Twijfel in een relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Twijfel in een relatie

Berichtdoor ezri » 30 mei 2005 20:04

Ja... wat te doen als je twijfelt in een relatie? Waar ligt de grens tussen stoppen met de relatie en er voor blijven vechten?

En over welke dingen twijfel je in je relatie?
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Re: Twijfel in een relatie

Berichtdoor Maarten » 30 mei 2005 20:22

ezri schreef:Ja... wat te doen als je twijfelt in een relatie? Waar ligt de grens tussen stoppen met de relatie en er voor blijven vechten?

En over welke dingen twijfel je in je relatie?
Liefhebben is een werkwoord. Je moet er voor werken. Aan de andere kant zijn er grenzen. Als het echt niet gaat omdat je voortdurend met elkaar ruzie hebt of je vreselijk aan de ander ergert kun je beter stoppen. Maar twijfel of het wel de ware is, of je wel genoeg van de ander houd, ik vraag me af of dat een goede reden is om te stoppen. Je moet bereid zijn de ander beter te leren kennen en ik geloof dat je dan ook meer van de ander zult gaan houden.

Anderzijds kun je ook gemakkelijk toegeven aan de gedachte dat het niets wordt, dan word je prikkelbaarder en ga je je steeds sneller ergeren en wordt het uiteindelijk onhoudbaar.

Dus het hangt een beetje af van je antwoord op de vraag waarom je twijfelt. is dat alleen gevoel of is dat meer dan alleen een gevoel?

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 30 mei 2005 22:33

ik ben zelf geneigd tot er voor vechten. Misschien wel te lang, te veel, te hard.... ik vind een heel belangrijk punt voor mijzelf: op het moment dat je wat minder voor de ander voelt (dus niet wanneer de liefde echt over is!!!), dan hou ik mijzelf voor 'love is not a feeling, it's an act of your will'.
als je constant ruzie hebt lijkt het me geen strak plan om door te gaan. maar geef niet te snel op, er bestaat ook zoiets als trouw! Nu is de vraag in hoeverre je in een verkering op je trouw moet steunen, dat is misschien meer als het in een huwelijk niet goed loopt. tja... de laatste tijd veel over nagedacht, maar het werpt eigenlijk alleen maar meer vragen bij mezelf op....
nog een belangrijk punt vind ik overigens wel: als je er in gelooft en er op vertrouwd dat God je bij elkaar heeft gebracht, vertrouw er dan ook op dat je er een doel in het verschiet ligt en geef niet om het minste of geringste op!
het klinkt een beetje hard misschien, wat ik hierboven geschreven heb, maar het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen, het is slechts mijn mening! en ach... wie ben ik...? :? :roll:

:wink:
life is fragile, handle with prayer

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 30 mei 2005 22:37

Als je wilt vechten: doe dat!

Als je niet meer wilt vechten: maak het uit.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 30 mei 2005 23:07

De volgende twijfelpunten worden genoemd:

• Twijfel door te vaak ruzie
• Twijfel doordat je je aan elkaar ergert
• Twijfel of het de ware is
• Twijfel of je wel genoeg van elkaar houdt

Er zijn nog meer mogelijkheden: Bijvoorbeeld: twijfel door te grote verschillen, niet over details, maar over fundamentele dingen. Je houdt ontzettend veel van elkaar, er is een klik, je voelt elkaar goed aan, je kunt heel goed met elkaar communiceren en toch stuit je elke keer weer op fundamentele verschillen, die een wig drijven in de relatie.
Wat te doen in zo’n situatie?

Tips voor de andere twijfelpunten blijven uiteraard ook welkom.

Rock-G

Re: Twijfel in een relatie

Berichtdoor Rock-G » 31 mei 2005 00:25

Maarten schreef:
Liefhebben is een werkwoord. Je moet er voor werken.

Mooi gezegd. Eigenlijk is het een kwestie van bereid te zijn meer te geven dan te nemen (van beide kanten). Mja, dat is dan ook weer makkelijker gezegd dan gedaan.

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 31 mei 2005 07:48

ezri schreef:
Er zijn nog meer mogelijkheden: Bijvoorbeeld: twijfel door te grote verschillen, niet over details, maar over fundamentele dingen. Je houdt ontzettend veel van elkaar, er is een klik, je voelt elkaar goed aan, je kunt heel goed met elkaar communiceren en toch stuit je elke keer weer op fundamentele verschillen, die een wig drijven in de relatie.
Wat te doen in zo’n situatie?

Ik weet wat het is om te twijfelen door grote verschillen. Als je twee totaal verschillende persoonlijkheden hebt, dan is het logisch dat er misverstanden en miscommunicatie ontstaan. Maar daar hoor je in je relatie aan te werken. Die verschillen moet van beide kanten geaccepteerd worden; dan alleen heeft het zin om de relatie voort te zetten. Als er geen wederzijds respect is voor elkaars verschillen, dan kun je je twijfeles wel wegdrukken of wegbidden, de twijfels zullen dan alleen maar sneller en verhevigd terugkeren.

Als je twijfelt is het misschien goed om aan je huwelijksdag te denken. Zeg je volmondig "Ja" op dé vraag? Twijfel je? Of zie je het niet meer zitten. Toen ik aan die huwelijksdag begon te denken, was voor mij de aanleiding om te stoppen met relatie. Het was (gelukkig) wederzijds.
www.cgjf.nl

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 31 mei 2005 20:21

knufgup schreef:nog een belangrijk punt vind ik overigens wel: als je er in gelooft en er op vertrouwd dat God je bij elkaar heeft gebracht, vertrouw er dan ook op dat je er een doel in het verschiet ligt en geef niet om het minste of geringste op!
het klinkt een beetje hard misschien, wat ik hierboven geschreven heb, maar het is niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen, het is slechts mijn mening! en ach... wie ben ik...? :? :roll:

daar noem je wat... overigens een moeilijk punt! Ik heb wel eens het gevoel gehad dat God iemand op mn weg bracht, zeg maar de 'ware' (al geloof ik daar niet in ;)) Tóch ging het uit, dan denk ik ook zeker dat God dáár een bedoeling mee heeft.
Denk dat je ook niet te veel moet denken: 'God heeft ons samen gebracht, dus.... '

@ ezri
Moeilijk punt, voor mij zou zoiets het einde van een relatie betekenen, al weet ik niet wat je met fundamentele verschillen bdoeld (en ik hoef het niet te weten ook ;))
Als jij nu (al) in de gaten hebt dat het je uit elkaar drijft, dat het zorgt voor een wig, dan denk ik dat het niet echt lekker gaat. En tja, hoe langer je bij elkaar blijft, des te meer je je gaat hechten, des te moeilijker een relatie eindigt enz...

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 31 mei 2005 22:36

Jannoek schreef:
knufgup schreef:nog een belangrijk punt vind ik overigens wel: als je er in gelooft en er op vertrouwd dat God je bij elkaar heeft gebracht, vertrouw er dan ook op dat je er een doel in het verschiet ligt en geef niet om het minste of geringste op!

daar noem je wat... overigens een moeilijk punt! Ik heb wel eens het gevoel gehad dat God iemand op mn weg bracht, zeg maar de 'ware' (al geloof ik daar niet in ;)) Tóch ging het uit, dan denk ik ook zeker dat God dáár een bedoeling mee heeft.
Denk dat je ook niet te veel moet denken: 'God heeft ons samen gebracht, dus.... '

daar heb je wel gelijk in, in zekere zin. God heeft overal een bedoeling mee denk ik. Soms als dingen onverwachts een andere wending hebben dan je hoopte of verwachte, dan kun je het er nog wel mee eens zijn en er het nut van in zien, van de weg die je te volgen krijgt... Maar ik heb soms wel het idee dat het nog niet af is, er komt nog een vervolg, geen idee wanneer, maar het moet er komen! en wat dat betreft mag je die gedachten/gevoelens ook in vertrouwen bij God neerleggen!

btje vaag verhaal geloof ik, maar ik hoop dat je snapt wat ik probeer te zeggen :wink:
life is fragile, handle with prayer

André

Berichtdoor André » 31 mei 2005 22:55

Een vraagje, in dit topic staat een relatie synoniem voor verkering?

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 31 mei 2005 23:03

André schreef:Een vraagje, in dit topic staat een relatie synoniem voor verkering?

Ja :)

joris

Berichtdoor joris » 06 jun 2005 05:57

volgens mij moet je je nog steeds thuis voelen bij die ander. Als je niet meer het idee hebt dat je andere helft er aan komt als je dr of hm ziet aankomen dan gaan rooie lampjes branden denk ik.
Als ruzies je verder uit elkaar brengen ipv dichter bij elkaar brengen gaan er rooie lampjes branden denk ik.
als je niet meer durft te praten over wat je voelt en denkt. Als je niet meer over je opwinding durft te praten en niet meer samen wilt bidden gaan er rooie lampjes branden denk ik.

sela

Berichtdoor sela » 06 jun 2005 08:21

vraag is misschien ook: waar komen de ruzies vandaan?

omdat je de ander niet neemt zoals ie is of wilt veranderen?

steeds weer zie ik het om me heen terugkeren dat dat vaak een bron van ruzie is...

terwijl er ip geen 1 ware bestaat.

ip kun je dus met iedereen een relatie opbouwen: kern is of je van die ander kan houden zoals ie is zonder dat je die ander wilt veranderen.. ahm.. tja.. ik probeer slecht om mijn manier het leven te doorgronden..
heb wel gemerkt dat een dergelijke berusting plaatsmaakt voor het bouwen aan een prettig thuis en het betere in elkaar naar boven halen..
Laatst gewijzigd door sela op 06 jun 2005 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jun 2005 09:46

Je moet je partner niet willen veranderen naar hoe jij het wilt, maar je moet voor hem of haar bidden dat God hem of haar verandert naar hoe Hij het wil.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 06 jun 2005 10:56

Ik denk dat je ook wel twijfel in een relatie kunt hebben zonder ruzie... Sommige mensen maken gewoon bijna nooit ruzie, dat maakt sowieso uit. Ik denk dat ook heel belangrijk is of je elkaar uberhaupt aanvoelt en begrijpt, niveauverschil zie ik dan ook vaak als iets fataals in een verkering...

Terug naar “Archief”