jacobH schreef:Jammer dat we zover uit elkaar liggen. Het probleem met de eerste christen gemeente was het volgende.
Ze werden vervolgd omdat ze een meer godendom verwierpen. Het was in die tijd dat mensen hoewel ze de ene afgod aanhingen ook de andere aanbaden. Dat schepte een band in het oude Rome. De Christenen werden zo vervolgd omdat ze dat juist niet deden. En ik zou dat graag willen voortzetten.
Het christelijk geloof is niet pluriform. Er is maar een waarheid. En die staat beschreven in de bijbel. Alles was niet klopt daarmee is onbijbels en dus in Gods ogen verwerpelijk. Het elkaar vrijlaten is iets wat niet in de bijbel terug is te vinden. En als dat wel zo is zou ik daar graag een gefundeerde onderbouwing voor willen zien. Dat wil wel zeggen dat ik in enige mate de traditie geen probleem vind.
De Bijbel laat zich over heel veel dingen niet uit en spreekt zich op sommige punten zelfs tegen: Amerika wordt niet genoemd maar bleek wel achter de horizon te liggen (voorbij Ierland). Gij zult niet doden is een gebod, maar intussen moesten praktizerende homo's en anderen wel worden gedood (Leviticus).
Het Christelijk geloof is ontzettend pluriform. Kijk maar naar de Afrikaanse kerken. Die hebben een totaal andere manier van geloofsbelevenis dan wij. Dat geldt ook voor de Orthodoxen. Ik durf met zekerheid te beweren dat wij niet de Ware Kerk van de Here hebben. Niet de PKN, niet de GerGem, niet de RKK.
jacobH schreef:De RK staat te ver van me af. Ik kan die leer onmogelijk nog de ware leer vinden. De oud katholieken staan integenstelling wel veel dichter bij mij. Maria speelt een rol bij de zaligheid. Het offer van Christus was daar meer dan genoeg voor. Daar hebben we Maria niet bij nodig. Een mens heeft niet aan het offer mee geholpen.
Wat zet die Oud-Katholieke Kerk dan dichter bij jou dan Rome?
jacobH schreef:Het is niet zo moeilijk om te weten wat God vind. Dat staat namelijk allemaal in de bijbel. Geen probleem dus. Behalve dan als het allemaal nie zo aan staat. Dan moet je gaan draaien.
Christus heeft ons twee geboden meegegeven: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelve. Dat moet toch voldoende zijn?
De Wet is immers vervuld met het offer van onze Here Jezus Christus.
jacobH schreef:Ik ben blij dat je Christus als Zaligmaker erkent. Ik vind het jammer dat je het niet zo veel kan schelen als andere mensen dat niet vinden. Het lijkt allemaal wel heel vriendelijk maar je laat ze intussen wel de hel in verdwijnen. Daarin heb je en taak. Namelijk je naaste te overtuigen. (Lu 14:23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;) lijkt me verre van vrijblijvend.
Karel de Grote gaf de Saksen twee keuzes: De doop of de dood. Me dunkt dat dit geen manier van bekeren is maar een gedwongen Amen-zeggen. Dat werkt niet. De mens zal toch uiteindelijk zelf individueel Amen tegen de Here moeten zeggen. Ik kan mensen vertellen over de H. Drievuldigheid, maar de ander moet zelf die laatste stap zetten. Ik kan geen twee levens leven.
jacobH schreef:overigens als je dit niet had gezegd dan had ik je onder de vrijzinnige geschaard. Je hebt namelijk een belangrijk merkteken. Lekker vrij laten iedereen. Iedereen zijn ding...........
Precies. Ik kan, zoals gezegd, geen twee levens leven. Eén is al lastig genoeg.
Ook een vriendelijke groet

Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.