De mokkende thuismopperaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 19:10

riska sorry, ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt met dit verhaal...
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2005 19:15

M@rije,

Jas schreef:Er worden mensen geroepen in onze tijd. Ook zelfs om een dwaalleer te verkondigen. Dat is zelfs Bijbels.
En als je alles doorleest heeft hij twijfels bij de meeste kerken of ze geen dwaalleer verkondigen.
Daarop heb ik geantwoord zoals ik deed, door als een soort wedervraag te stellen dat als ik getroost word, als ik bemoedigd word, als ik aangemoedigd word mijzelf te onderzoeken, als er "heilige onrust" in mij gewekt wordt, of die preek dan "dwaalleer" is geweest.

Riska

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 19:20

OK dank je , t is duidelijk. Maar ik weet niet of je op je eigen gevoel kan afgaan in deze dingen hor. Kdenk dat we het bij de Bijbel moeten houden. Hoewel ik net als jij echt een rotgevoel krijg bij t horen van de woorden van Jas, denk ik wel dat we de Bijbel ernaast mogen leggen, en dat we ook niet kunnen ontkennen dat er veel dwaalleer is.
Waarmee ik t vooral oneens ben, is dat deze mensen zich onttrekken van de kerk en de sacramenten. Ik lees in de Bijbel dat dit instellingen van God zijn, en vind het daarom verkeerd om eraan voorbij te gaan.
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 19:25

Zit nu trouwens net een mooi lied te luisteren wat er volgens mij wel aardig bij aansluit wat nou de essentie is van mijn verhaal

------------------------------------------------------------------------------

Koning en Heer ik eer Uw troon
U bent de glorie waard!
Als ik vergeet Uw doornenkroon
Leid mij naar Golgotha

Toon mij het graf waar men die nacht
Uw lichaam achterliet
Waar engelen vol van kracht
Waakten terwijl u sliep

Als ik vergeet Getsemane
Als ik vergeet Uw pijn en leed
Als ik vergeet van Uw gena
Leid mij naar Golgotha

Geef dat ik zelf mijn kruis opneem
Achter U aan wil gaan
Dwars door de dood en lijden heen
U bent mij voorgegaan!

--------------------------------------------------
Ik denk dat we alleen daar de antwoorden vinden kunnen. Ook al geloof ik dat er veel dwaalleer is, toch geloof ik dat de genade van de Heer overwint over alle kwaad! En dat ie niet wil dat ik afhaak, maar dat Hij me naar Golgotha wil leiden. (hiermee doel ik dan bijv. op het Avondmaal). Dwars door dood en lijden heen, omdat Hij me is voorgegaan. In alles, dus ook in de zonden van de wereld, want die waren er toen ook.
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2005 19:53

Marije schreef:OK dank je , t is duidelijk. Maar ik weet niet of je op je eigen gevoel kan afgaan in deze dingen hor. Kdenk dat we het bij de Bijbel moeten houden

Juist daarom noemde ik de voorbeelden. Op grond van wat ik in de Bijbel lees wil het Evangelie van Jezus Christus mij iedere dag opnieuw bepalen bij wie ik ben en dat ik het verlossingswerk van Christus nodig heb.

Op grond van het Evangelie mag ik ervaren dat er troost is en bemoediging, op grond van het Evangelie wordt mij duidelijk of ik mij al dan niet moet verzoenen met mijn zuster/broeder.

Dus wat ik schreef is niet zozeer mijn gevoel, maar wat ik ervaar, luisterend naar een preek, en word ik in mijn hart aangesproken, gebaseerd op het Evangelie...

Riska

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 22:28

Dus wat ik schreef is niet zozeer mijn gevoel, maar wat ik ervaar, luisterend naar een preek, en word ik in mijn hart aangesproken, gebaseerd op het Evangelie...

Maar dan is het nog JOUW waarheid, en die is ook maar afgeleid van een mening van een mens. Ik bedoel: niemand heeft het in die zin bij het rechte eind. Een mens doet eigenlijk ook maar wat...echt begrijpen zullen we t denk ik nooit allemaal. Later in de hemel wordt het allemaal vast wel duidelijk! Dat is toch t belangrijkste? Ik hoef niet alles te weten hor. Sommige dingen laat ik gewoon aan God over, en dan legt Hij het me later wel uit...
Engaged @ 07-01-2005

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 feb 2005 22:49

M@rije schreef:Maar dan is het nog JOUW waarheid, en die is ook maar afgeleid van een mening van een mens. Ik bedoel: niemand heeft het in die zin bij het rechte eind. Een mens doet eigenlijk ook maar wat...echt begrijpen zullen we t denk ik nooit allemaal. Later in de hemel wordt het allemaal vast wel duidelijk! Dat is toch t belangrijkste? Ik hoef niet alles te weten hor. Sommige dingen laat ik gewoon aan God over, en dan legt Hij het me later wel uit...

Mee eensch. :)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 feb 2005 22:54

Collateral schreef:
M@rije schreef:Maar dan is het nog JOUW waarheid, en die is ook maar afgeleid van een mening van een mens. Ik bedoel: niemand heeft het in die zin bij het rechte eind. Een mens doet eigenlijk ook maar wat...echt begrijpen zullen we t denk ik nooit allemaal. Later in de hemel wordt het allemaal vast wel duidelijk! Dat is toch t belangrijkste? Ik hoef niet alles te weten hor. Sommige dingen laat ik gewoon aan God over, en dan legt Hij het me later wel uit...

Mee eensch. :)

Ik ben het er ook mee eens, en ik denk dat Riska (M@arije quotte Riska in haar reaktie) het er ook helemaal mee eens is! Niet zo'n gek idee, om onze waarheden maar wat te relativeren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 22:59

M@rije schreef:

Maar dan is het nog JOUW waarheid, en die is ook maar afgeleid van een mening van een mens. Ik bedoel: niemand heeft het in die zin bij het rechte eind. Een mens doet eigenlijk ook maar wat...echt begrijpen zullen we t denk ik nooit allemaal. Later in de hemel wordt het allemaal vast wel duidelijk! Dat is toch t belangrijkste? Ik hoef niet alles te weten hor. Sommige dingen laat ik gewoon aan God over, en dan legt Hij het me later wel uit...

Ja dat heb je goed omschreven. En eigenlijk zeg ik ook niets anders. Ik roep mensen nl. niet op om thuis te blijven. Ik heb geschreven dat het voor mij de beste weg is, want ik ervaar die dingen die Riska schrijft niet onder een preek. Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen. Ik moet dus gewoon thuisblijven. Maar ik wil niemand zijn troost ontnemen of ontzeggen. Alleen, wees op je hoede m.b.t. wat je verteld wordt. Neem niet alles klakkeloos aan wat over je hoofd uitgestort wordt want het is echt zo, er zit veel te veel van de mens bij wat wel aardig overkomt, maar voluit onbijbels is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 00:28

jas schreef:Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen.

Hm, lijkt me geen comfortabele positie.. als je zou kunnen kiezen, zou je dan liever zo willen zijn zoals je bent of zou je eerder een laisser-faire houding preferen waardoor je toch nog het goede in de preek ziet?

Ik denk dat dit wel een beetje een gevaar is als je dingen tot op het bot wil uitpluizen en 1 strikte vorm van theologie aanhangt zonder te erkennen dat anderen op sommige punten misschien ook gelijk kunnen hebben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 00:57

Aragorn schreef:
jas schreef:Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen.

Hm, lijkt me geen comfortabele positie.. als je zou kunnen kiezen, zou je dan liever zo willen zijn zoals je bent of zou je eerder een laisser-faire houding preferen waardoor je toch nog het goede in de preek ziet?

Nee het is goed zoals het is. De grote fout van veel mensen is dat ze niet kunnen of willen schikken in de weg die God met hen heeft. Mijn weg ligt niet in de kerk zoals die nu is. Ik heb meer mogelijkheden om de dwalingen aan te wijzen als buitenstaander dan wanneer ik binnen zo'n enge club zat. Ik moet er toch echt niet aan denken, allemaal van die vrome broeders die de tv van de buren het grootste kwaad in de wereld vinden. brrrrrrr! Nee laat mij maar lekker buiten de kerk en in de Kerk. Met tv trouwens want ik wil wel een beetje up to date blijven.
Aragorn schreef:Ik denk dat dit wel een beetje een gevaar is als je dingen tot op het bot wil uitpluizen en 1 strikte vorm van theologie aanhangt zonder te erkennen dat anderen op sommige punten misschien ook gelijk kunnen hebben.

Ik heb al vaker gezegd, het gaat mij om het punt van de bekering. De leer der zaligheid. Ik bekommer mij niet om allerlei bijzaken. Van mij mag druivensap aan het H.A. net zo goed als wijn. Dan kunnen alco's tenminste ook deelnemen. En ik vind het jammer dat de massamedia niet meer gebruikt worden voor verkondiging. De 'linkse' godsdienst maakt daar volop gebruik van. Het gaat me er dus niet om om gelijk te krijgen, het gaat me er om dat ik de innerlijke vaste overtuiging heb dat daar, waar de leer van de rechtvaardigmaking niet geheel volgens de Schrift verkondigd wordt, God niet meer werkt met Zijn Geest, behoudens enkele individuele gevallen.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2005 07:08

jas schreef:Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen. Ik moet dus gewoon thuisblijven. Maar ik wil niemand zijn troost ontnemen of ontzeggen. Alleen, wees op je hoede m.b.t. wat je verteld wordt. Neem niet alles klakkeloos aan wat over je hoofd uitgestort wordt want het is echt zo, er zit veel te veel van de mens bij wat wel aardig overkomt, maar voluit onbijbels is.

Is dat de reden van het thuisblijven? Gelukkig hoef ik daar geen last van te hebben.
Als er een kleine onwaarheid is, een verkeerde uitspraak ofzo, dan luister ik daar wel overheen. Over vermeende grote onwaarheden moet je daar eerst maar eens met andere mensen over praten.

Je moet maar net zo doen als de kippen: het goede er tussenuit pikken.
Met kerst werd er bij ons een preek gelezen waarin de uitverkiezing zeer sterk naar voren kwam. Een aantal mensen sprak er schande van, maar ik heb toch goed mogen luisteren. Omdat de uitverkiezing zo scherp gepredikt werd? Nee, want die zag ik als troostleer voor Gods Kerk. Daarmee wil ik niet zeggen dat er altijd zo gepreekt moet worden, want dan wordt de uitverkiezing een steen des aanstoots.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 feb 2005 08:35

Ja dat heb je goed omschreven. En eigenlijk zeg ik ook niets anders. Ik roep mensen nl. niet op om thuis te blijven. Ik heb geschreven dat het voor mij de beste weg is, want ik ervaar die dingen die Riska schrijft niet onder een preek. Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen. Ik moet dus gewoon thuisblijven. Maar ik wil niemand zijn troost ontnemen of ontzeggen. Alleen, wees op je hoede m.b.t. wat je verteld wordt. Neem niet alles klakkeloos aan wat over je hoofd uitgestort wordt want het is echt zo, er zit veel te veel van de mens bij wat wel aardig overkomt, maar voluit onbijbels is.
Het gaat mij nu even niet om jas maar om de reactie, ook als Aragorn dit gepost had zou ik dit zeggen.

In mijn ogen vraag je dus van een dominee om te preken zoals jou hart dat wil, zoals jij denk als de waarheid is of geintrepeteerd moet worden, dit is ook de reden van de vele kerkscheuringen, we baseren ons allemaal op de Bijbel, maar wel op onze manier, en die is nog al eens anders.

Ik ben het vaak met de dominee of de strekking van de preek oneens, of nog vaker met de voorbeelden, de demonisering van 'Rome' of 'de Rozegaarde' (waar de Katholieke Kerk staat), etcetra. Maar toch mag ik ervaren dat het hem uit zijn hart, ja dieper uit de Geest opgelegd is, en dat er dan een keer een foutje insluipt (foutje als volgens jou fout/echt fout) hij is ook een mens, aan alle sores dezer wereld onderworpen zijnde..

Een dominee is geen übermensch, Anna en Simeon gingen naar de kerk, ze beleden God, en ik ga er van uit dat ze besneden waren (Simeon) en dat ze beide het pascha vierden, ze gingen naar de kerk... Dat is nu even het punt waar ik vind dat de thuislezer zich te kort aan doet..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 10:36

caprice schreef:
jas schreef:Er hoeft bij mij maar een klein onwaarheidje in een preek te zitten, een kleine kromming in de rechtlijnigheid van de gereformeerde theologie en de hele preek is voor mij naar de knoppen, en i.p.v. dat ik er door gevoed of getroost wordt, wordt het een bron van ergernis en zou ik liefst nog tijdens die preek naar die dominee willen toestormen om te vragen hoe hij dat nou kan zeggen. Ik moet dus gewoon thuisblijven. Maar ik wil niemand zijn troost ontnemen of ontzeggen. Alleen, wees op je hoede m.b.t. wat je verteld wordt. Neem niet alles klakkeloos aan wat over je hoofd uitgestort wordt want het is echt zo, er zit veel te veel van de mens bij wat wel aardig overkomt, maar voluit onbijbels is.

Is dat de reden van het thuisblijven? Gelukkig hoef ik daar geen last van te hebben.
Als er een kleine onwaarheid is, een verkeerde uitspraak ofzo, dan luister ik daar wel overheen. Over vermeende grote onwaarheden moet je daar eerst maar eens met andere mensen over praten.

Je moet maar net zo doen als de kippen: het goede er tussenuit pikken.
Met kerst werd er bij ons een preek gelezen waarin de uitverkiezing zeer sterk naar voren kwam. Een aantal mensen sprak er schande van, maar ik heb toch goed mogen luisteren. Omdat de uitverkiezing zo scherp gepredikt werd? Nee, want die zag ik als troostleer voor Gods Kerk. Daarmee wil ik niet zeggen dat er altijd zo gepreekt moet worden, want dan wordt de uitverkiezing een steen des aanstoots.

Ik heb het niet over de uitverkiezing, ik heb het over de weg der zaligheid m.b.t. de rechtvaardigmaking. Het uit elkaar trekken daarvan, zoals wel wedergeboren maar nog niet gerechtvaardigd en meer van dat soort flauwekul. Daar word ik woest over. Dat heerlijke leerstuk zo vergallen, ik kan er niet bij dat men het over de lippen krijgt. En uitverkiezing daar geloof ik heilig in, maar wij worden niet opgeroepen om uitverkoren te zijn maar om te geloven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 10:40

Raido schreef:In mijn ogen vraag je dus van een dominee om te preken zoals jou hart dat wil, zoals jij denk als de waarheid is of geintrepeteerd moet worden, dit is ook de reden van de vele kerkscheuringen, we baseren ons allemaal op de Bijbel, maar wel op onze manier, en die is nog al eens anders.

Ik heb denk ik al duidelijk gemaakt dat ik me niet zo druk maak om allerlei bijzaken. Maar dat ik de geringste afwijking in de leer van de rechtvaardigmaking niet kan verdragen. Met dat leerstuk staat of valt de kerk namelijk. Daaruit komen alle andere dwalingen voort en daarom moet dat gewoon 100% zuiver geleerd worden.
En dan mag Miep van mij met een paarse jurk en een rode hoed op naar de kerk, en Saartje met een groene blazer. Dat soort dingen kan mij niet schelen. Ik walg van al die uitwendige vroomheid, waarbij de mensen geen mens durven zijn. Mens durf te leven en tracht dit te doen naar Gods wil. Waar het om gaat is Christus door het geloof aannemen in wat voor kleding dan ook.

Terug naar “Archief”