Graag goede argumenten a.u.b!!!!!!!!!

debbie

Moderator: Moderafo's
Pieter schreef:In de GG geeft belijdenis doen je een kerkelijk recht om aan het Avondmaal deel te nemen. Daarnaast, en wellicht nog veel belangrijker, is ook een Goddelijk recht nodig. Met andere woorden, alleen kinderen van God nemen deel aan het Avondmaal.
Dan kun je natuurlijk de vraag stellen of je wel belijdenis kunt afleggen als je jezelf geen kind van God weet, maar misschien moeten we dat maar in een ander topic doen
Ansje schreef:Zelf ben ik GGer, heb ook belijdenis gedaan, maar ga niet aan het avondmaal.
Avondmaal is (vind ik) voor de echt bekeerde mensen, en daar reken ik mezelf niet onder...![]()
Belijdenis mag je ook eigenlijk alleen maar doen, als je echt bekeerd bent, als je het allemaal goed leest, maar daar wordt wat minder streng over gedaan...
In 'lichtere' kerken om het zomaar even te noemen, wordt daar inderdaad anders over gedacht, daar gaan die twee meestal samen ja...
Pieter schreef:Dat ik belijdenis deed in de GG betekent overigens niet dat ik daarmee andere kerkverbanden afschrijf. Verre van dat. Wel is het zo dat ik me over het algemeen daar het meest mee verbonden voel, ook al zijn er zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Pieter schreef:Wat ik met mijn belijdenis heb willen zeggen, is:
1. dat ik van harte geloof dat de leer zoals die in mijn kerkverband wordt gepredikt, de ware zaligmakende leer is.
2. dat ik van harte beloof mijn leven zo in te richten dat dit in overeenstemming is met diezelfde leer.
Op basis van deze belijdenis wordt ik als belijdend lid opgenomen in mijn kerkverband.
Ik wil niet ontkennen dat de belijdenis des geloofs oorspronkelijk bedoeld was om je persoonlijke geloof voor het aangezicht van God en de gemeente te belijden. Persoonlijk heb ik hier ook best mee geworsteld voordat ik belijdenis deed. Mocht ik wel belijdenis doen? Zou dat wel oprecht zijn? Toch wilde ik mij graag overtuigend verbinden aan mijn kerkverband, of liever, aan het Woord van God zoals daar gepredikt wordt. Dat heeft mij doen besluiten toch belijdenis af te leggen.
Optimatus schreef:Pieter schreef:Dat ik belijdenis deed in de GG betekent overigens niet dat ik daarmee andere kerkverbanden afschrijf. Verre van dat. Wel is het zo dat ik me over het algemeen daar het meest mee verbonden voel, ook al zijn er zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet.
Ik dacht dat belijdenis bij de GerGem exclusief was?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten