Moderator: Moderafo's
Maarten schreef:Wil je diepte in de preek dan wordt de taal vanzelf moeilijker/anders.
Marnix schreef:Ik zie het verband ook niet... sommige mensen schijnen te denken dat diepte en onbegrijpelijkheid met elkaar te maken hebben.... maar je kunt ook diepgang hebben maar dat begrijpelijk brengen... Dat is in de kerk denk ik hard nodig!
caprice schreef:Marnix schreef:Ik zie het verband ook niet... sommige mensen schijnen te denken dat diepte en onbegrijpelijkheid met elkaar te maken hebben.... maar je kunt ook diepgang hebben maar dat begrijpelijk brengen... Dat is in de kerk denk ik hard nodig!
Kunnen wij datgene, wat voor een mens onbegrijpelijk is en wat zijn verstand niet bevatten kan, als het over Goddelijke zaken gaat, zo veranderen dat we het ineens wel begrijpen? Wij kunnen God niet doorgronden. Hou er maar mee op, want dit is vruchteloos. Wij hebben de werking van Gods Geest nodig die door de bevinding ons wil leren wat er werkelijk staat in dat Woord.
caprice schreef:Marnix schreef:Ik zie het verband ook niet... sommige mensen schijnen te denken dat diepte en onbegrijpelijkheid met elkaar te maken hebben.... maar je kunt ook diepgang hebben maar dat begrijpelijk brengen... Dat is in de kerk denk ik hard nodig!
Kunnen wij datgene, wat voor een mens onbegrijpelijk is en wat zijn verstand niet bevatten kan, als het over Goddelijke zaken gaat, zo veranderen dat we het ineens wel begrijpen? Wij kunnen God niet doorgronden. Hou er maar mee op, want dit is vruchteloos. Wij hebben de werking van Gods Geest nodig die door de bevinding ons wil leren wat er werkelijk staat in dat Woord.
Waarom spreekt u in gelijkenissen tot hen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel kennen, hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en het zal overvloedig zijn; maar wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen. 13 Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen
hijwel schreef:Waarom moeten wij (refos) luistern naar een dominee die in de taal van 30 jaar geleden praat. Waarom bidden we in de tale kanaans?
Waarom zingen we oude liederen die we half begrijpen. Waarom lezen we uit een bijbel die in de taal van 50 jaar geleden is geschreven?16 Als u God alleen maar dankzegt met uw geest, hoe zou dan iemand die net als een buitenstaander uw klanktaal niet verstaat, uw woorden met ‘amen’ kunnen bevestigen? Hij begrijpt niet wat u zegt. 17 Het is natuurlijk goed dat u God dankzegt, maar op die manier is een ander er niet bij gebaat.
hijwel schreef:caprice schreef:Marnix schreef:Ik zie het verband ook niet... sommige mensen schijnen te denken dat diepte en onbegrijpelijkheid met elkaar te maken hebben.... maar je kunt ook diepgang hebben maar dat begrijpelijk brengen... Dat is in de kerk denk ik hard nodig!
Jezus begint in de bijbel ook met simpele gelijkenissen, omdat de mensen het anders toch niet zullen snappen. Tegen zijn disipelen, sprak hij al over moeilijkere dingen.Waarom spreekt u in gelijkenissen tot hen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel kennen, hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en het zal overvloedig zijn; maar wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen. 13 Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen
Riska schreef:Wat in deze topic vergeten wordt naar mijn gevoel is, dat een preek niet alleen voor de ingewijden is. Als iemand een kerk binnenkomt als vreemde en diegene snapt totaal niet wat er gezegd wordt, omdat er tale Kanaänas gebruikt wordt, zien we die dus nooit meer.
Marnix schreef:hijwel schreef:caprice schreef:Marnix schreef:Ik zie het verband ook niet... sommige mensen schijnen te denken dat diepte en onbegrijpelijkheid met elkaar te maken hebben.... maar je kunt ook diepgang hebben maar dat begrijpelijk brengen... Dat is in de kerk denk ik hard nodig!
Jezus begint in de bijbel ook met simpele gelijkenissen, omdat de mensen het anders toch niet zullen snappen. Tegen zijn disipelen, sprak hij al over moeilijkere dingen.Waarom spreekt u in gelijkenissen tot hen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel
kennen, hun is dat niet gegeven. 12 Want wie heeft zal nog meer krijgen, en het zal overvloedig zijn; maar wie niets heeft zal zelfs het laatste worden ontnomen. 13 Dit is de reden waarom ik in gelijkenissen tot hen spreek: omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen
Ja... helaas is Jezus voor veel mensen blijkbaar minder een voorbeeld dan predikant dat zijn.... Dat Jezus het begrijpelijk voor de mensen bracht zien veel mensen niet meer, ze willen het juist zo moeilijk mogelijk brengen... want ja, het evangelie is zo onbegrijpelijk, daar kunnen we met ons verstand niet bij.... Vandaar dat Jezus het koninkrijk vergelijkt met aan landman, een zaaier, een pachter, een parelverkoper, een mosterdzaadje en ga zo maar door.
Wat zou Jezus doen als Hij in de kerk stond en zou preken? Zou Hij moeilijke oude taal gebruiken? Ik denk dat Hij hedendaagse voorbeelden zou gebruiken... Zoals Hij dat in de bijbel ook deed.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten