negatief zelfbeeld --> hoe en wat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bandiet
Verkenner
Verkenner

negatief zelfbeeld --> hoe en wat?

Berichtdoor bandiet » 22 mar 2005 19:21

Ik merk steeds meer, als ik praat met mensen, dat mensen van zichzelf weten dat hun zelfbeeld negatief is. Dit kan meerdere oorzaken hebben, denk ik. Ik heb eerder al een keer een topic geopend met de vraag naar de psycholoog of niet. Ik heb een onderzoek gehad, waaruit bleek dat het voor mij niet waardevol was het te gaan doen.
Nu is mijn vraag. Zijn hier meer mensen met een negatief zelfbeeld? Waar put je de energie uit? Hoe kom je uit het denk kringetje? En nog veel meer van zulke dingen….

Het lijkt mij leuk hier de ervaringen te delen, zodat anderen er misschien ook baat bij hebben.

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 22 mar 2005 19:27

Ik heb een negatief zelfbeeld, ben er voor in therapie geweest tot ik er bijna bij neerviel maar het mocht niet baten. Ik zou ook niet weten hoe ik er vanaf moet komen eigenlijk, je blijft gewoon in zo'n negatief denkkringetje hangen.
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

danserijn
Mineur
Mineur

Berichtdoor danserijn » 22 mar 2005 19:28

negatief zelfbeeld is moeilijk om uit te komen..
en kost je veel energie.. maar je krijgt er veel voor terug.. je voelt je prettiger en minder onzeker.

probeer mensen waar je goed mee om gaat te vragen wat ze van jou vinden. het klinkt raar.. maar het kan je helpen.. omdat je dan zelf gaat nadenken over de positieve dingen die ze zeggen. als je erop let.. kun je je dus al wat beter voelen. probeer het ook vast te houden.

ik weet dat het geloven wat die mensen over jou zeggenheel moeilijk is.. maar herhaling is vaak erg goed.. dus ik hoop dat die mensen het blijven zeggen..

en over dat denk kringetje.. al merk je dat je dat hebt.
schrijf op wat je denkt. laat het desnoods aan iemand lezen zodat die daar een reactie op kan geven.. of ze het vinden kloppen of niet. (dat is wel moeilijk) zo komen jou gedachtes op andere.. want je bent niet zo negatief als je denkt ;)
probeer als je wat met de gedachte hebt gedaan(opgeschreven) of als je er niks mee wil doen dan afleiding te zoeken! dat is erg belangrijk.. anders praat je je negatief zelfbeeld alleen maar meer aan.

dit zijn wat dingen die je kunt doen.. maar er zijn er nog veel meer.. en het ligt eraan waar jij je het prettigst bij voelt. en wat voor jou helpt

suc6 en zet m op!
Will you take care of me
and love me the way i am.
Stay whit me.
I really care about you whit al my heart
I love you

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 22 mar 2005 19:34

Tja ik heb niet het idee dat ik een heel negatief zelfbeeld heb. Ja natuurlijk vind ik mezelf te dik en soms doe ik hele stomme dingen en soms vind helemaal niemand mij leuk en waarschijnlijk blijf ik alleen over maar kheb niet het idee dat het echt problematisch is ofzo... :mrgreen:

Maar goed ik denk dat er maar een iemand is die je kan helpen om van dat zelfbeeld af te komen en dat is God. Volgens mij moet je systematisch alle negatieve gedachten over jezelf verplaatsen met de waarheid. Dus elke keer als je denk ik ben lelijk bijvoorbeeld pak je je Bijbel waarin staat dat jij geschapen bent naar Gods evenbeeld en God is niet lelijk...
Maar goed als je echt een probleem hebt zeg maar helpt dit misschien niet...
stomp niet af, blijf slijpen

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 22 mar 2005 20:15

gurl schreef:Maar goed ik denk dat er maar een iemand is die je kan helpen om van dat zelfbeeld af te komen en dat is God. Volgens mij moet je systematisch alle negatieve gedachten over jezelf verplaatsen met de waarheid. Dus elke keer als je denk ik ben lelijk bijvoorbeeld pak je je Bijbel waarin staat dat jij geschapen bent naar Gods evenbeeld en God is niet lelijk...
Maar goed als je echt een probleem hebt zeg maar helpt dit misschien niet...

Ja en dat is dus echt supermoeilijk... ik probeer heel vaak zo te denken enzo dat ik naar Gods evenbeeld gemaakt ben etc. en ik weet ergens wel dat het zo is... maar op een of andere manier lukt t dan ook niet om blij met mezelf te zijn.. Dan denk ik dat, ben ik soms 5 min blij met mezelf en vervolgens kom ik ergens mensen tegen en dan denk ik meteen dat ze naar me kijken en over me praten enzo omdat ik zo lelijk en weet ik veel ben.. en weg zelfbeeld dat even iets positiever was...

Uit het kringetje komen is volgens mij heel moeilijk, althans ik zou niet weten hoe... ja en soms denk ik, misschien is t goed om hier met mensen over te praten ofzo, maar daar ben ik zo slecht in dat t nog niet opschiet...misschien zou k t nog wel willen ofzo, maar ik kan gewoon niet over mezelf praten...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

danserijn
Mineur
Mineur

Berichtdoor danserijn » 22 mar 2005 20:17

probeer het op te schrijven.. en dat te laten lezen.. als het je niet lukt erover te praten..
Will you take care of me

and love me the way i am.

Stay whit me.

I really care about you whit al my heart

I love you

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 mar 2005 21:09

Leilah schreef:Ik heb een negatief zelfbeeld, ben er voor in therapie geweest tot ik er bijna bij neerviel maar het mocht niet baten. Ik zou ook niet weten hoe ik er vanaf moet komen eigenlijk, je blijft gewoon in zo'n negatief denkkringetje hangen.

Is het erg omdat te hebben... ik heb het ook... maar lijd er niet echt onder, alleen andere mensen vinden het vervelend dat ik zo nega denk over mijzelf..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 22 mar 2005 21:11

Raido schreef:
Leilah schreef:Ik heb een negatief zelfbeeld, ben er voor in therapie geweest tot ik er bijna bij neerviel maar het mocht niet baten. Ik zou ook niet weten hoe ik er vanaf moet komen eigenlijk, je blijft gewoon in zo'n negatief denkkringetje hangen.

Is het erg omdat te hebben... ik heb het ook... maar lijd er niet echt onder, alleen andere mensen vinden het vervelend dat ik zo nega denk over mijzelf..

Ik heb er zelf niet zo'n last van maar ik maak sommige dingen erg moeilijk voor mezelf door dat negatieve beeld, zo denk ik voordat ik iemand ook maar heb ontmoet dat diegene me haat en een of andere aansteller zal vinden. Aan mijn vriendje dan de taak om dat uit mn hoofd te krijgen maar dat gaat gewoon niet, daar komt weer ruzie van etc etc, tis gewoon irritant soms. Ik ben vreselijk bang van andere mensen om wat ze van me zullen vinden enzo :?

Mmm... als ik zo nog eens bekijk heb ik er denk ik toch meer last van dan ik wil toegeven... :|

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 22 mar 2005 21:17

Ik heb een negatief zelfbeeld maar het akn me eigenlijk ook weer weinig boeien.. Tuuk, ik weet dat ik dom ben etc, maar ja, het zij zo. Epictetus, niet druk maken om dingen waar je niets aan kan doen.
Bedshaped

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 22 mar 2005 21:17

DeeKaa schreef:Ik heb een negatief zelfbeeld maar het akn me eigenlijk ook weer weinig boeien.. Tuuk, ik weet dat ik dom ben etc, maar ja, het zij zo. Epictetus, niet druk maken om dingen waar je niets aan kan doen.

Jij bent niet dom :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 mar 2005 21:25

Sjit wat herkenbaar... wie haalt er nog meer zijn schouders op als zijn of haar vriend/vriendin zegt, wat ben je toch lief/goed/knap/lekker/slim .. en weet niet wat hij/zij er mee aan moet? ;-)

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 22 mar 2005 21:27

Raido schreef:Sjit wat herkenbaar... wie haalt er nog meer zijn schouders op als zijn of haar vriend/vriendin zegt, wat ben je toch lief/goed/knap/lekker/slim .. en weet niet wat hij/zij er mee aan moet? ;-)

Hehe, ik zeg altijd "nee, dat ben ik niet." en zo ook mijn wederhelft ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 mar 2005 21:34

Leilah schreef:
Raido schreef:Sjit wat herkenbaar... wie haalt er nog meer zijn schouders op als zijn of haar vriend/vriendin zegt, wat ben je toch lief/goed/knap/lekker/slim .. en weet niet wat hij/zij er mee aan moet? ;-)

dan krijg ik een mep of een verdrietige blijk, n houd ze mijn gezicht vast en zegt, ik meen het lieverd... ook jij hebt goede punten.

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 22 mar 2005 21:36

Raido schreef:
Leilah schreef:

dan krijg ik een mep of een verdrietige blijk, n houd ze mijn gezicht vast en zegt, ik meen het lieverd... ook jij hebt goede punten.
Ik zal niet zeggen wat ik dan doe/zeg want dan krijg ik , ja zelfs een mod, een ban ;) :D
Bedshaped

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 22 mar 2005 21:37

DeeKaa schreef:
Raido schreef:
Leilah schreef:

Ik zal niet zeggen wat ik dan doe/zeg want dan krijg ik , ja zelfs een mod, een ban ;) :D

Hehe, hou jij fijn je mondje maar even ja :lol: En ja, ik weet wel dat je van me houdt en me mooi vindt enzo... :|

Terug naar “Archief”