bidden voor de gg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

bidden voor de gg

Berichtdoor hijwel » 20 feb 2005 18:32

http://www.biddenvoordegg.nl/

wat vinden jullie van dit initiatief?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 feb 2005 18:37

Ik zou het zelf niet zo snel verzonnen hebben, maar het is zeker een goed initiatief. Misschien helpt het... ik had zelf de moed om voor de GG te bidden al opgegeven namelijk. Verder ken ik de meeste initiatiefnemers wel, dat maakt mij iets minder objectief in dezen :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 feb 2005 18:55

Gershwin schreef:Ik zou het zelf niet zo snel verzonnen hebben, maar het is zeker een goed initiatief. Misschien helpt het... ik had zelf de moed om voor de GG te bidden al opgegeven namelijk. Verder ken ik de meeste initiatiefnemers wel, dat maakt mij iets minder objectief in dezen :wink:

haha.. ja ik heb het ook opgegeven..

volgens mij kunnen we beter bidden voor de groei van volgelingen van Jezus. En de eenheid daarvan i.p.v voor een kerkverband.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 feb 2005 19:10

Mee eens :D Een verband impliceert per definitie een bepaalde starheid, een onveranderlijkheid. Net als je ook de PKN of de RK of welk hiërarchisch gestructureerd kerkverband logischerwijs kunt veranderen. God doet wonderen op gebed, sure, maar God werkt ook middelijk :)

Goodbye.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 feb 2005 23:42

Gershwin schreef:Mee eens :D Een verband impliceert per definitie een bepaalde starheid, een onveranderlijkheid. Net als je ook de PKN of de RK of welk hiërarchisch gestructureerd kerkverband logischerwijs kunt veranderen. God doet wonderen op gebed, sure, maar God werkt ook middelijk :)

Dus jullie zijn voorstanders van ongestructureerdheid? Chaos dus?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 feb 2005 02:03

Structuur hoeft niet verkeerd te zijn, als het maar geen doel opzich is.

Overigens ben ik het ook niet helemaal met Gershwin eens. Een verband impliceert verbondenheid, niet per definitie starheid. Dat dat in de praktijk (in het geval van kerken) vaak zo is, is waar. Maar dat zit hem niet in de aard van een verband maar in het onvermogen van mensen om de traditie op waarde te schatten.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 feb 2005 03:22

Klopt, maar het blijkt in de praktijk een ongeschreven regel dat die verbondenheid zonder persoonlijke binding (en dat heb je met kerkverbanden) op den duur leidt tot starheid... laat de statistiek er maar op los :)

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 feb 2005 05:32

Gershwin schreef:Klopt, maar het blijkt in de praktijk een ongeschreven regel dat die verbondenheid zonder persoonlijke binding (en dat heb je met kerkverbanden) op den duur leidt tot starheid... laat de statistiek er maar op los :)

Klopt, maar niet per definitie. Dat wil dus zeggen: de definitie van een 'verband' heeft dat niet bij voorbaat in zich, het komt slechts door de afwezigheid van de stukjes 'verbondenheid' en 'levend houden van de traditie' dat een verband gelijk te stellen wordt aan starheid.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 09:29

Nee hoor, we gaan met z'n allen thuis lezen :P

Maar ik ben voorstander voor een Christelijke Kerk, en probeer daar voor te knokken binnen de GG, maar het is vast ijdel werk...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 14:12

Raido schreef:
Nee hoor, we gaan met z'n allen thuis lezen :P

Maar ik ben voorstander voor een Christelijke Kerk, en probeer daar voor te knokken binnen de GG, maar het is vast ijdel werk...

Het klinkt misschien gek, maar daar ben ik dus helemaal geen voorstander van. Ik wil hierbij nog eens expliciet benadrukken dat mijn weg niet in de kerk ligt, maar dat ik dus uitsluitend voor mezelf spreek. Een ieder moet persoonlijk de overtuiging hebben die ik heb. Mijn overtuiging dat ik niet naar de kerk moet gaan, kan nooit en te nimmer een legitimatie zijn voor anderen om niet te gaan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 15:24

hijwel schreef:
Gershwin schreef:Ik zou het zelf niet zo snel verzonnen hebben, maar het is zeker een goed initiatief. Misschien helpt het... ik had zelf de moed om voor de GG te bidden al opgegeven namelijk. Verder ken ik de meeste initiatiefnemers wel, dat maakt mij iets minder objectief in dezen :wink:

volgens mij kunnen we beter bidden voor de groei van volgelingen van Jezus. En de eenheid daarvan i.p.v voor een kerkverband.

Hier verbaas ik me echt een beetje over! :roll:
God zegt Zelf in de Bijbel dat we volharden moeten in het bidden ('klopt en u zal opengedaan worden', klopt wordt ook wel vertaald met 'aanhouden, volharden')

@hijwel: het is idd goed om voor de wereldwijde christelijke gemeenschap te bidden, maar ik zou zeggen: vergeet daarbij zeker je eigen gemeenschap niet!

Je kunt toch bidden of de dominee de Bijbel goed mag uitleggen, of God hem wil helpen enz, ook al ben je het met bepaalde zaken misschien niet eens :!:
the most important things in life are not things

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2005 15:37

lindita schreef:
hijwel schreef:Hier verbaas ik me echt een beetje over! :roll:
God zegt Zelf in de Bijbel dat we volharden moeten in het bidden ('klopt en u zal opengedaan worden', klopt wordt ook wel vertaald met 'aanhouden, volharden')

@hijwel: het is idd goed om voor de wereldwijde christelijke gemeenschap te bidden, maar ik zou zeggen: vergeet daarbij zeker je eigen gemeenschap niet!

Je kunt toch bidden of de dominee de Bijbel goed mag uitleggen, of God hem wil helpen enz, ook al ben je het met bepaalde zaken misschien niet eens :!:

tuurlijk! we moeten nooit ophouden met danken en bidden. Maar het heeft geen zin om te bidden voor de ger. gem zelf. Mischien wil God de ger. gem wel uit elkaar hebben om een eenheid te vormen.
Het is natuurlijk goed om te bidden voor de dominee! het is goed om te bidden voor de mensen in je kerk. Maar voor de ger. gem opzich? ik weet het niet.
Zelf ben ik er van overtuigt dat de oplossing van de problemen in de ger. gem (verdeelheid) niet op te lossen valt binnen een kerk verband. Alleen daarbuiten.. in de eenheid van jezus kerk.

kort samengevat. Ik bid voor iedereen en alles wat met de ger. gem te maken heeft. maar ik bid niet of God de ger. gem bij elkaar wil houden. Want alle christen in nederland moeten 1 worden.. geen hokjes.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 21 feb 2005 15:51

[quote="hijwel"
tuurlijk! we moeten nooit ophouden met danken en bidden. Maar het heeft geen zin om te bidden voor de ger. gem zelf...
Ik bid voor iedereen en alles wat met de ger. gem te maken heeft. maar ik bid niet of God de ger. gem bij elkaar wil houden. Want alle christen in nederland moeten 1 worden.. geen hokjes.[/quote]

Volgens mij spreek je jezelf een beetje tegen... :wink:
Je bedoelt waarschijnlijk: het heeft geen zin om voor de eenheid van de GG te bidden.
Nog afgezien van het feit dat ik dit een fatalistische stelling vind: het heeft geen zin, dus bid ik maar niet, vraag ik me af waar je dit op baseert.
Geloof jij dat de eenheid van alle kerken in Nederland berijkt zou kunnen worden als de GG scheurt???
Wat betreft je laatste uitspraak: moet dat? En van wie moet dat?
We hadden als christenen de eenheid die er immers was moeten bewaren, maar ja, dat is achteraf makkelijk praten en wijzen.
the most important things in life are not things

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2005 18:00

hijwel schreef:

Je kan ook voor beiden bidden ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 feb 2005 00:34

lindita schreef:Volgens mij spreek je jezelf een beetje tegen... :wink:
Je bedoelt waarschijnlijk: het heeft geen zin om voor de eenheid van de GG te bidden.
Nog afgezien van het feit dat ik dit een fatalistische stelling vind: het heeft geen zin, dus bid ik maar niet, vraag ik me af waar je dit op baseert.
Geloof jij dat de eenheid van alle kerken in Nederland berijkt zou kunnen worden als de GG scheurt???
Wat betreft je laatste uitspraak: moet dat? En van wie moet dat?
We hadden als christenen de eenheid die er immers was moeten bewaren, maar ja, dat is achteraf makkelijk praten en wijzen.

haha ja het klinkt mischien tegenstrijdig.. (ben soms niet helemaal wakker ;)) maar ik bedoel te zeggen:
Ik geloof niet dat de eenheid in Jezus Christus berijkt kan worden binnen een kerkverband. Ik bid eigenlijk nooit voor een kerk verband. Meestal bid ik voor eenheid dwars door de kerkverbanden heen.

Ik weet niet wat er in kerkelijk nederland nog moet gebeuren voordat we echt samen voor Gods doel gaan leven... eigenwijze kerkmensen dat we zijn. We leven allemaal in hokjes, en bidden voor ons eigen hokje. Ik bid wel voor "mijn" hokje (ger gem) maar dan alleen dat het hok afgebroken mag worden om eenheid te vinden met andere afgebroken hokken. waar kerkmuren vallen wordt Jezus het fundament i.p.v dogmas/regels.

daarom zou je mij nooit horen bidden voor de tot standhouding van een hokje. wel voor de mensen in het hokje.

Terug naar “Archief”