Geloof jij in de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tobbe
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:39
Locatie: Nederland

Geloof jij in de ware?

Berichtdoor Tobbe » 23 mei 2005 20:05

Pas kwam ik iemand tegen, gelukkig getrouwd etc., die beweerde 'het is dat ik hem tegen gekomen ben, maar anders had ik heus wel iemand anders gevonden..' Zij geloofde niet direct in de ware.

Ik eigenlijk ook niet.

Jullie?

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 23 mei 2005 20:40

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=5996

Anders lees je dit even door.

André

Berichtdoor André » 23 mei 2005 20:41

Nee ik ook niet, als je in een andere stad gaat wonen is het denk ik ook mogelijk om een ware te vinden.
Er zijn denk ik meerdere mannen of vrouwen die ongeveer dezelfde karakters hebben.
En voor God is niets onmogelijk ook nog eens.

Tobbe
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 23 feb 2005 09:39
Locatie: Nederland

Berichtdoor Tobbe » 23 mei 2005 20:43

AikonGirl schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=5996

Anders lees je dit even door.


oeioeioeioei!
bedankt voor je mededeling!

SLOTJE!

André

Berichtdoor André » 23 mei 2005 20:46

Tobbe schreef:
AikonGirl schreef:http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=5996

Anders lees je dit even door.


oeioeioeioei!
bedankt voor je mededeling!

SLOTJE!
Zou ik niet doen die andere 2 zijn ook al op slot kun je je mening niet meer kwijt. :D

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 24 mei 2005 10:02

Ik geloof in meerdere ware(n)(s)...

Toen ik nog in mijn geboorteplaats woonde, had ik verkering met een jongen waarvan ik zeker wist dat het de ware was...tot het uit ging en ik plotseling verhuisde naar de andere kant van NL, waar ook weer superveel leuke jongens zijn ;)

Nee, ik geloof niet perse in 'DE ware' al geloof ik wel, dat God 1 iemand voor me heeft bestemd waar ik ooit mee verder zal gaan...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 13:36

Nee, er bestaat niet 1 ware... Over de hele wereld zijn ongetwijfeld vele 'waren' voor elk individu te vinden. Maar het gaat er om dat je een van hen in je leven tegenkomt, en dat is moeilijk zat..

Gebruikersavatar
Lausnitz
Mineur
Mineur
Berichten: 190
Lid geworden op: 23 apr 2005 16:37
Locatie: Šediviny (CZ)

Berichtdoor Lausnitz » 24 mei 2005 13:52

MissF schreef:Nee, ik geloof niet perse in 'DE ware' al geloof ik wel, dat God 1 iemand voor me heeft bestemd waar ik ooit mee verder zal gaan...


Dus bestaat de ware wel...
www.cgjf.nl

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 13:56

Nee. Ten eerste zit er denk ik een verschil in het menselijke begrip 'de ware' en het feit dat men gelooft dat God 1 iemand voor hen bestemd heeft.

Gebruikersavatar
Lausnitz
Mineur
Mineur
Berichten: 190
Lid geworden op: 23 apr 2005 16:37
Locatie: Šediviny (CZ)

Berichtdoor Lausnitz » 24 mei 2005 13:57

Wat is volgens jou het verschil dan?
www.cgjf.nl

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 14:08

de menselijke 'ware' kan een ander zijn dan degene die God in gedachte heeft, althans: dat heb ik om me heen gezien bij diverse mensen. Ik geloof zelf namelijk niet dat God iemand voor je bestemd heeft.

Gebruikersavatar
Lausnitz
Mineur
Mineur
Berichten: 190
Lid geworden op: 23 apr 2005 16:37
Locatie: Šediviny (CZ)

Berichtdoor Lausnitz » 24 mei 2005 14:14

Ik begrijp dit niet zo Kurtyo. Bedoel je dat wij helemaal hoteldebotel op iemand zijn en dat dan als de ware zien? En hoezo denk je dat God niemand voor elkaar bestemd heeft?
www.cgjf.nl

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 14:25

Ik denk dat wij inderdaad iemand vrij snel als 'de ware' beschouwen: vanuit een blindmakend gevoel van liefde bijvoorbeeld, of gewoon vanuit lichamelijke aantrekkingskracht of wat dan ook. Daarom geloof ik niet in 1 ware, maar in meerdere (misschien zelfs wel heel veel) mensen die bij jou als persoon passen, maar je moet ze wel tegenkomen.
God heeft m.i. niemand voor elkaar bestemd, maar kan misschien wel mensen bij elkaar brengen. Dat is nogal een verschil dunkt me.

Gebruikersavatar
Lausnitz
Mineur
Mineur
Berichten: 190
Lid geworden op: 23 apr 2005 16:37
Locatie: Šediviny (CZ)

Berichtdoor Lausnitz » 24 mei 2005 14:29

Ik vind het wel een interessante gedachtegang, Kurtyo. Alleen hoe vat jij "bij elkaar brengen" dan op? Vriendschappelijk alleen?
www.cgjf.nl

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 14:36

Nee, niet per definitie enkel vriendschappelijk... Ik geloof niet in toeval, althans: niet in een leven dat aan elkaar hangt van toeval. Vanuit dat oogpunt geloof ik dat bepaalde ontmoetingen (ook liefdevolle/relationele) onder het kopje 'bij elkaar gebracht' geplaatst zouden kunnen worden.
Dat is iets anders als 'god heeft iemand voor je bestemd'. 1 iemand waarvan God al vantevoren weet dat zij mijn vrouw wordt, etc. Dat geloof ik niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 98 gasten