PPM:
Ik durf niet te beweren dat ik het beter weet dan een arts, maar volgens mij is dat echt niet waar!
Een allergie kan je heel goed overgroeien. Het verschil tussen een allergie en een intolerantie is onder andere dat een allergie meetbaar is in het bloed. Het is een reactie op een normale stof, die het lichaam ziet als een gevaar en dus antistoffen (IgE) tegen aan gaat maken. Een intolerantie is moeilijker te bewijzen en daarom ook moeilijk achter te komen.
Een van onze zonen heeft voedselallergie. Daar waren we snel achter. Toen hij drie maanden is, hebben ze bloed geprikt en daar kwamen dus een hele rits allergieen uit. En andere zoon heeft lactose-intolerantie (niet zo erg gelukkig). Daar hebben ze vorig jaar een blaastest gedaan, waar dat mee bewezen kon worden. Hij was toen drie, maar ik weet niet vanaf welke leeftijd dat kan. Ze hadden wel allerlei hulpstukken voor kleine kinderen.
Hebben ze al bloedgeprikt bij Marijn? Op de een of andere manier bestaat de fabel dat het bij kleine kinderen niet te meten is in het bloed maar dat is echt niet waar. Al de allergieen zijn later wel bewezen.