een doel in je leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

een doel in je leven

Berichtdoor janneman83 » 11 aug 2005 19:44

Ik zelf heb wel eens negative buien. Waarin ik me afvraag wat ik in dit leven doe en wat voor een nut dat allemaal heeft. Je doet wat. Soms iets goeds, soms iets verkeerds. Soms is het gezellig en leuk en de andere keer het tegen over gestelde en de dagen gaan vanzelf voorbij. Zonder dat je de nut er van inziet. Zo nu en dan behaal ik behaal ik bepaalde dingen die ik graag zou willen berijken. Maarja of dat het leven nauw nuttig maakt.. voor mij niet echt. Ik blijf me afvragen waarom ik hier op de aardbol (zou) rond lo(o)p(en)

Gelukkig zijn het buien. de andere keren heb ik dus lol en vermaak ik me prima maar dan ga ik weer eens na denken en wat piekeren en kom dan vervolgens weer bij die vraag... sommige mensen hebben wel eens tegen mij gezegd: je kan toch leven voor God.. en andere varianten daarop. helaas helpt dat bij mij niet echt. (Dat komt mss ook wel omdat ik niet echt heel erg gelovig ben.)

zijn er mss mensen die hier ervaring mee hebben of mij mss een antwoord op mijn vraag kunnen geven of een advies???

groetjes Janneman
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 aug 2005 20:43

ik herken heel veel in je verhaal.

Je doel in je leven, wat is het???? Dat moet je ontdekken, want een doel hebben we allemaal.

Ik heb de laatste tijd ook vaak buien, dat ik mijn doel (ik weet hem) niet zie. Toch weet ik dat die er is. Als ik zo'n bui heb, is het enigste wat helpt naar God vluchten, al vind ik het dan juist zo verschrikkelijk moeilijk.

Het enigste wat ik je kan zeggen is: probeer samen met God je doel te bepalen in je leven.
Ik zeg het nu wel zo makkelijk, maar je schrijft dat je neit echt gelovig bent. Dan is het denk ik beter dat je eerst gaat nadenken over God en jezelf. Wie is God voor je. Ga moeite doen om Hem beter te leren kennen, want ik kan je op een briefje geven dat Hij het zo waard is om Hem beter te leren kennen. Als je Hem kent, dan zul je ook je doel gaan zien.

dit is wat ik je kan zeggen (uit eigen ervaring)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 12 aug 2005 15:52

Wel herkenbaar!
Het doel in dit leven is God, voor mij tenminste wel! Toen ik niet geloofde voelde ik altijd een bepaalde leegte in me, soms keek ik uit mn raam en dacht ik: wat heb je hier nou eigenlijk aan? Beetje leven, verdriet en blijdschap en dood ga je. Dat was het dus, dat leven.
Nu is die leegte gevuld! Nu moet je niet denken dat ik me nooit meer rot voel hoor, maar nu is God er waar ik bij terecht kan en dan voel ik me niet meer alleen. Mijn leven richt ik nu ook in voor God, God is het middelpunt. Dat is dus mijn doel.

Ik wens je dit doel ook van harte toe,
sterkte!

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Re: een doel in je leven

Berichtdoor Johnny99 » 12 aug 2005 19:14

janneman83 schreef:Ik zelf heb wel eens negative buien. Waarin ik me afvraag wat ik in dit leven doe en wat voor een nut dat allemaal heeft. Je doet wat. Soms iets goeds, soms iets verkeerds. Soms is het gezellig en leuk en de andere keer het tegen over gestelde en de dagen gaan vanzelf voorbij. Zonder dat je de nut er van inziet. Zo nu en dan behaal ik behaal ik bepaalde dingen die ik graag zou willen berijken. Maarja of dat het leven nauw nuttig maakt.. voor mij niet echt. Ik blijf me afvragen waarom ik hier op de aardbol (zou) rond lo(o)p(en)

Gelukkig zijn het buien. de andere keren heb ik dus lol en vermaak ik me prima maar dan ga ik weer eens na denken en wat piekeren en kom dan vervolgens weer bij die vraag... sommige mensen hebben wel eens tegen mij gezegd: je kan toch leven voor God.. en andere varianten daarop. helaas helpt dat bij mij niet echt. (Dat komt mss ook wel omdat ik niet echt heel erg gelovig ben.)

zijn er mss mensen die hier ervaring mee hebben of mij mss een antwoord op mijn vraag kunnen geven of een advies???

groetjes Janneman

Ha Janneman.

Ja dat herken ik heel erg. Omdat ik dat zelf heel lang zo ervaarde. Wat doe ik hier? Als het waar is dat er een eeuwig leven is, dan is mijn leven dus begonnen en stopt het nooit meer. Waarom ben ik geboren? Van mij had het niet gehoeven. Of: was ik maar nooit geboren (Job).
Die gedachten spelen dan door je hoofd.
Je zegt: het zijn maar buien, meestal heb ik wel lol en vermaak ik me prima. En daar ben je ook vaak mee bezig en daarmee kom je de dagen ook wel door. Maar plezier is zo tijdig. Dat is vandaag, maar morgen kan er alweer verdriet zijn.
De Heere is de enige die deze leegte op kan vullen. Weet je wat de Heere Jezus zei?

Johannes 12:46
Ik ben een Licht, in de wereld gekomen, opdat een iegelijk, die in Mij gelooft, in de duisternis niet blijve.

Johannes 6:35
Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Johannes 4:14
Maar zo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.

Johannes 14:6
Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Is dat niet geweldig? Mijn advies is daarom:
Job 8:5,6
Maar indien gij naar God vroeg zoekt, en tot den Almachtige om genade bidt; Zo gij zuiver en recht zijt, gewisselijk zal Hij nu opwaken, om uwentwil, en Hij zal de woning uwer gerechtigheid volmaken.

Jeremia 29:13
En gij zult Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij zult vragen met uw ganse hart.

Jesaja 55:6
Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.

Je zegt dat je niet zo gelovig bent, en je wijst dat al aan als een oorzaak voor deze leegte. Ik ben er van overtuigd dat dat de oorzaak is.
Het is pure genade als je de Heere mag leren zoeken, maar dat hoeft je er niet van te weerhouden om de Bijbel te lezen en Hem om hulp te smeken. De Heere zegt zelf dat Hij een Beloner is van degenen die Hem zoeken (Hebreën 11:6).

Ik hoop dat deze onberouwelijke keuze in jouw hart geboren mag worden, en dan zul je ervaren dat Hij een Schild is, degenen die op Hem betrouwen (2 Samuël 22:31).
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 13 aug 2005 14:58

Heel strikt genomen is de mens geboren om a) iets voor de medemens te betekenen (d.m.v werk) b) te trouwen c) nageslacht voor te brengen en d) weer van deze wereld te verdwijnen.
Als je het zo ziet is het inderdaad allemaal ontzéttend saai, maar ik denk dat iedereen wel een droom heeft. Maakt niet uit wat. Als je die droom naleeft heeft het voor jezelf zin gehad!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 aug 2005 16:06

Om het doel van je leven te ontdekken, moet je bedenken wie je Schepper is: God, de Aanwezige. Hij heeft je niet zomaar gemaakt! Ik denk dat het doel van een mensenleven is: genieten van Jezus en dat uitstralen naar anderen. Dat is de basis. Alle anderen dingen vloeien daaruit voort, zoals het gebruiken van je gaven en talenten om God te eren en relaties met andere mensen.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 15 aug 2005 15:51

Wat soms heel moeilijk kan zijn, maar wel heel belangrijk is: BID!
En dat hoeven geen lange gebeden te zijn, of met deftige oudewetse woorden. Bid met je eigen woorden. Zeg Hem wat je dwars zit, wat je moeilijk vindt. En dat zijn soms maar een paar woorden.

7 Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.
8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.
9 Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven?
10 En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven?
11 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 aug 2005 16:56

Tja, ik heb meerdere doelen hoor :)
Mijn grootste doel is om ooit bij mijn echte Vader te komen, en altijd te zijn. Dat is mijn grootste doel.

Maar er zijn veel meer subdoelen hoor.
Zoals een leven opbouwen met mijn vriend
Mijn studie voltooien en daar iets mee gaan doen
Nieuwe mensen leren kennen
Niet op een rotmanier oud worden en oud zijn

Tja, niet aan alles kun je zelf iets doen, maar tzijn wel doelen :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 16 aug 2005 00:36

Hmm die negatieve buien zijn heel erg herkenbaar! K heb er vaak last van, pieker dan over van alles van het leven, het waarom, hoe etc. Soms heb ik zelfs van die buien zonder dat ik eigenlijk weet waarom enzo.. en kan ik alleen maar een beetje loos voor me uitkijken, in mn bed liggen etc.
Het belangrijkste doel in mijn leven is om bij God te komen!
Alleen nu moet ik zeggen dat ik dat doel vaak genoeg kwijt ben, en alleen maar over andere zaken kan piekeren en denken, en God gewoon helemaal kwijt ben.. gelukkig vind ik God dan meestal ook weer terug!
Hmm ik ben heel slecht in het precies onder woorden brengen wat ik bedoel enzo... ik heb net op mn web-log een stukje geschreven wat hier opzich wel wat raakvlakken mee heeft, misschien dat t niet helemaal bij dit topic past, maar ik zal het toch ff posten...

johanne.web-log.nl schreef: Lang geleden, steeds geen zin in loggen heheh.. maarr vooruit: hier een nieuwe log!

Ik heb best wat oude logs etc. van mezelf doorgelezen en ik kom erachter dat ik altijd maar aan het zeuren ben over zeer onbelangrijke dingen... En niet alleen in mn logs; ook in mn gedachten enzo.
Schrik niet ;)

Ik wil graag een goed (naja iig normaal) figuur hebben, dan voel ik mezelf veel leuker, zekerder etc. Ik wil zoveel, ik wil een boerderij ergens waar het rustug is, ik wil een eigen auto, ik wil veel vrienden, ooit ook een vriend (iig iemand van wie je weet dattie er voor 1000 % voor je is, van je houdt etc.) Ik wil veel leren, leuke dingen doen.. Normaal zijn en net als iedereen denken en situaties etc. begrijpen. Ja ik wil heel veel. Over dit soort zaken kan ik me allemaal zo druk maken..
Tot je je in andere zaken gaat verdiepen en je er achter komt dat dit eigenlijk helemaal het belangrijkste niet is... Leuk hoorr een mooi figuurtje, maar als je onder een auto loopt ben je toch dood...

Zoek eerst het koninkrijk van God!

Veel te vaak ben ik bezig met aardse zaken.. combineer ik God en de wereld maar een beetje.. maar dat is de bedoeling niet.. De bijbel zegt hierover:" Daarom verzaken wij onze plicht niet. Ook al gaat ons uiterlijke bestaan verloren, ons innerlijke bestaan wordt van dag tot dag vernieuwd. De geringe last die we tijdelijk te dragen hebben, brengt ons een eeuwige luister, die alles omvat en alles overtreft. Wij richten ons niet op de zichtbare dingen maar op de onzichtbare, want de zichtbare dingen zijn tijdelijk, de onzichtbare eeuwig.

We moeten ons veel meer op God richten dan op aardse zaken. Natuurlijk hebben we onze plannen en dromen die we willen verwezenlijken, maar we moeten goed realiseren dat dat niet het belangrijkste hier op aarde is. Eerst God, en dan de rest.

Ik vind dat ook erg moeilijk, ik zit ook 'heel diep' in de dingen hier op aarde.. Maar dan lees je 's avonds in de bijbel en toen werd ik er ineens weer aan herinnerd, stilgezet bij deze tekst.
En ik denk dat het het belangrijkste is om andere mensen hier ook op te wijzen, stil te zetten hierbij. Mensen, zoek God voordat het te laat is!

*dominee Elske heeft gesproken ;)*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 aug 2005 18:37

Waarom zou je eigenlijk een doel in je leven moeten hebben? Kan je leven an sich al geen doel zijn?

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 16 aug 2005 19:25

Tja....dat vraag ik me nu ook af... Vraag mezelf ook wel eens af met welk doel ik leef! Maar..moet je een doel hebben?? Ik kom daar niet uit...
Natuurlijk zijn er dingen die ik anders wil...en dingen die ik wil bereiken!! Maar..ik kan niet zeggen dat het doelen zijn waarvoor ik leef!
Is het leven eigenlijk daarvoor...om een doel,of meerdere doelen te hebben?
(Klinkt misschien beetje vaag...weet niet goed hoe ik het onder woorden moet brengen...)
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 20 aug 2005 20:08

sorry mensen dat ik zo lang niet heb gereageerd.

tja, mss is het punt wel zoals de meeste van jullie zeggen dat ik Jezus niet als de middel punt van mijn leven is.
Verschillende jaren geleden geloofde ik wel en probeerde (ik verplichte het mezelf) om dichter biuj God te komen. Helaas ben ik alleen verder bij hem vandaan komen te staan en ga ik nu niet meer elke zondag 2x naar de kerk. Zelf heb ik nu ook grote vraag tekens bij het geloof.. van is het waar dat er een God bestaat en waarom zou het geloof waar ik mee ben opgevoed het WARE geloof zijn?
Ik zie een vriendin van mij de zelfde weg gaan als ik die ben gegaan.. zij was een paar maanden geleden fanatiek wat geloof betrefd. ze nam mij mee naar de kerk enz. Ook zij verplichte haar zelf om te geloven. ze dwong zich er als het ware toe zoals ik dat hebt geprobeerd.. helaas zie ik haar nu ook van het geloof afwijken en dat alles steeds minder wordt (op het geloofs gebied dan)

Mischien hebben jullie wel gelijk van dat God weer in het midden van mijn leven moet staan om de zin van het leven weer te voelen. Ik ben alleen bang dat ik dat niet meer kan om God weer echt in het centrum van mijn leven te zetten. :(

Waarom zou je eigenlijk een doel in je leven moeten hebben? Kan je leven an sich al geen doel zijn?

Ik denk niet dat ik je helemaal begrijp wat je bedoelt... Ik heb natuurlijk wel bepaaldse doelen in mijn leven. zoals vorderingen op me werk maken me rijbewijs halen enz... Maarja als je daar diep over na gaat denken en je afvraagt wat voor een nut het allemaal heeft dan kom ik tot de conclusie dat allemaal weinig nut heeft. het maakt je even wat gelukkiger en daar houd het meestal bij op.. soms wordt het door bepaalde doelen te behalen het leven voor een langere tijd wat makkelijker. Maar uiteindelijk is en blijft het geen doelen om voor te leven.

Je leeft wat, je bent af en toe vrolijk en af en toe depri en daarna is je leven weer voorbij. Wat voor nut heeft het dan om te leven??? Als ik het heel qru mag benaderen. dan kan ik eigenlijk net zo goed zeggen maak zoveel mogelijk lol en als je depresief wordt of het leven niet meer ziet zitten kan je net zo goed een eind aan me leven kan maken want het heeft allemaal uiteindelijk toch geen nut. Het maakt toch verder niet uit of je nu wel of niet op de aardbol rond loopt. Je kan toch toch geen dingen berijken die het leven zinvol kunnen maken. Tja dan kom ik idd weer bij het punt van het geloof die voor mijn (probleem) een oplossing aan bied... (alleen heb ik daar zo giganties veel moeite mee om er echt in te kunnen geloven )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 aug 2005 21:59

janneman: naar welke kerk ging je? Misschien past een andere kerk wel beter bij je. Het is maar een idee... Verder is twee keer naar de kerk gaan geen voorwaarde voor geloof. Voor mij is m'n bijbelkring veel belangrijker (al ga ik ook wel elke zondag naar een kerk). Misschien is dat ook wat voor jou?

Pauline

Berichtdoor Pauline » 21 aug 2005 09:06

Mijn doel in mijn leven weet ik nog niet.
Wel heb ik er weer alle vertrouwen in dat het wel goed komt met me, iets waar ik lange tijd aan getwijfeld heb tot ongeveer vorige week zaterdag.
Toen zat ik in een kerkdienst en is er voor me gebeden en toen werd er tegen me gezegd dat ik me geen zorgen hoefde te maken over mijn toekomst, aangezien God die in zijn hand heeft. Dat punt was ik zelf uit het oog verloren.
Wat ik wel weet, is dat mijn doel niet God zelf is, niet naar hem toe te leven, maar voor hem te werken zeg maar. Natuurlijk leef ik naar God toe, maar dat is niet mijn einddoel, ik hoop dat Hij mij gaat gebruiken om andere mensen voor zich te winnen, of in ieder geval iets van Hem laat zien door mij. Ik hoop dat hij mij belangrijk genoeg vind om dat te doen...

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 21 aug 2005 21:06

Lalage schreef:janneman: naar welke kerk ging je? Misschien past een andere kerk wel beter bij je. Het is maar een idee... Verder is twee keer naar de kerk gaan geen voorwaarde voor geloof. Voor mij is m'n bijbelkring veel belangrijker (al ga ik ook wel elke zondag naar een kerk). Misschien is dat ook wat voor jou?

Ik ging zelf altijd naar de Ned. Herv. kerk. Omdat dat me niet echt trok ben ik naar andere kerken gaan kijken waar ik me meer thuis zou gaan voelen. Ik ben toen een hoop verschillende kerken langs gegaan en zo kwam ik bij de regenboog. Ik voelde me daar wel een beetje thuis maar helaas kwam ik daar ook punten tegen waar ik het helaas niet helemaal mee eens ben. verder ga ik regelmatig naar de Sing-in en de Walk-in (evangilische diensten) maarja dat is 1 keer op een zondag en ook niet altijd elke zondag. Ik voel me daar dan wel weer thuis en het trekt me op zulke momenten ook wel weer dichter naar het geloof toe. maar echte diep gang hebben zulke diensten ook weer niet. (mss ben ik ook wel een zeur piet :) )

Verder heb ik helaas ook niet echt de behoefte aan om weer echte bijbel studies te gaan doen of naar een bijbel kring te gaan.. mss moet ik daar maar eens gewoon een paar keer naar toe gaan.

Pauline schreef:Wel heb ik er weer alle vertrouwen in dat het wel goed komt met me, iets waar ik lange tijd aan getwijfeld heb tot ongeveer vorige week zaterdag.

Dat alles uiteindelijk wel goed met me komt. Ben ik niet zo bang voor. Maar ik vindt het allemaal soms zo nutteloos allemaal en zeker als je weer eens een periode hebt waar alles tegen zit. dan heb je echt zo iets van; waar doe ik het eigenlijk allemaal voor. waarom al die ellende. Soms denk ik dan wel eens waarvoor doe ik al die moeite om alles weer in goeie banen te lijden. Dan heb ik echt zo iets van waar doe ik al die moeite voor. Waarom al die ellende om je heen. wat heeft dat voor een nut. Waarom zou ik een leven lijden waar in je steeds moet vechten tegen dingen om je hoofd boven water te houden. En als het je steeds lukt om je hoofd boven water te houden wat heb je er dan aan??.. je hebt dan weer even lol in je leven tot dat het weer even drijgt mis te gaan. en zo ga je steeds maar weer verder.. tot je oud ben en dood gaat. en als je dan achterom kijkt kan je eigen gaan afvragen waarvoor je al die moeite in je leven hebt gedaan.

Mischien is het geloof toch echt het enige antwoord op mijn vra(a)g(en)....

groetjes Janneman

Terug naar “Archief”