Fobieën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Fobieën

Berichtdoor TKF » 29 mar 2005 00:07

Fobieën, wat moet je daar mee?
Ik heb het vroeger ook gehad en ben er vrijwel van af. Soms een heel simpel iets waaraan je denkt dat een groot gevaar (angst) kleeft.

Zijn er mensen met tips over je hier mee moet omgaan?
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 mar 2005 00:12

Men zegt, dat je de confrontatie aan moet gaan, eh, nou, ik pak toch echt geen spin, geen denken aan, bij het idee alleen al, krijg ik het spaans benauwd :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 07:53

Een fobie is een soort angststoornis

* Paniekstoornis
* Sociale angststoornis
* Dwangstoornis
* Posttraumatische stress-stoornis
* Gegeneraliseerde angststoornis
* Specifieke fobieën

Ik ben en bang voor spinnen en heb hoogtevrees (en onweer ook)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 08:07

Ik weet ook niet hoe je er vanaf komt...

Ik ben bang voor spinnen.... :? Kan helemaal panisch worden als ik een grote zie... :shock:
Ik heb ook last van hoogtevrees, en ik durf in de kerk niet tussen de mensen te zitten, liever op een hoek achteraan, zodat ik gelijk weg kan als er iets gebeurt.
Verder kan ik het ook ineens spaans benauwd krijgen als ik in een vliegtuig boven de oceaan vlieg, en me dan ineens besef dat ik geen kant op kan.....(gelukkig komt dat niet dagelijks voor... :mrgreen: )

Tjah....wat doe je eraan.... :?
Ik ga ook geen spinnen pakken, en ook niet op een toren staan van 150 meter hoog...geen denken aan.... :oops: :(
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 08:09

Ik ga geen spinnen pakken en niet abseilen, klimmen, op een toren staan naar beneden kijken..

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 08:28

Ik dus ook never nooit niet... :?

André

Re: Fobieën

Berichtdoor André » 29 mar 2005 09:28

TKF schreef:Fobieën, wat moet je daar mee?
Ik heb het vroeger ook gehad en ben er vrijwel van af. Soms een heel simpel iets waaraan je denkt dat een groot gevaar (angst) kleeft.

Zijn er mensen met tips over je hier mee moet omgaan?
Je kunt je klachten verminderen met b.v. die R.E T. (rationele emotieve therapie) overigens moeilijk om dit doormiddel van "zelfstudie" te doen een beetje vakkennis daarbij als hulp is wel aan te raden. 8)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 29 mar 2005 09:33

Ik heb overigens maar weinig last er meer van hoor. Als ik van de Dom naar beneden kijk is het ff slikken, maar zoals Cisca zei, je moet de confrontatie aangaan, dus blijven staan en dan gaat het wel. Op die manier ben ik er ook vanaf gekomen. :lol:
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 09:39

TKF schreef:Ik heb overigens maar weinig last er meer van hoor. Als ik van de Dom naar beneden kijk is het ff slikken, maar zoals Cisca zei, je moet de confrontatie aangaan, dus blijven staan en dan gaat het wel. Op die manier ben ik er ook vanaf gekomen. :lol:

Zit wel wat in ja....
Ik heb ook hoogtevrees, en durfde ook niet op een galerij van een flat te lopen, totdat ik zelf 7 hoog ging wonen, en er elke keer overheen moest... :?
Na verloop van tijd had ik nergens geen last van, en kon ik ook gewoon over de reling hangen (alleen bij die flat overigens, bij andere flats heb ik er weer wel last van :roll: )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 10:35

Als ik over een reling kijk ga ik wankelen en zo... niet grappig

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 29 mar 2005 11:06

Ik ben vreselijk bang van spinnen en andere vieze insektendingen, ook onweer raak ik vreselijk van in paniek, en ook kwaaltjes aan mn lijf jagen me de stuipen op het lijf. Ik schrik heel snel van dingen, als iemand me gewoon iets vraagt schiet ik vaak al tegen t plafond van schrik, kan je nagaan wat er gebeurt als ik een spin in mn huis tegenkom ;)
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 11:14

Gisteravond nog, hang ik wat kleren in de kast, zie ik me daar toch een dikke spin, wil ik hem doodmeppen (en laten liggen natuurlijk want aanraken durf ik niet), ben ik hem gewooon KWIJT, en ik ga echt niet slapen met zo'n monster in de buurt.. Na een uur zoeken, had ik hem gevonden en hem even wat platter gemaakt, en de kast weer ingepakt..

Die Sjelob ik LOTR vind ik zo gruwelijk eng... hwww

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 mar 2005 11:21

Nou, ik zou ook geen oog dicht gedaan hebben zeg, als ik wist, dat er een spin was, niet lachen hoor, toen ik een nieuwe stofzuiger nodig had, heb ik er één gekocht, waarvan het grote mondstuk af kan, zodat er altijd, de hele stofzuigerstang tussen de spin en mij zit, ik weet niet, hoe ik hem anders weg zou moeten krijgen :oops:
Verder heb ik hoogtevrees, en watervrees, niet echt een leuke combinatie, maar goed, ik heb al genoeg confrontaties aan te gaan, die belangrijker zijn, dus deze 3 laat ik maar zitten :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 11:25

Ik vind water heeerlijk, als ik er maar kan staan, of de bodem maar niet kan zien... :D

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 29 mar 2005 11:32

Raido schreef:Gisteravond nog, hang ik wat kleren in de kast, zie ik me daar toch een dikke spin, wil ik hem doodmeppen (en laten liggen natuurlijk want aanraken durf ik niet), ben ik hem gewooon KWIJT, en ik ga echt niet slapen met zo'n monster in de buurt.. Na een uur zoeken, had ik hem gevonden en hem even wat platter gemaakt, en de kast weer ingepakt..

Die Sjelob ik LOTR vind ik zo gruwelijk eng... hwww

En dan te bedenken dat een mens jaarlijks toch een aantal spinnen in zn slaap opeet ;)
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

Terug naar “Archief”