Homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2004 13:26

Wat duidelijk is, is dat de werking van homeopathische middelen nooit wetenschappelijk is aangetoond.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 sep 2004 13:45

Maar als mijn verkoudheid er sneller door verslagen wordt, blijf ik het gebruiken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 28 sep 2004 16:14

Ik ben blij dat de goede homeopathen er zijn (bv afgestudeerde huisartsen). En op de reaktie van Rufi dat haar man naar een homeopaat gaat die ook christelijk is wordt niet op ingegaan. Ook wij gaan naar een christelijke homeopaat, waar ikzelf wel eens een "goed"gesprek mee heb gehad en zelfs de boodschap meekreeg waarom ik alles niet vaker in handen van God de Vader legde?!

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 28 sep 2004 16:36

DS Nico ter Linden zegt ook "christelijk" te zijn.
Vind het niet zo veel inhouden...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 sep 2004 16:44

Ben jij dan christelijker dan Ter Linden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 28 sep 2004 19:31

Frans schreef:DS Nico ter Linden zegt ook "christelijk" te zijn.
Vind het niet zo veel inhouden...

Dat je op deze manier op Adriana reageert, slaat echt helemaal nergens op! :!:
Ze heeft het toch duidelijk over een echt christelijke homeopaat, net zoals ik het daarover had. Dat jij vindt dat dat niet zo veel inhoudt, ligt aan jou. Ken jij de mensen over wie wij het hebben? Oordeel niet zomaar in het wilde weg.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 sep 2004 21:07

Optimatus schreef:Maar als mijn verkoudheid er sneller door verslagen wordt, blijf ik het gebruiken.

Precies, als je zelf de ervaring hebt dat het werkt, waarom zou je het dan niet gebruiken?

Maar doe dan niet net alsof het wetenschappelijk wel aangetoond is enzo..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 08:21

Optimatus schreef:We hebben thuis een proefje gedaan en wat bleek? Ik werd zieker van antibiotica, bleef relatief lang verkouden met niks doen en was sneller beter met Dr. Vogelwater.

Er moet dus meer gevogeld worden? :D
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 08:23

Socrates schreef:Waarom is iets dat werkt bedriegerij?

Zo schijnt jordaanwater te helpen tegen melaatsheid.
En wij maar geld geven aan die leprastichting.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 08:32

Bumblebee schreef:
joepie schreef:Vroeger deden ze dat met levertraan. Tegenwordig met echinaforce.

Inderdaad, en van levertraan is OOK allang aangetoond dat het niet werkzaam, maar zelfs schadelijk is.

ik dacht toch dat levertraan een bron van vitamine D is. Dat verklaart dan wel de weerstandverhogende werking.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 29 sep 2004 08:37

Mijn vraag in deze discussie (heb hem helemaal gelezen, wat een berg :? ) is de volgende:

Waarom zou iets persé aangetoond moeten zijn om überhaupt werkzaam te kunnen zijn?

Buiten dat vraag ik me af:
-Is het zinnig om medicijnen uitentreure te testen (op dieren!!!), en vervolgens roepen dat de werking is bewezen en bruikbaar voor mensen. Met het feit dat er vaak chemische rommel inzit waar het lichaam vanzelf immuun voor wordt, óf:
-Is het zinnig om medicijnen waar geen onderzoek naar de werking is gedaan, maar de praktijk de werking heeft bewezen te gaan gebruiken?

Ik kies voor het laatste... Ethisch verantwoord. Buiten dat, is de wetenschap zaligmakend??? Mijns inziens in het geheel niet!

Of homeopathische medicijnen per definitie een occulte lading hebben? Ik denk dat dat een vraag is die evenmin als de werking van homeopathische middelen goed te bewijzen valt. Er zijn immers veel (echte) christen-homeopathen. Misschien moeten we op deze vragen wel helemaal geen antwoord willen geven.

Overigens wordt over de kruidenleer bij mijn weten door de Bijbel verder niet gesproken. Alleen het apocriefe boek Henoch verteld in (ik dacht) hoofdstuk 6, 7 en 8 over de val van Engelen uit de hemel, die de mensheid verscheidene dingen leerden (waaronder de kruidenleer, die in één adem wordt genoemd met banspreuken en wortelinsnijdingen). Meer heb ik er niet over kunnen vinden.

Misschien dat iemand anders hier een Bijbels licht over kan laten schijnen :?:
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 08:49

Aragorn schreef:
joepie schreef:Lees je wel goed wat je zegt? Dus er zitten helemaal geen werkzame stof of dode virussen in. En toch geloof je dat ze werken??

Er zit dus geen werkzame stof in, maar wel dode virussen. (lees je wel goed wat ik zeg? :P ) En ik geloof niet alleen dat ze werken, dat is al zo'n 150 jaar bewezen.

Een virus is een op een eiwit lijkend organisme. Het brengt zijn erfelijke eigenschappen over op onze cellen waardoor we ziek worden. Ons afweersysteem herkent een virus niet als het de 1e keer ons lichaam binnenkomt. ons immuunsysteem heeft dus nog geen afweerstoffen paraat om het zo gauw uit te schakelen. Als we voor een 2e keer met een zelfde virus besmet worden, hebben we die antistoffen wel paraat en wordt het virus meteen uitgeschakeld. Nu maakt het voor ons afweersysteem niet uit of er een dood of levend virus ons lichaam binnen wordt gebracht. Vandaar dat, wanneer wij met een dood virus besmet worden (ingeënt) wij daar antistoffen tegen gaan maken zodat, wanneer wij een volgende keer met een levende variant besmet worden, immuniteit hebben voor dat virus. Een virus en een bacterie zijn niet met elkaar te vergelijken. Een virus is alleen met een electronenmicroscoop zichtbaar te maken, een bacterie met een gewone lichtmicroscoop. Om het verschil in grootte aan te geven: als een virus de grootte heeft, van een huis, past een stad met de grootte van een bacterie niet in nederland. Dit is o.a. één van de redenen waarom een virus zo moeilijk te bestrijden is.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 29 sep 2004 09:45

jas schreef:Zo schijnt jordaanwater te helpen tegen melaatsheid.

(jordaanwater is gebruikt bij doop van prinses Amalia ... en naar het schijnt ook bij prins Constantijn)
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 09:58

tanteoranje schreef:
jas schreef:Zo schijnt jordaanwater te helpen tegen melaatsheid.

(jordaanwater is gebruikt bij doop van prinses Amalia ... en naar het schijnt ook bij prins Constantijn)

we zullen later zien of het geholpen heeft.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 11:49

Rufi schreef:
Mariamagdalena schreef:Evangelische Christenen nemen geen homeopatische rommel, want die zijn van mening dat het op een occulte manier gemaakt is, en dat is ook zo, het wordt verdunt, en dan worden er toverspreuken over uitgesproken.

De homeopaat bij wie mijn man onder behandeling is, is ook christen en lid van dezelfde kerk als wij. Ik vertrouw er volledig op dat zij weet wat ze doet. Dat van die toverspreuken mag jij me gaan bewijzen.

Vraag die homeopaat dan op grond van welke wetenschappelijke of Bijbelse feiten ze die homeopatische behandeling doet ...
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Terug naar “Archief”