Moderator: Moderafo's
Annemieke86 schreef:Sommige mensen zeggen dat er in de Hemel geen herkenning is. Ik kan het echter (nog) nergens vinden in de Bijbel. Weet iemand hoe dit zit?
Maja de Bij schreef:PeterD schreef:Ik denk aan de gelijkenis van de rijke man en de bedelaar Lazarus. Daar was herkenning toen de rijke man de bedelaar zag op de schoot van Abraham.
Volgens mij moet je deze gelijkenis niet letterlijk nemen. Een stem uit de afgrond in de hemel?
Maja de Bij schreef:PeterD schreef:Ik denk aan de gelijkenis van de rijke man en de bedelaar Lazarus. Daar was herkenning toen de rijke man de bedelaar zag op de schoot van Abraham.
Volgens mij moet je deze gelijkenis niet letterlijk nemen. Een stem uit de afgrond in de hemel?
elbert schreef:Maja de Bij schreef:PeterD schreef:Ik denk aan de gelijkenis van de rijke man en de bedelaar Lazarus. Daar was herkenning toen de rijke man de bedelaar zag op de schoot van Abraham.
Waarom is dat zo gek? Het is toch in de hemel bekend wat er zich in het dodenrijk afspeelt (Job 26:6, Ps. 139:8 )?
Maja de Bij schreef:elbert schreef:Maja de Bij schreef:PeterD schreef:Ik denk aan de gelijkenis van de rijke man en de bedelaar Lazarus. Daar was herkenning toen de rijke man de bedelaar zag op de schoot van Abraham.
Waarom is dat zo gek? Het is toch in de hemel bekend wat er zich in het dodenrijk afspeelt (Job 26:6, Ps. 139:8 )?
Ik zeg niet dat het gek is, ik bedoel dat deze gelijkenis een heel andere spits heeft dan of er herkenning is in de hemel. Of hier sprake van dodenrijk is waag ik te betwijfelen. Erg dood oogt de rijke man niet in ieder geval. Doden klagen ook niet over pijn voor zover ik weet.
elbert schreef:Dus je gelooft in de zieleslaap?
(Ik niet trouwens).
Maja de Bij schreef:elbert schreef:Dus je gelooft in de zieleslaap?
(Ik niet trouwens).
Deze gelijkenis heeft volgens mij duidelijk in zich dat Lazarus in de hemel bij de Heere is (schoot van Abraham) en de rijke man in de pijniging van de hel (vagevuur ?). Zoals ik al zei, de Heere geeft in deze gelijkenis volgens mij ons geen beeld van de gang van zaken na het sterven. Daar gaat het nu namelijk niet om. Daarom ben ik nu ook heel terughoudend met conclusies, ook als het gaat om herkenning in de bijbel.
Maar eh,..., geloof je werkelijk dat Abraham gestoord kan worden door de verworpenen, terwijl hij geniet van de eeuwige vreugde van het bij de Heere mogen zijn? Ik zie het als een beeld, een gelijkenis.
Ja, maar dat was wel op aarde natuurlijk en ze waren verdrietig (wat te begrijpen is). Ik vind het best moeilijk als er echt geen herkenning zou zijn omdat stel als je heel lang getrouwd bent en de partner overlijdt zou het toch mooi zijn als je diegene in het Eeuwig Leven weer tegen zou komen?Yael schreef:ik denk dat er wel herkenning is, je hebt een verheerlijkt lichaam maar dat wil denk ik niet zeggen dat je er zo anders uit ziet dat niemand je meer herkend. bv de discipelen herkende eerst Jezus ook niet maar toen ze beter keken wel.
Annemieke86 schreef:Ja, maar dat was wel op aarde natuurlijk en ze waren verdrietig (wat te begrijpen is). Ik vind het best moeilijk als er echt geen herkenning zou zijn omdat stel als je heel lang getrouwd bent en de partner overlijdt zou het toch mooi zijn als je diegene in het Eeuwig Leven weer tegen zou komen?Yael schreef:ik denk dat er wel herkenning is, je hebt een verheerlijkt lichaam maar dat wil denk ik niet zeggen dat je er zo anders uit ziet dat niemand je meer herkend. bv de discipelen herkende eerst Jezus ook niet maar toen ze beter keken wel.
Mattheus 22 vers 23 - 33 SV schreef:23 Te dienzelfden dage kwamen tot Hem de Sadduceen, die zeggen, dat er geen opstanding is, en vraagden Hem,
24 Zeggende: Meester! Mozes heeft gezegd: Indien iemand sterft, geen kinderen hebbende, zo zal zijn broeder deszelfs vrouw trouwen, en zijn broeder zaad verwekken.
25 Nu waren er bij ons zeven broeders; en de eerste, een vrouw getrouwd hebbende, stierf; en dewijl hij geen zaad had, zo liet hij zijn vrouw voor zijn broeder.
26 Desgelijks ook de tweede, en de derde, tot de zevende toe.
27 Ten laatste na allen, is ook de vrouw gestorven.
28 In de opstanding dan, wiens vrouw zal zij wezen van die zeven, want zij hebben ze allen gehad?
29 Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods.
30 Want in de opstanding nemen zij niet ten huwelijk, noch worden ten huwelijk uitgegeven; maar zij zijn als engelen Gods in de hemel.
31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt:
32 Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
33 En de scharen, dit horende, werden verslagen over Zijn leer.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten