maar halleluja zingen (dat is niet de hele opwekking hoor :wink:) een beetje onzin, maar ja dat is mijn mening.

Btw.: ik heb superveel opwekking op mn pc en heb de teksten van alle opwekkingsliederen... dus ik ken ze wel :)
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Riska

Berichtdoor Riska » 19 aug 2005 15:18

Frekje,

Ik heb totaal geen bezwaar tegen opwekkingsliederen hoor. Ik zing ze ook vaak vrolijk mee als ik ze beluister.
Het is juist wat je zegt: het een moet het ander niet uitsluiten. Een combinatie van de twee kan heel goed.
(Al ben ik zelf van een generatie, die zich toch het meest thuisvoelt bij de prachtige Psalmen en Gezangen!)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 aug 2005 16:23

het verschil zit hem echt niet in het wel of niet ritmisch,

maar wel zoals jij en die voorganger ook al aangeven, juist in de inhoud,
zeker er zijn mooie en best wel diepgaande liederen bij,

maar helaas ook een groot deel is erg oppervlakkig, en gaat er alleen vanuit dat alles leuk en lief en aardig en heerlijk is... beetje te opgewekte stemming dus.

Ik denk dat je hier sowieso voor moet waken dat je niet te eenzijdig met muziek voor God omgaat, want goede aanbiddings en verootmoedings muziek is er genoeg, wij blijven alleen vaak bij dat beetje hangen wat ons het leukste klinkt of juist mee opgegegroeid zijn.

Wel heb ik mijn twijfels bij de bijbelse getrouwheid van sommige opwekkings nummers, maar voglens mij zijn er wel meer die dat hebben ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2005 18:08

Daarom ben ik ook blij met Psalmen voor Nu :)

davidd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor davidd » 19 aug 2005 19:33

Lalage schreef:Daarom ben ik ook blij met Psalmen voor Nu :)

de lalage van flevo forum?:P

ja? groet
nee? groet.

*ontopic*

Kol 3,16
Laat Christus’ woorden in al hun rijkdom in u wonen; onderricht en vermaan elkaar in alle wijsheid, zing met heel uw hart psalmen en hymnen voor God en liederen die de Geest u vol genade ingeeft.

kan ik niks op zeggen. de bijbel is daar duidelijk.

maar waarschuwen tegen eenzijdigheid en mensenlijke liederen bijbels toetsen is goed, sterker nog een must.
toets alles behoud het goede.

een waakzame terughoudende houding is beter dan zomaar mee-zingen .
(niet dat die liederen allemaal per defenitie fout zijn)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 aug 2005 23:44

Ik heb het idee dat opwekking met het vertalen van goede hymns toch wel weer goede liederen toevoegen. (Over de taal laat ik me verder niet uit).

Er is een ding wat je in de psalmen tegenkomt en niet in Opwekking en dat is het gebed om de ondergang van vijanden. Maar deze psalmen worden ook in de reformatorische kerken vaak overgeslagen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 aug 2005 13:49

davidd schreef:

ja? groet
nee? groet.

jah, hallo david ;) Misschien dat je je hier wel iets meer thuisvoelt dan daar.

davidd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor davidd » 20 aug 2005 13:55

Lalage schreef:
davidd schreef:

ja? groet
nee? groet.

jah, hallo david ;) Misschien dat je je hier wel iets meer thuisvoelt dan daar.

its a small world indeed.

hahaah ja idd, gespuis daar op flevo, schorem :P :P

ik vind dit nu al een super site!

als ik je vraag omdraai en kaats?

ok, ontopic :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: opwekking

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2005 14:14

davidd schreef:ik bezoek op zondag de baptistenkerk,(ik kom alleen voor de preek/bijbelstudie) daar mixen ze liederen door elkaar, dan opwekkinsliederen, dan j.d.h. heel soms een psalm, maar daar was al een topic over.

ik ben benieuwd naar de reacties, want ik heb er veel negatieve en kwade gehad onder de wat ``vrije`` christenen.

ik weet verder weinig af van ritmisch hele/halve noot berijming dit of dat, maar nu komt ie;

ik vind/denk dat er een gevaar ligt in het te eenzijdig zingen van opwekkingsliederen.en die eenzijdige inhoud zelf. dat als je niet wedergeboren bent en de HELE bijbel kent je een vals beeld kan krijgen van God. die alleen lieve God.
sinterklaas en niet ook Heilig, rechter en machtig/rechtvaardig.
het is vaak in de trent van; IK heb u nodig IK hou van u liefde, wilt u MIJ helpen , IK ben zo zielig, IK IK IK IK.
beetje eenzijdig enzo......

wat vinden jullie?

hier onder een citaat van onze voorganger.(die nu alleen nog maar lesgeeft aan c h e en v u.)

**

Henk Bakker over de Opwekkingsliederen

(Bakker is baptistenvoorganger)

Henk Bakker is huiverig voor de waarde van het 'oppervlakkige gevoel' dat volgens hem in veel Opwekkingsliederen naar voren komt.

Enkele citaten

"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."

"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."

"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"

(Bron: Visie nr. 38, 2003, p. 73)

Ik ben niet zo heel erg thuis in opwekkingsliederen.
Maar die citaten liegen er niet om.
Mensen zijn over het algemeen niet zo erg waarheidsgetrouw. Zo heb ik ook het idee dat er onder de term 'relatie met God' heel wat ideeën schuil gaan die vaak nogal zweverig zijn, en niet op de Bijbel te gronden. Ideeën die totaal niets te maken hebben met hoe de Bijbel die relatie benoemt, en hoe dat verder concreet en in voor ieder begrijpelijke termen gestalte krijgt: בְּרִית (= berit = verbond).
Een hoop volksreligiositeit, volkstheologie, die de Bijbel niet echt als grond heeft.
Het speelde in de tijd van de vroege kerk al volop, en kwam zelfs de kerk binnen in de vorm van mariaverering en heiligencultus.
Met de Reformatie is het virus van de buitenbijbelse volksreligiositeit echt niet uit de lucht verdwenen. Integendeel, ook vandaag leeft het nog volop.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2005 00:34

Hm, we hebben onlangs ook al een topic van 50 pagina's hierover gehad. Maar dat wist jij vast ook niet :D

Om maar even op de citaten in te gaan.

Hoe komt die beste man hierbij? Het grootste deel van de opwekkingsliederen zijn direct op bijbelteksten gebaseerd en vaak zelfs (hedendaagse) vertalingen van bijbelteksten.

Het enige is inderdaad dat het bijna allemaal lofliederen zijn.... en dat het ook wel goed is om niet te eenzijdig te zijn, zoals de psalmen dat ook niet waren... en daarnaast dus ook andere liederen te zingen. Maar dat er een armoede aan de historische bijbelse indenteit is klopt absoluut niet.

Dat moet niet..... net zo min als dat je tegen je vrouw MOET zeggen dat je van haar houdt. En toch doe je dat regelmatig....... Dus... praat niet over moeten...... en over Gods liefde zingen..... als je Christus kent mag dat!

Zeg je dat ook over de lofliederen van de psalmen? Is het leegte, onvervulde verlangens als de Geest mensen vervuld zodat ze God gaan prijzen? Wake up.... en hou eens op met tegen moderne dingen aangeschoppen.

Duidelijk is dat deze criticus blijkbaar graag tegen Opwekking aanschopt. Waarom? Omdat ze te modern zijn? Omdat het vooral lofliederen zijn en deze man een heel ander beeld van God heeft? Ik weet het niet.... maar de kritiek is ongefundeerd, ongegrond en slap onderbouwd. En derhalve niet al te serieus te nemen.

Dat hij het gevoel als oppervlakkig ziet omdat hij elementen mist die in psalmen meer naar voren komen, dan moet hij aankaarten dat het goed zou zijn om daar ook aandacht aan te besteden, maar niet op basis van zijn gevoel opwekking de grond in proberen te stampen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2005 08:14

Borkdude ontdekte pas het volgende: Aanbidden doe je niet alleen omdat het zo leuk voor God is, maar ook omdat het voor jezelf goed is. Het is niet zo dat door aanbidden God bij de mens komt, maar het is een manier om jezelf open te stellen voor God, terwijl Hij allang in de buurt was.

Terug naar “Archief”