Hoe laat jij zien dat je christen bent?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Hoe laat jij zien dat je christen bent?

Berichtdoor MissF » 17 feb 2005 18:33

Op de jongerenavond van januari, hadden we het er met een stel refowebbers over, hoe laat jij zien dat je christen bent?
Door totaal anders te zijn? Of juist door je aante passen aan de mensen om je heen, maar laten zien dat jij wel een meerwaarde hebt in je leven?

Ik ben wel eens benieuwd, hoe jullie hierover denken...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

arjan1984
Mineur
Mineur
Contacteer:

christen zijn

Berichtdoor arjan1984 » 17 feb 2005 18:43

tja, de drempel moet natuurlijk niet al te hoog zijn, maar je mag best laten zien dat je anders bent. tis wel heel belangrijk om je christelijke dimensie door te laten schemeren. mr het belangrijkste is openheid en vriendelijkheid naar de buitenwereld! als je daaraan kunt laten zien dat je je naaste lief hebt, geeft dat echt een goed beeld naar wereld toe, en wie weet wat je op die manier in mensen los kunt maken!

Melody

Berichtdoor Melody » 17 feb 2005 18:59

Gij geheel anders he :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2005 18:59

Christen zijn wil niet zeggen dat je tot een groepje behoort die aparte kleding draagt en vanalles niet mogen.

Christen zijn houdt in: Van je naaste houden, jezelf niet in het middelpunt zetten, liefdevol en behulpzaam zijn... omdat je van God houdt. Door anders om te gaan met situaties dan anderen dat zouden doen, door troost en hoop te hebben waar anderen die niet meer zien... laat je zien dat je christen bent.

Verder is het heel belangrijk om ook naar de ander te kijken. Waarom wil je uitstralen dat je christen bent? Omdat dat moet? Omdat God dat van je vraagt? Of uit bewogenheid met hen, omdat je graag wil dat die mensen dat ook mogen ontdekken?

Als dat het is is het ook belangrijk om te weten wat voor vooroordelen mensen hebben over christenen en God. Misschien hebben ze ideeen die helemaal niet kloppen, en kun jij juist die vooroordelen wegnemen. Vooroordelen zijn vaak het gevolg van het feit dat mensen een negatief beeld hebben en daarom dus kritisch of ongeinteresseerd zijn in God, het geloof en de kerk (daar gaan de meeste vooroordelen over)

Als die vooroordelen er niet zijn zullen ze veel eerder vragen stellen, met je in gesprek gaan over geloof en misschien zelfs wel een keer mee willen naar een christelijke activiteit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 17 feb 2005 19:05

Marnix schreef:Christen zijn wil niet zeggen dat je tot een groepje behoort die aparte kleding draagt en vanalles niet mogen.

Christen zijn houdt in: Van je naaste houden, jezelf niet in het middelpunt zetten, liefdevol en behulpzaam zijn... omdat je van God houdt. Door anders om te gaan met situaties dan anderen dat zouden doen, door troost en hoop te hebben waar anderen die niet meer zien... laat je zien dat je christen bent.

Verder is het heel belangrijk om ook naar de ander te kijken. Waarom wil je uitstralen dat je christen bent? Omdat dat moet? Omdat God dat van je vraagt? Of uit bewogenheid met hen, omdat je graag wil dat die mensen dat ook mogen ontdekken?

Als dat het is is het ook belangrijk om te weten wat voor vooroordelen mensen hebben over christenen en God. Misschien hebben ze ideeen die helemaal niet kloppen, en kun jij juist die vooroordelen wegnemen. Vooroordelen zijn vaak het gevolg van het feit dat mensen een negatief beeld hebben en daarom dus kritisch of ongeinteresseerd zijn in God, het geloof en de kerk (daar gaan de meeste vooroordelen over)

Als die vooroordelen er niet zijn zullen ze veel eerder vragen stellen, met je in gesprek gaan over geloof en misschien zelfs wel een keer mee willen naar een christelijke activiteit.

Hier sta ik helemaal achter :D :D

Ja, het gaat niet om de uiterlijkheden, want daar stoot je alleen maar mensen mee af. Het gaat om je innerlijkheden, om je uitdragingen van geloof naar de mensen zoals Marnix schrijft.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 18 feb 2005 09:10

idd... we zijn wel 'geheel anders', maar dat gaat om het innerlijk. We hoeven echt geen rare kleding aan te trekken, op aparte scholen te gaan, naar n christelijke sportvereniging en als t kan ook nog bij een christelijke baas te werken... t gaat erom dat wij de liefde van God hebben, en daarin zijn we geheel anders!

ik bid gwoon voor mn eten op mn werk, mn collega's doen daar helemaal nie moeilijk over ofzo... maar verder vind ik het nog wel moeilijk om met niet-gelovigen in gesprek te gaan over t geloof, om daar echt iets in uit te stralen... maar ik vind t wel belangrijk om gwoon te laten zien op mn werk dat christenen heel gwone mensen zijn, want ze hebben wel rare vooroordelen over christenen, heb ik gemerkt...
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 feb 2005 09:23

Marnix schreef:Christen zijn wil niet zeggen dat je tot een groepje behoort die aparte kleding draagt en vanalles niet mogen.

Heel mooi antwoord.

Ook moeten we de buitenwereld een soort van jaloers maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2005 12:44

Inderdaad, dat kan zitten in liefde en behulpzaamheid... en uit te stralen dat je gelukkig bent, maar vooral ook door hoop te zien in moeilijke tijden, te zien dat God je troost als er erge dingen gebeuren... en te laten merken dat je niet bang hoeft te zijn voor de dood... veel mensen zijn dat wel en dat kan ze bijvoorbeeld echt aan het denken en inderdaad jaloers maken. Ze hebben geen doel in hun leven en willen dat wel! Jij hebt een doel in je leven en kan dat hen laten zien!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 18 feb 2005 12:57

Philindertje schreef:idd... we zijn wel 'geheel anders', maar dat gaat om het innerlijk. We hoeven echt geen rare kleding aan te trekken, op aparte scholen te gaan, naar n christelijke sportvereniging en als t kan ook nog bij een christelijke baas te werken... t gaat erom dat wij de liefde van God hebben, en daarin zijn we geheel anders!

Ik vind dat wat je van binnen denkt ook wel naar buiten komt in je uiterlijk. :!:
Ik zal bijvoorbeeld niet zo snel een broek aantrekken waarbij je als ik buk mijn hele rug zo ongeveer kan zien. Dat vind ik persoonlijk niet te combineren met mijn christen-zijn.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor doozichtige truitjes, laaghangende topjes e.d.

Verder zijn er nog veel christenen die bepaalde Bijbelteksten over het uiterlijk nog heel letterlijk opnemen, zoals die over mannen en vrouwenkleding en over de haardracht. Er zijn ook vrouwen die lange rokken dragen omdat ze dat netter vinden (geen blote benen).
Ik weet natuurlijk niet wat jij met 'rare kleding' bedoeld te zeggen, maar sommige vrouwen kunnen echt geweldig mooie lange rokken aan hebben, dat zijn heus niet allemaal mensen in ruitjesrokken ofzo!!! [-(
the most important things in life are not things

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 feb 2005 13:17

Ik vind dit op zich best een boeiend onderwerp.
In april hoop ik belijdenis te gaan doen, binnen mijn eigen gemeente (PKN). In deze gemeente is het niet verplicht, maar de meerderheid van de vrouwen heeft wel een hoedje op in de kerk.
Ik persoonlijk vind hoedjes iets onzinnigs. Het is niet dat ik ze niet mooi vind ofzo, echt niet, want soms is het juist superleuk, maar ik vind het zo tegenhoudend ten opzichte van de wereld om mij heen.
Ik heb nog nergens in de bijbel kunnen vinden waarom je hoedjes op zou moeten in een kerk (oke, de bekende tekst: bidden met bedekt hoofd, hou je dan aan die tekst en verdraai em niet!)
Daarom ben ik absoluut niet voor die dingen.
Maar nu ik belijdenis ga doen, wordt mij vriendelijk, doch zeer dringend gevraagd een hoedje op te doen!
Omdat ik mijn naaste lief wil hebben als mijzelf zet ik dat ding zeker wel op die ene dienst. Anders jaag ik alleen maar mensen tegen mij in het harnas. En zit ik ook elke zondag netjes met mn rok in de kerk :D
Maar ik vind hoedjes en lange rokken (ik bedoel niet zomaar eens een lange rok, maar echt verplicht omdat het moet vanuit 'je geloof') zo'n afstand scheppen tussen wij als christenen en de mensen buiten dit geloof...
Zijn wij hier niet op deze aarde om de mensen te laten zien dat we zelf geen haar beter zijn? Dat wij ook fouten maken? Maar dat wij wel een grote meerwaarde hebben in dit leven!!

Wat Marnix zei vond ik idd supergoed, dat we uitsralen dat wij gelukkig zijn en dat wij hoop hebben in moeilijke situaties...dat moeten we zien te bereiken, en niet blijven hangen in die uiterlijek regeltjes. ik beweer nu niet dat dat niet kan met rok en hoed hoor!!! Misschien heb je zelfs wel eerder een gesprek met niet christenen hierdoor...Maar ik ervaar toch steeds weer dat als mensen vragen of ik christen ben, ik hier positief op antwoord, dat ze dan zeggen: sow, maar jij hebt een broek aan! Kan dat dan? Jullie zijn toch veel beter dan ik?
Welneej, ik ben geen haar beter, ik voel me alleen veel en veel gelukkiger met God aan mijn zij!

Ik wil wel duidelijk stellen: als iemand principieel voor hoedjes en rokken is, prima! Ik respecteer meningen, maar ik zet er soms wel mijn vraagtekens bij...

(ik heb gesproken ;) )
Laatst gewijzigd door MissF op 18 feb 2005 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 13:19

Ik denk dat je als je christen bent in je hart, dat dit ook zeker naar buiten komt, natuurlijk komt je persoon ook mee, ik zal nooit en never in mcgregor gaan lopen, drie kraagjes of whatever, blijf liever in een overzeastrui-lopen en legerkisten. Hoe ik het laat merken, ik bid, ik lees de Bijbel zoals mij het uitkomt, als ik in de trein zit tussen 8 metaalhoofden op weg naar een concert die mij allemaal uit lachen, om mijn belachelijke zwarte boekje.

Ik kom er vooruit dat ik geloof in de schepping, ja in de belachelijke wetenschappelijk niet te bewijzen onzintheorie... daar geloof ik in, ik kom er voor uit dat je dingen moet dragen die je opgelegt worden, ik ga in dialoog...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Nellie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nellie » 18 feb 2005 13:56

Melody schreef:Gij geheel anders he :wink:

Inderdaad Gij geheel anders..je moet echter leven zoals God het van je vraagt! Maar als ik de antwoorden bekijk verder: wat is het verschil tussen jou en je humanistische buurman als het vooral een kwestie van gedrag is waarin je anders bent? Zelf zit ik ook wel eens met die vraag hoor, je leeft goed, maar als je uiterlijk gene verschil hebt, is dat dan goed? Of zeur je dan als je Gij geheel anders ook in uiterlijke dingenw ilt invullen?>

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 13:59

Nee... als het uiterlijk niet te zien is, is het niet goed.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 feb 2005 16:05

Ik laat niet bewust zien dat ik christen ben; bid wel of G.d Zichzelf laat zien door mij heen.
Heb het flauwe vermoeden dat het op deze manier beter werkt :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2005 16:29

Ik vraag het me af Cathy. God wil dat door jou laten zien... Maar zal Hij dan niet van jou vragen om ook te laten merken dat je christen bent?

Nellie, weet je wat het probleem is met die uiterlijke dingen? Vaak zijn het puur menselijke regels, door mensen verzonnen en tradities/gewoonten geworden... en geen door God opgelegde wetten. Wil ik gelijk even wat Lindita zegt erbij halen: Je hebt er wel rekening mee te houden met wat je draagt en wat dat voor effect op anderen heeft. Nou vind ik een blote rug nog niet zo'n probleem, daar word ik niet warm of koud van :D Maar je hebt gelijk dat je er mee moet oppassen, je heel uitdagend kleden is niet wat God graag van je wil. Maar Nellie, dat is wat anders dan, om maar vooral geen aanstoot aan je naaste te geven, jezelf de verplichten tot het dragen van bijvoorbeeld lange rokken en lange mouwen in hartje zomer :D Dat vraagt God niet van je... als mensen dat toch doen... tja ik wil het niet veroordelen... maar het kan wel een negatieve uitstraling naar buiten geven zodat mensen denken: Pff dat geloof is echt niks, je moet zelfs als het warm is nog van die kleren aan, dat wil je toch niet? Het kan dus een verkeerd beeld van het geloof en ook van God geven en dat is wel een gevaar.

Terug naar “Archief”