aantal vragen om over te praten maybee:
- wie ben ik? oud of nieuw?
- hoe kan ik leven als nieuw mens?
- is de verhouding goed, of richt de duivel ook pijlen op je verstand enz.
de opdracht:
bouw hem verder af

Moderator: Moderafo's
Beide, vlees en geest strijden in mij, zegt Paulus op verschillende plekken, bijv. Rom. 7. Deze strijd duurt tot aan onze dood.
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden." (II Korinthe 5:17)
Bedoel je heiligmaking? Het volledig afhankelijk zijn van God, Zijn geboden doen, navolging van Christus.
Welke verhouding bedoel je precies?
De duivel richt zijn pijlen op van alles en nog wat, omdat hij je buiten het Koninkrijk van God probeert te houden.
hijwel schreef:- wie ben ik? oud of nieuw?
Beide, vlees en geest strijden in mij, zegt Paulus op verschillende plekken, bijv. Rom. 7. Deze strijd duurt tot aan onze dood.
Dat is dus de vraag.. wie ben ik nou echt.. ben ik nieuw gemaakt door God. En dus een nieuw mens. Of leverd God half werk af?
Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden." (II Korinthe 5:17)
2 korinthe is hier duidelijk over, het oude is voorbij gegaan. (als je in Jezus Christus bent.)
hijwel schreef:- hoe kan ik leven als nieuw mens?
Bedoel je heiligmaking? Het volledig afhankelijk zijn van God, Zijn geboden doen, navolging van Christus.
Jeps, afhankelijk van God is denk ik heel belangrijk ja. Zonder U kan ik niks doen, Jezus!
Maar ik bedoel, hoe kan je je nieuwe mens laten reageren i.p.v je oude? je oude wil overwinnen, je oude verstand onderscheiden van je nieuwe?
hijwel schreef:- is de verhouding goed, of richt de duivel ook pijlen op je verstand enz.
Welke verhouding bedoel je precies?
De duivel richt zijn pijlen op van alles en nog wat, omdat hij je buiten het Koninkrijk van God probeert te houden.
ik bedoel de verhouding zolas ik hem getekend heb. verleid de duivel ons verstand, of eerst ons hart en daarna ons verstand?
André schreef:Je zegt nieuwe mens, heilig leven........
Oude mens, aardse leven......
Vanaf hier deel ik je mening niet, omdat ik er van overtuigd ben dat ik tijdens mijn aardse leven al bezig ben met de dingen die jij onder "heilig leven" hebt gezet.
Dus dat wordt denk ik een lastig vervolg dan........
Of jij hebt met opzet regels verwisseld?
Maar onze wandel84) is in de hemelen,85) waaruit wij86) ook den Zaligmaker verwachten,87) namelijk den Heere Jezus Christus;
6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;21)
hijwel schreef:elbert,
ik snap dat het een twee strijd is.. Maar wie zijn wij? als je een nieuwe indentiteit krijgt van God. Moet je je ook indentificeren met je nieuwe leven.. Je bent niet een zondig heilig mens. Of je bent heilig, door Jezus.. Of je bent zondig..
1 van de bijde, of je oude of je nieuwe mens hoort niet meer bij jou intentiteit.
elbert schreef:hijwel schreef:elbert,
ik snap dat het een twee strijd is.. Maar wie zijn wij? als je een nieuwe indentiteit krijgt van God. Moet je je ook indentificeren met je nieuwe leven.. Je bent niet een zondig heilig mens. Of je bent heilig, door Jezus.. Of je bent zondig..
1 van de bijde, of je oude of je nieuwe mens hoort niet meer bij jou intentiteit.
We zijn heilig door Jezus en we zijn zondig door onze zonden. We vragen toch niet voor niets elke dag om vergeving van onze zonden, zoals Jezus ons dat geleerd heeft in het onze Vader?
Over onze identiteit: die is inderdaad nieuw van God gekregen en daar mogen we ons in het geloof ook mee identificeren.
Maar op andere momenten voelen we ook dat we nog lang niet zo leven als we zouden moeten. Kind van God, maar nog lang niet altijd een gehoorzaam kind. Dat maakt ons klein, ootmoedig en het moet ons afhankelijker van God maken en het moet ons ook aansporen om de leden die op de aarde zijn te doden (Kol. 3:5). Alleen zo is er groei: tegen de verdrukking van ons vlees in.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten