Hemoglobius Francke schreef:Het scheppen van pure karikaturen daar is men alhier vrij goed in, moet ik iedereen nageven. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen aaaaaaaaccccccccccchhhhhhhhhhh roepen binnen de GgiN. Dus hetgeen wat Bookman vertelt, rust op ware onzin.
Jas leeft vermoedelijk in een woedeaanval die zijn hele leven blijft duren. Te zien naar de reactie van deze persoon kunnen we niet anders concluderen dat deze persoon zelf het recht en de wijsheid meent te bezitten.
Deze persoon weet niets van zichzelf dan datgene wat God ons in Zijn heilig Woord leert. En dat is niet de leer die in GGiN geleerd wordt.
Hemoglobius Francke schreef:Het beweren dat God niet meer werkt in de GgiN is een bewering die alleen gevoed wordt door boze, haatdragende gedachten. Mij wordt verweten dat ik nooit op Gods Rechterstoel kan gaan zitten, wat ik trouwens niet doe, maar dat even tussen haakjes, terwijl de ketel die het mij verwijt zelf verschrikkelijk zwart ziet. Als je durft te beweren dat Gods Geest niet meer werkt, zit je zelf op Gods Rechterstoel. Jij weet het dan zelfs beter dan God, want ik weet nog niet zo zeker of in de GgiN de Geest uitgeblust is.
Nee, ik haat de GGiN niet, ik haat elke leer die tegen Gods Waarheid ingaat. Je beweert dat je niet op Gods rechterstoel gaat zitten, maar dat doe je wel als je bij voorbaat vast moet stellen wie wel en wie niet uitverkoren zijn. Immers, aan wie biedt je dan je welgemeende genade aan. Te gek voor woorden eigenlijk, dat je genade aanbiedt aan mensen die de genade al hebben. Je moet Christus prediken aan degene die Hem nog niet hebben, die nog buiten Hem zijn. Je zegt nog niet zo zeker te weten of in de GGiN de Geest uitgeblust is. Je bent dus blijkbaar ook niet overtuigd van het tegendeel.
Hemoglobius Francke schreef:De bewering dat de GgiN een remonstrantse leer is, is puur uit de lucht gegrepen. Het is een naam willen geven aan iets wat die naam niet betekent. Men is dan bezig met de verabsolutering van de naam. Men neemt remonstrantisme als iets bestaands en men stopt daar maar in, wat men denkt dat erin hoort. Voordat men zulke overhaaste dingen doet, moet men echter wel een behoorlijk redelijk onderbouwde mening hebben en niet een lege kreet roepen als: Het is een remonstrantse leer waar een rechtvaardiging van eeuwigheid geleerd wordt, a la Comrie.
Beste man of vrouw, ik heb niets anders dan Gods Woord en de Acta van de Nat. Synode van 1618-1619. Deze heb ik grondig bestudeerd aleer ik tot mijn beschuldiging kwam tegen de GGiN. Misschien zou u dat ook eens moeten doen, dan zou ook u tot de conclusie komen dat een aantal van de daarin vervatte stellingen van de Remonstranten onderdeel zijn van de leer van de GGiN. Ik kan u dat ook gemakkelijk aantonen hoor, alleen, misschien moet daarover een apart topic geopend worden.
Hemoglobius Francke schreef:Het stellen dat het een duivelse leer is, zullen we waarschijnlijk als uw mening moeten interpreteren. Iets uitleggen als een duivelse leer, is iets waartoe u niet geroepen bent.
Ik heb in principe, op basis van het voorgaande, geen lust tot het discussiëren op inhoudelijke basis, aangezien ik eerst een gegronde argumentatie wil zien en geen luchtgebrul.
Vriend, elke leer die niet uit God is, is uit de duivel. Of ken jij nog een derde partij? De mens kun je niet als 3e partij aanwijzen, want de mens in zijn natuurlijke staat schaart zich gewillig achter de duivel zodat die 2 geen 2 afzonderlijke, doch 1 partij vormen.
Er zijn verschillende dwalingen die ik zou kunnen aantonen, nl. de rechtvaardigmaking van eeuwigheid, de (on)zekerheid des geloofs, de zaligheid buiten Christus, de valse gronden, etc.
Waartoe ik geroepen ben, dat is niet aan u/jou om te bepalen. Ik ben geroepen om de Waarheid te verkondigen die
in Christus is, en alles aan te tonen als dwaling wat daartegen strijdt.
Hemoglobius Francke schreef:Dhr. Bookman wil ik verzoeken in het vervolg emotionele argumenten achterwege te laten. Deze behoren geen invloed te hebben op de discussie.
Wat mij betreft zijn de bijdragen van Bookman zeer welkom. Hij toont goed aan wat het wezen, het hart is van de GGiN. Nl. gebakken lucht.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )