Je hoort dan wel vaak over links (dominee's die volgens sommigen te eenzijdig zijn aan het evangelie, ik kan daar niets over zeggen), en over rechts (weinig Christusprediking). Maar elke kant vertegenwoordigt misschien 5 - 10 dominee's.
Over het middendeel, dominee's die een rechtzinnige en evenwichtige prediking hebben van wet en evangelie hoor je nooit wat.
Wie kan er wat vertellen over ds. A.H. Verhoef, ds. P. van Ruitenburg, ds. A.J. Gunst, ds. J. Mijnders, ds. Neele, ds.... enzv.?
Ikzelf luister met evenveel aandacht naar C. Harinck (slechts 1 keer gehoord op een bandje) als naar Moerkerken (Ik wil er geen wig tussen slaan). Ze hebben elk hun eigen beleving. Elk kind van God heeft een andere bekering gehad. De één heeft iets dieper doorleefd dan een ander, en dat is duidelijk in de prediking terug te zien.
Laat er toch ruimte zijn voor die verschillende prediking. Als ze maar naar de Schrift zijn. En luister niet naar 1 dominee, maar probeer ook eens anderen te beluisteren.
Nooit bevooroordeeld zijn. Als ik lees dat sommige mensen niet eens de boeken van een bepaalde predikant willen lezen (die mensen ken ik ook) moeten ze er ook niets van zeggen.
En het openlijk lasteren (heb er even geen ander woord op) op de preekstoel is een kwalijke zaak. Daarin is goed te zien dat dominee's ook mensen zijn die zichzelf in de weg staan.
Maar dan hoef je die man nog niet bij name te noemen. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Nu krijg ik toch weer een vooroordeel opgelegd over iemand die ik nog nooit gehoord heb, en dat is wel het laatste wat ik wil.