Lalage schreef:Rudolf Meuser schreef:Dat van JP: heeft ze denk ik wel gelijk in
Een wetenschapper kan juist heel goed christen zijn.
Maar Balkenende mag zich inderdaad wel wat meer als christen profileren.
Ik vind het altijd 'gevaarlijk' te oordelen of iemand wel of niet (oprecht) christen is. Ik denk ook niet dat we dat hier met zijn allen moeten willen doen. Hetzelfde geldt ook voor het profileren als christen, misschien vindt Balkenende juist dat hij zich wel als christelijk profileert.
Het punt dat ik wilde maken is, dat Ali nogal vanuit een bepaald perspectief tegen religie aankijkt. Wat ze zo'n beetje bedoelde te zeggen, tenminste zo vatte ik het op, is dat je als weldenkend mens met een academische opleiding geen christen kunt zijn, omdat geloof/religie 'achterlijk' (lees: als niet van deze tijd). Ofwel als je genoeg verstand hebt geloof je die 'onzin' toch niet.
En dat vind ik een nogal arrogante houding. Met name omdat ze Balkenende op zijn academische niveau aanspreekt, terwijl mevr. Ali zelf ook academisch geschoold is maar ook niet de meest genuanceerde en wetenschappelijk onderbouwde uitspraken over o.a. de Islam doet. Zij ziet de persoon van Mohammed ook niet binnen de toenmalige culturele context.